XCOM 2 Collection iOS-recension – svår att slå

26 de februari de 2021

Bekännelsestid: Jag har på något sätt aldrig spelat ett XCOM-spel. Trots att jag var någon som älskar alla strategier kom jag till taktikspel ganska sent och fann mig inte särskilt förälskad. Men jag skulle ofta höra termen XCOM-liknande bandied, så när jag erbjöds chansen att granska Feral Interactives iOS-port i XCOM 2 Collection hoppade jag på möjligheten att ta reda på vad det egentligen innebar.

Min slutsats är att termen XCOM-liknande måste missbrukas mycket, för inget annat taktikspel jag har spelat är egentligen som XCOM, och jag menar inte det som en bortservicering för andra spel. Det är mer att det taktiska djupet, attritionssvårigheten och nästan Starship Troopers-nivån av over-the-top action wackiness verkligen känns som delar av ett unikt paket.

Det är lätt att se hur XCOM-serien har förtjänat sin plats i fansens hjärtan, även så många år efter den ursprungliga delen. Och XCOM 2-samlingen känns som serien som bäst, avrundar War of the Chosen och fyra andra DLC-paket.

Så vad handlar XCOM 2 om för dem som ännu inte fångats av kropp av främmande livsformer? Sats 20 år efter det första spelet ligger Extraterrestrial Combat Unit (förkortat XCOM) trasigt under jordens nya främmande överherrar. Den nu underjordiska organisationen leder ett gerillakrig mot den kapitulerade mänskliga regimen och dess utomjordiska mästare, avsedda att avslöja den mörka sanningen som ligger bakom deras löften om välstånd.

Det är i grund och botten Half Life 2 i XCOM, och det finns faktiskt ett löjligt antal paralleller, oavsett om det återvänder till den främmande organisationen år senare, talaren (som fungerar som utomjordingarnas röst på ungefär samma sätt som Dr. Breen ) eller de indoktrinerade och muterade människorna du slåss mot. Inte för att jag klagar. Om du ska ha mycket gemensamt med ett annat spel kan du göra mycket sämre än Half Life 2.

Men det viktigaste bland dessa jämförelser är din roll som den namnlösa och röstlösa ’befälhavaren’. Öppningssekvensen ser gerillakämparna rädda dig från en främmande genklinik, där du har hållits i avstängd animation i 20 år. Efter denna oförskämda uppvaknande får du veta att du måste återansluta de olika och fragmenterade mänskliga motståndscellerna över hela världen och ta kampen mot de främmande herrarna. Ingen press!

XCOM 2 är en försiktig dans av försvar och aggression, med den klassiska taktikformeln omslag, övervakning och flankering.

Sättet du faktiskt gör är att genomföra uppdrag som spelas ut i turbaserat taktiskt spel. Du väljer din trupp och går in i fiendens territorium i doldhet och utför alla typer av uppror: från stöld, till sabotage, till mördande. Och som du kan förvänta dig av ett team på fyra personer som går upp mot främmande verkställare blir kroppsantalet ganska högt. Inte alltför förvånande från ett spel som dödar en av dina karaktärer inom de första minuterna av spelet.

Dör med stil

Dör med stil

XCOM 2 är utan tvekan ett over-the-top-spel, men min favoritaspekt på detta är de ostliknande bildtexterna du kan ta av dina soldater för att minnas dem eller fira deras band med varandra. Det är i grunden propaganda för Starship Troopers, där de poserar mot en patriotisk bakgrund.

Men det här är en nyckelaspekt i XCOM 2. Det vill att du ska växa fast vid karaktärer, uppgradera dem och tro att de är oövervinnliga innan det drar ut mattan under dig med deras plötsliga och våldsamma död. I XCOM 2 kämpar du mot oddsen och det påminner dig ofta om det faktum när du sätter en fot fel. Lämna en flank öppen? Du kommer att lida. Offerskydd för en attack? Det kommer att göra ont. Som sådan är XCOM 2 en försiktig dans av försvar och aggression, med den klassiska taktikformeln omslag, övervakning och flankering.

Men där XCOM 2 verkligen lever upp är formeln med dina klasser och utlänningar du möter. Du kan få soldater som använder närstridsvapen, prickskyttegevär, tunga vapen eller till och med kontrolldroner. På den främmande sidan har de enheter som kan besätta dina trupper, höja fiender från de döda, starta explosioner, regenerera hälsa och många andra supermakter. Sätten som dessa två uppsättningar klasser och förmågor interagerar är vad som verkligen gör XCOM 2 speciell.

Jag blev också positivt överraskad av hur bra spelet spelas på iPad, eftersom jag är ganska säker på att ett komplicerat taktiskt spel skulle kräva ett mardrömmande gränssnitt. Men Feral har gjort ett bra jobb med att anpassa kontrollschemat för surfplattor, och allt känns självförklarande. De enda två små frustrationerna är den dubbla nivån att du måste växla mellan om du vill klättra till en annan våning och att du faktiskt måste dubbeltrycka ganska hårt för att flytta dina soldater, vilket vid ett par tillfällen innebar att jag misstänkte och flyttade dem till fel kvadrat.

Jag är inte heller säker på att jag kan ge råd om långa spelsessioner, eftersom min iPad Pro blev ganska varm efter ett par timmar. Förutom det spelar spelet mycket bra, och jag hade inga problem med att navigera i gränssnittet och utföra kommandon. Det enda andra klagomålet är autosave-funktionen, som inte sparas när du slutför ett uppdrag och återvänder till basen. Men det här är en baksmälla från originalet. Med tanke på att du troligen kommer att skruva mycket och det inte finns något snabbt sätt att starta om ett uppdrag, vill du spara manuellt vid viktiga ögonblick.

Jag var också riktigt imponerad av XCOM 2s andra element, som dess basbyggnad (som jag är ganska säker på att inspirerade Fallout Shelter), och hur den briljant berättar berättelsesscener med uppdrag. Spelet har en stor känsla av tempo när du slutför en eldig, slumpmässig operation och återvänder för att checka in på ditt besättning, göra lite forskning och marknadsföra dina trupper. Det är det mest rundade taktikspelet jag har spelat.

Men varning: XCOM 2 är svårt. Det kan vara något som frustrerar många nya spelare som kommer till serien, men enligt vad jag har sett är svårigheter en del av XCOMs DNA, på samma sätt som karaktärsdöd och misslyckande är en del av Darkest Dungeon. Jag tycker dock att det passar berättelsen. Ofta kommer fiender att göra skott som du inte kunde, eller kommer att sparka dig med OP-supermakter, och det hamrar hem den punkten att du kämpar ett upproriskrig mot avancerade utomjordiska fiender.

Kan det verkligen bli en enkel seger mot en sådan fiende? Jag tror att RNG för de element som leder till ditt misslyckande (som en fiende som lyckas enkelt landa ett skott som du helt misslyckades) kan vara frustrerande, så det är definitivt värt att överväga om du vill prova XCOM 2 för första gången. Men allt som allt tycker jag att XCOM 2 Collection är en fantastisk iOS-port och ett underbart sätt att uppleva serien för första gången.

Om du vill ladda ner XCOM 2 Collection själv kan du köpa den i App Store från 5 november.