Eve Echoes recension – utrymme att växa

11 de mars de 2021

Jag är övertygad om att Eve Echoes är det bästa förklädda tomgångsspelet jag någonsin har sett. Även om det är en sci-fi MMORPG med många komplexa lager kring vad du väljer att göra med din egen personliga slutgräns, är själva spelet i huvudsak inaktiv. Gruvdrift, utjämning, strid och resor görs mest åt dig med några mindre skärmkranar – men det är därför det passar så bra för den här plattformen.

Eve Echoes är ett slags spel där du rutinmässigt gör 20 varpsprång för att plocka upp ett paket du har köpt. Gör en kopp te, kom tillbaka och du snedvrider dig fortfarande. Du ska ta en skål spannmål, komma tillbaka och du snurrar fortfarande. Eve Echoes är ett så bra tomgångsspel, det var minst ett tillfälle där jag glömde att jag spelade det. Och jag älskar det.

Detta är ett slags sci-fi-spel där du kan ha episka flottflottor, men först måste du skicka ett memo till resten av ditt företag, göra en riskbedömning, köpa försäkring och hitta en lämplig kalenderplats som passar alla . Eve Echoes är absolut vad rymden kommer att bli om vi någonsin tar hand om det.

Men Eve Echoes är mycket mer strömlinjeformad än sin föregångare, och även om det fortfarande är ett åtagande att förstå – som med alla komplexa spel – tror jag inte att det är så svårt att du slutar lägga ner spelet. Jag spelade den ursprungliga Eve i skurar, när jag kände ett sug efter rymdsimulering, men slutade alltid stoppa för att inlärningskurvan var för brant. Men efter bara en vecka i Eve Echoes känner jag mig engagerad. Så här går det …

Du börjar din resa i Eve Echoes som en kapsel, en klon av ditt tidigare jag, efter att du dog under olyckliga omständigheter – oroa dig inte, det kommer att hända igen! Du väljer en av fyra olika fraktioner, var och en med sin egen utgångspunkt, anseende och galaktiska förhållanden, men det kommer inte att betyda mycket för dig under de första timmarna, när du försöker ta reda på vad i helvete som händer.

Att lära känna alla spel som är så komplexa som Eve är en chock, men det mildras väldigt mycket av Eve Echoes omfattande handledningssystem som guidar dig genom rymdflygning, strid och utjämning. Jag befann mig att jaga pirater de första timmarna, eftersom de ger en omedelbar kontantpremie! På grund av detta kunde jag uppgradera genom fyra fartyg under en vecka med måttligt spel – en liten fregatt, till en dronebärfregatt, till en kryssare, till ett industrifartyg. Eve Echoes verkar inte vara rädd för att låta folk ha fina saker, som free-to-plays ibland är.

Jag är också glad att säga att stridsystemet känns lika bra som originalet, fokuserat på att balansera mängden kraft du använder för vapen, sköldar och reparationer. Detta är också en aspekt av att montera ditt fartyg, eftersom vad du utrustar begränsas av kraftkondensatorn kopplad till ditt rymdfarkost. En av mina favoritdelar av anomalierna där du hittar pirater var hur de skulle fungera som många iscensatta strider, vilket tvingade dig att hantera makten som en resurs för att överleva varje våg av fiender.

Det kändes som det tysta före stormen, eller ett universum som väntar på att bli skulpterad

Vissa anomalier, som Scout-varianten, är smarta rymdbaserade fängelsehålor när du vrider mellan hårdare strider, precis som att hoppa ner i ett hål i Zelda. Vapenvalet är också lika varierat som Eve, men en viktig sak är att ammunition verkar ha gått, vilket jag tycker är en välkommen förändring för att göra spelet enklare.

Dronar på

Dronar på

Droner är fantastiska. De är som husdjur som bor i ditt skepp, men har också en mängd dödliga vapen! Ett av mina klagomål med den ursprungliga Eve var att drönare var låsta bakom en betalvägg. Inte längre!

Men vissa saker var svåra att avgöra i min recension. Jag kunde inte gå med i en Corporation – en grupp spelare – eftersom ingen för närvarande är tillgänglig, och jag hade inte de miljoner kronor som krävs för att starta en. Om jag var smart skulle jag ha odlat pirater i flera dagar för att skapa det första företaget ’Sean is the Greatest Inc.’ Detsamma kan sägas för att sälja saker – Eve Echoes utövar en spelartillverkad ekonomi, vilket innebär att det inte fanns någon som köpte någonting jag lade ut till salu! Så snälla, skynda dig och spela spelet så jag har någon att sälja saker till.

Jag måste dock erkänna att jag verkligen gillar känslan av att vrida runt Eve Echoes universum utan att någon syns – det känns som det tysta före stormen eller ett universum som väntar på att bli skulpterat. Jag tror att det faktum att Eve Echoes är ofullständigt utan sina spelare är allt du behöver veta om hur speciellt spelet är.

Du kan också slutföra möten – som faktiskt är berättelseuppdrag – med hjälp av spelets hud. Det är här du kan hitta allt, från färdigheter, tillverkning, lager, marknadsplatser, både i spelet och intäktsgenerering för Omega Clone. Bara vid ett tillfälle kom jag upp mot en mur när det gäller intäktsgenerering, och det försökte sälja ett fartygsskinn som uppenbarligen var värt 1 000 000 kr – varför skulle jag inte sälja det, eller hur? Men jag behövde Omega Clone-standarden för att göra det.

Det finns också två andra valutor som heter PLEX och AUR, varav den första du kan köpa med ISK – när någon kommer för att sälja den, naturligtvis! Du kan köpa AUR med faktiska kontantpengar och byta ut det mot PLEX och andra speciella saker. Du använder sedan denna PLEX för att köpa snygga fartygsskinn. Omega Clone låser också upp fler fartyg, planetproduktion, fler färdigheter och ger dig en XP-bonus som låter dig lära dig färdigheter och nivå snabbare.

Jag skulle säga något om personliga utposter, men det finns inte mycket att säga utöver: de verkar omfattande, med många sektioner för dig att tillverka, men de kommer att ge dig tillbaka ett vitt öre. Jag antar att det inte är en överraskning när du pratar om en personlig rymdstation, men …

En sak jag kommer att säga är att jag hade några anslutningsproblem när jag spelade, men eftersom det har hänt med andra spel kan jag inte vara säker på att det var kopplat till Eve. Jag tycker att det är bra att spela med en anständig anslutning ändå, om möjligt. Allt som allt tror jag att Eve Echoes ger Eve ett nytt liv och gör det tillgängligt för nya spelare. Jag tror att jag kommer att hålla fast vid Eve den här gången, och det är inte på grund av omfattande handledning och de strömlinjeformade elementen i spelet. Som med den ursprungliga Eve, är jag glad att du ska komma fram och se hur spelare kommer att forma detta universum.

Du hittar Eve Echoes på Google Play och App Store. Om du vill ha några tips för att komma igång i spelet, se till att se vår Eve Echoes guide eller vår Eve Echoes race guide för att välja din karaktär! Vi har också en Eve Echoes-gruvguide för att tjäna pengar och en Eve Echoes Omega-guide som förklarar intäktsgenerering.