Book of Demons recension

3 de mars de 2021

Den polska utvecklaren Thing Trunk är på uppdrag. Ett ambitiöst uppdrag att föreställa sig klassiska spel från PC-spelets guldålder. Planen är att Return2Games-serien kommer att bestå av totalt sju matcher, som, förutom att ge en nostalgi till veteraner, också kommer att locka en helt ny publik. Book of Demons är den första i serien, med dess hack och slash-spel är en hyllning till Diablo. På tal om det, vi har sammanställt en lista över de bästa spelen som Diablo på mobilen. Välj ditt val.

Return2Games-serien ligger i Paperverse, ett charmigt land med pop-up-boklandskap och papperstunna karaktärer. Dessa karaktärer är snyggt illustrerade, med den begränsade animationen och OTT-röstberättelserna som framkallar atmosfären i en barns docktävling. Inspirationen kan vara Diablo men stilen och spelet är mycket lättare och förlåtande.

Uppdraget börjar i en ödslig stad, där de enda invånarna som är tillräckligt dumma att hänga runt är en läkare, en bartender, en visman och en förmögenhet. Alla andra verkar ha, helt förnuftigt, klarat sig för att undkomma Archdemons vrede. Alla, det vill säga, förutom vår hjälte, som har tagit på sig att rädda dagen. Du kan utbyta skvaller med dessa karaktärer, och om du korsar handflatorna med silver kan de övertalas att hjälpa dig på olika sätt.

Efter att ha lämnat byn är det enda alternativet att utforska källaren i stadens katedral. Du kommer snart att upptäcka att skvaller är sant och att en Gordon Ramsay-stil lurar i korridors labyrint och förbereder måltider av mänskligt kött för sin herre (åtminstone Veganuary är bakom oss). Nästa steg är katakomberna, där en dödsarmé har återuppstått av antipopen. Den sista anlöpshamnen är själva helvetet för en uppgörelse med Archdemon.

Självstudien har konstruerats med omtanke, med hjälp av waypoints för att vägleda dig genom en nivå. Varje intressepunkt öppnar ett förklaringsfönster, komplett med illustrativa exempel. Det är inte ett svårt spel att förstå, men den här väl utformade introduktionen ger dig allt förtroende för designarna, vilket gör att du är ivrig efter att bli hackad och skära.

Navigering görs enkelt genom att inkludera en minikarta och fotavtryck som gör det enkelt att återfå din väg. En checklista med värdefulla föremål och deras närhet säkerställer att ingen plyndring lämnas obrukad. En typ av skatt som är särskilt användbar är artikelkort. Dessa finns ofta i bokhyllor och kan placeras i valfri ledig plats.

Du kommer snart att ha fler kort än slots men lyckligtvis kan du betala Sage för att öppna extra slots. Det finns tre typer av kort; föremål, trollformler och föremål. Föremål som läkande drycker kommer att ha begränsade doser, men de kan fyllas på igen av spåmannen.

Förtrollningar kräver att mana kastar och artefakter ger passiva bakgrundsfördelar, till exempel en lycklig kaninfot (om du inte är en kanin) som ger ett visst skydd mot kritiska strejker. Du måste betala visman för att identifiera några kort och spåmannen kan också använda runor för att öka kortets nivå. Även under strid kan du fortfarande jonglera kort mellan slots, vilket ger lite extra flexibilitet.

Ursprungligen är det enda valet att spela som en svärdsvävande krigare, men senare kan du låsa upp en skurk som kommer beväpnad med en båge och en trollkarlsguide, som ganska ojämnt har en stark likhet med herr T. Det procedurgenererade isometriska fängelsehålor tar sig in på rälsen med ett enkelt tryck som rör din hjälte genom de mest linjära korridorerna. Din karaktär kommer att stanna vid korsningar och ett snabbt tryck kommer också att stoppa honom.

En kran kommer också att attackera fiender, öppna kistor, undersöka funktioner och göra i stort sett allt annat du kan önska dig. När en fiende väljs kommer din karaktär att fortsätta att attackera automatiskt men du har också möjlighet att påskynda överfallet genom att knacka och hålla. Vissa fiender är starkt bepansrade eller trollformler; du måste fokusera dina första attacker på att förstöra dessa attribut innan du kan börja skada.

Det börjar låta lite som ett RPG, eller hur? Om det är din sylt, har vi många alternativ för dig att välja mellan i vår bästa mobil-RPG-lista.

Trots dess tillgänglighet kan Book of Demons fortfarande erbjuda en hård utmaning. Det finns tre svårighetsinställningar och de djupare fängelsehålanivåerna kommer att anfalla dig med fiender och trollformler i den utsträckning att skärmen börjar likna en kulskytt. När saker och ting blir för kaotiska är frestelsen att knacka vilt och hoppas på det bästa, men det är oftast bäst att ta lite mer försiktighet.

Vissa monster kommer att bära sköldar eller bli riktigt arg om du attackerar dem för snabbt. Andra kommer att explodera i giftmoln eller släppa uppifrån och bedöva dig en kort stund. Låt dig inte vilseledas av chefernas ganska dumma namn, de kan också vara formidabla motståndare med sina egna speciella förmågor. De flesta har flera etapper, ibland kommer de att kopplas till andra fiender som måste besegras först eller så kommer de att ha sina egna oskadliga inflytande sfärer. Det ger verkligen den centrala mekanikern lite mer djup.

Som sagt, saker blir aldrig frustrerande svårt. Det finns många möjligheter att besöka de många fontänerna som återställer hälsa och mana. Även döden behöver inte vara slutgiltig. Nå punkten för din bortgång, markerad med en gravsten, och alla dina processioner kan återvinnas. Utvecklarna har verkligen strävat efter att göra spelet så tillgängligt som möjligt. Deras flexiskop-system gör det även möjligt för spelare att skräddarsy spelets längd, samtidigt som de garanterar en givande blandning av utmaningar och byte, oavsett dina tidsbegränsningar.

Det finns mycket mer i Book of Demons än initiala intryck föreslår. Det kan ibland kännas lite repetitivt och automatiserat, men tankeväckande designbeslut hjälper till att upprätthålla intresset. Med tre väsentligt olika karaktärer, var och en med sina egna signaturkort och tre svårighetsgrader, garanterar spelet säkert omspelning även efter att du har avslutat din första åtta timmars genomgång.