Game of Thrones: Beyond the Wall recension

12 de mars de 2021

Gacha-RPG: er är stora affärer inom mobil just nu, med i stort sett varje enskild större IP som kommer in i åtgärden. Det finns Star Wars, Marvel, The Lord of the Rings, Nintendo, Final Fantasy och otaliga andra temaposter i genren, vilket i grund och botten innebär att man spenderar virtuell valuta på en massa gachadrag.

För de som inte är medvetna är gachas de maskiner som har gjorts populära i Japan som du kan släppa in ett mynt och få slumpmässigt en liten siffra eller annat pris. Hela affärsmodellen har nu spelats på mobil.

I stället för att samla en massa fysiska leksaker, ger gacha RPG dig otaliga upplåsbara karaktärer från var och en av dina drag. En typisk post inkluderar långt över 100 hjältar, som alla har sin egen sällsynthet och kraft. Ditt mål är att skapa det ultimata laget av dem du låser upp så att du kan kämpa dig igenom ett brett utbud av innehåll och öka deras kraft i processen. Det är den här kombinationen av sällsynthet och önskan att få de bästa hjältarna som håller människor hakade.

Fram till denna punkt har RPG-marknaden för gacha saknat en post baserad på en enorm IP i synnerhet: Game of Thrones. Lyckligtvis har allt bara förändrats med Game of Thrones: Beyond the Wall, en post som handlar med den turbaserade Final Fantasy-stilstriden genren är känd för i utbyte mot Fire Emblem / Disgaea-stil rutnätbaserad strid. Förutom det är denna gacha-RPG till stor del affärer som vanligt (om du vill spela de bästa mobila RPG: erna har vi sammanställt den listan).

Det äger rum i Westeros hänsynslösa värld, naturligtvis, hela 48 år före händelserna med A Song of Ice and Fire. Du spelar som den nya Lord Commander of the Night’s Watch, som kliver in i de snöklädda stövlarna när den föregående, Lord Commander Brynden Rivers, mystiskt försvinner bortom muren. Handlingen involverar främst First Ranger Alvar Spyre, hans högra hand Dramon Blackwood, den mystiska vildiga Thosa och mer helt originella karaktärer som försöker lista ut vad som blev av den tidigare Lord Commander.

Precis som i varje RPG för gacha innebär detta att du kämpar dig igenom en massa berättelsekapitel, som består av i stort sett tanklösa strider mot identikit-motståndare. Du börjar med att placera dina önskade hjältar på nätet på förutbestämda platser och sedan inleda striden. Vid den här tiden kan du antingen ta direkt kontroll över dina enheter, inklusive när de använder sina förmågor (kraftfulla färdigheter som laddas varannan varv), eller lämna det upp till AI. Med tanke på att det inte finns någon verklig utmaning för någon av dessa strider lämnade vi den på den senare, vilket innebar att det enda faktiska spelet som är involverat är att hantera dina olåsta hjältar.

Varje gång du slutför ett berättelsekapitel får du uppgraderingsresurser. Dessa inkluderar XP för att höja dina hjältar och material som du kan spendera för att uppgradera deras utrustning. Närhelst du kämpar för att slutföra ett uppdrag kommer du att gå vidare till kasernen för att öka dina karaktärers poäng. Detta är ett tal som visar hur effektiv var och en av dem kommer att vara i strid.

Vid denna tidpunkt bör vi skilja mellan de två olika typerna av karaktärer: hjältar och enheter. Hjältar består av igenkännliga karaktärer från showen, inklusive Jon Snow, Daenerys Targaryan och den nya karaktären Alvar Spyre, medan enheterna är namnlösa soldater från var och en av de olika husen. Var och en av de två har sina egna separata uppgraderingsresurser, så du riskerar inte att blanda ihop de två.

Du låser upp de två olika typerna av karaktärer på i stort sett samma sätt: genom att dra i gacha-maskinen. För närvarande finns det bara två typer av gacha: ”Night’s Watch Recruitment”, som belönar hjältar och enheter, och ”Tactic Scroll Shipments”. Den förstnämnda är självförklarande, medan den senare ger taktikrullar, som du kan utrusta en hjälte för olika passiva effekter. Som ett exempel har vår Daenerys utrustat ’Healing Salve’, som läker allierade med lägsta hälsa i slutet av varje attackfas.

Förutom taktikrullar kan du också låsa upp olika egenskaper för varje hjälte. Dessa ger passiva effekter eller statistiska boost under striden, och varje hjälte kan gå ner på en av två olika träd. Dessa träd varierar mellan hjältar och kan öka läkning, försvar, anstöt och fler förmågor.

Betala för att spela-dar

Betala för att spela-dar

Game of Thrones: Beyond the Wall är ett gratis spel-RPG med ett gacha-system, så det är omöjligt för det att inte vara pay-to-win. Vi har dock funnit att det liknar Marvel Strike Force, genom att du kan göra en hel del framsteg utan att behöva spendera ett öre. Du kommer att kämpa i PvP och måste vänja dig vid tanken på att slipa.

• Elite Commander Pack99,99 £
  • Hero Shard Pack£ 19,99
  • Hero Shard Chest£ 48,99
  • Hjälteförmåga Pack99,99 £
  • Daglig leverans4,99 £
  • VeckosändningarGratis – 19,99 £
  • Månatliga leveranserGratis – 48,99 £
  • Guldbörs0,99 £ – 99,99 £
  • Nybörjargåva4,99 £

I slutändan, om du har spelat ett gacha-RPG tidigare, låter allt detta förmodligen mycket bekant; och det är. Det finns dock en högre djupnivå än vi är vana vid, och vi har hittat många sätt att driva upp våra hjältar utan att behöva stänka kontanterna. De som väljer att spendera kommer att gå snabbare än de som inte gör det, men det är glädjande att veta att du kan få genom att spela gratis; men det är viktigt att komma ihåg att detta kommer att ta betydligt längre tid.

Om du är den sort som gillar att stänka kontanterna, erbjuder Game of Thrones: Beyond the Wall många sätt att göra det. Du kan köpa Gold Dragons, premiumvalutan, direkt, köpa begränsade buntar resursuppgraderingar och direkt köpa hjältar eller skärvor, som gör att du kan uppgradera hjältar du redan äger. Återigen är inget av detta särskilt nytt och kommer att bli omedelbart bekant för dem som är vana vid genren.

När du inte kämpar dig igenom berättelsen finns det ett stort antal olika lägen att delta i. Du kan skicka korpar för att få tillbaka rekryter från vart och ett av de sju riken, delta i legendariska händelser för att låsa upp sällsynta karaktärer, slåss genom utmaningar för extra belöningar , och delta i PvP-strider i hjältearenan. Du kan också gå på weirwoodflygningar, expeditioner och slumpmässiga uppdrag utanför muren för ytterligare belöningar.

Men här ligger vår största besvikelse över Game of Thrones: Beyond the Wall: oavsett vilken typ av innehåll du spelar, det spelar nästan alltid exakt samma sak. Placera de mest kraftfulla hjältarna och enheterna på rutnätet, tryck på auto och vinn / förlora beroende på om du är tillräckligt kraftfull eller inte. Miljön varierar inte ens så mycket, men vi antar att det kan förväntas med tanke på att du nästan alltid kämpar norr om muren, vilket är ganska mycket en frusen ödemark.

Det finns dock ett undantag från denna regel: legendariska händelser, som är det absolut bästa innehållet Game of Thrones: Beyond the Wall har att erbjuda. Vår största kritik av detta gacha-RPG är något vi skulle jämföra med genren som helhet: det finns bara ingen verklig utmaning. Även när du blir trampad är det inte för att du är dålig i spelet, du har bara inte spenderat tillräckligt med pengar och / eller slipat nog. Legendariska händelser utgör en annan typ av utmaning, eftersom de ger dig specifika hjältar och enheter på förutbestämda nivåer och uppmanar dig att bara vinna. Om du vill kolla in spel som gör genren rätt, kolla in vår lista över de bästa mobilstrategispelen.

Vi har haft mycket roligt på dessa nivåer hittills, för många av dem känns som pussel att lösa snarare än strategiska strider. Plötsligt är positionering viktig och uppmärksammar dina karaktärers förmågor och passiva effekter. Du kommer att kämpa för att slå dessa nivåer i autoläge, men så ska det vara: belöningarna är sällsynta hjälteskärvor. Den enda nackdelen är att de senare nivåerna i detta läge börjar kännas som resten av upplevelsen; särskilt när du kan ta med dina egna enheter på nivåerna, snarare än att använda vad spelet ger.

Och det här är en fråga som genomsyrar hela upplevelsen; som det gör de flesta gacha-RPG. Svårighetsnivån känns alltid konstgjord. vilket är hur det alltid kommer att vara när din intäktsgenerering är beroende av att spelare spenderar så mycket pengar som möjligt på slumpmässiga drag. Hur uppmuntrar du dem annars att regelbundet spendera om inte med svårigheter spikar?

Men det är en fråga som plågar genren, och det kan mycket väl vara så att den inte stör dig åtminstone. Om det är du är Game of Thrones: Beyond the Wall väl värt att kolla in. Det är ganska mycket i linje med Marvel Strike Force när det gäller free-to-play-progression och intäktsgenerering. Med andra ord kan du klara dig utan att behöva spendera, men det kommer att kräva en daglig slipning åtminstone om du vill fortsätta i en anständig takt; särskilt om du bryr dig om PvP.

Om du redan är helt emot tanken på ett gacha-RPG, kommer inte Game of Thrones: Beyond the Wall att ändra dig på det minsta. Frågorna som kommer ihop med genren finns alla här, även om det inte är den värsta gärningsmannen.