A3: Still Alive recension – allt blixt men saknat ämne

5 de mars de 2021

A3: Still Alive är den senaste MMORPG från netmarble, och den ger spelarna uppgiften att rädda världen från en kultistisk plan som ska förstöra allt, samtidigt som man bygger en karaktär från en nybörjare till en mästare som hugger sig igenom fiender som en jordbrukare skymmer vete. Det är ett välgjordt spel med massor av vackra, prickiga effekter, men tyvärr har det en identitetskris.

Den mest kontroversiella inkluderingen för vissa människor är auto-knappen. För de som inte vet vad en automatisk knapp gör, låter många MMORPG på mobila enheter spelet spela själv; slutföra uppdrag, slipa för nivåer och odla efter resurser. Det kan vara ett användbart verktyg när det används sparsamt, men det finns alltid frestelsen att trycka på det tidigt om det du hoppar över inte är värt att spela och tyvärr är det fallet med A3: Still Alive.

Som sådan finns det två stora frågor att svara på om denna polariserande funktion, den första avser de saker du ska hoppa över. Är kampanjen tillräckligt bra för att jag ska spela själv? Om inte, hur lång tid tog det för mig att trycka på knappen? Tyvärr, när det gäller A3, var det 20 minuter.

Det finns flera faktorer till detta: den avgrundsberättande berättelsen och spelet som bara inte var utmanande. World of Warcraft är det inte, även om du har flera olika klasser som kan regna förstörelse på deras fiender. När horder av fiender attackerar dig i WoW kan det vara en överväldigande utmaning om de har rätt kombination av förmåner. I A3: Still Alive verkar fiender smälta bort som is under en rinnande kran.

Uppdrag går inte mycket bättre, eftersom de mestadels består av att prata med någon, samla föremål eller döda ett visst antal fiender: vanliga MMO-grejer. Massor av andra spel har liknande strukturer och medan de prövas och testas är de lite originella.

Jag kände inte att jag spelade ett spel för skojs skull. Jag kände att jag kollade mina e-postmeddelanden på jobbet.

Men konstigt är det inte kärnan i A3: s största problem. Nej, istället är det att det inte riktigt vet vad det vill vara. Ingenstans är denna fråga mer uppenbar än med införandet av slaget kungligt läge. Det är kanske det bästa med A3 när du och en horde andra spelare kämpar dig fram till mitten av en ring och samlar statliga buffs och skicklighetsuppgraderingar längs vägen.

Fångsten är att det finns en timer som ständigt tar slut och om du inte går igenom varje sektor innan timern går ut, dödas du omedelbart av en dyster skördare. Jag spelade några spel och tyckte att det var okej, men inte bra: det är lite lätt på innehållet jämfört med mer dedikerade Battle Royale-spel. Det är dock beroende av att du spelar igenom kampanjen för att låsa upp alla primära vapen, vilket känns som onödigt upptagen arbete.

Två krigare kämpar mot en demon med en massiv spöklikblå kropp och horn slumpmässigt placerade runt den i ett försök att få den att se skrämmande ut.

MMO / battle royale-skillnaden är inte det enda tonala skiftet som är förvirrande, eftersom det är detsamma med Soul Linkers: de gachastilkompisar som du uppgraderar genom att offra de överflödiga kopior som erhållits via Soul Stones. När man tittar igenom kodeksen finns det ghouls, lavar, älvor, riddare och pestläkare, tillsammans med andra varelser som överensstämmer med tonen i detta mörka fantasy RPG, fyllt med kultister och mörk konst.

Men så finns det den första du får: Hannemorin, som är en kaninflicka med en vacker klänning. Hon är inte den enda, men hon är verkligen den mest allvarliga inkluderingen, det bara för att markera några rutor snarare än att göra spelet sammanhängande som helhet. Detsamma kan sägas för många A3.

Inte värt prislappen

Inte värt prislappen

Det finns alldeles för många sätt som A3 vill att du ska betala pengar. De minsta buntarna är mellan $ 3 / £ 3 och $ 9 / £ 9, men de ger dig bara en liten mängd premiumvaluta att spendera på Soul Linkers och andra förbättringar, medan de större buntarna och hållarna kostar allt från $ 26 / £ 26 till $ 100 / £ 100! Lyckligtvis behöver du inte köpa något för att spela spelet som avsett.

Under större delen av spelet befann jag mig själv att aktivera Auto-knappen, bara trycka på skärmen för att påskynda dialogen och ändra några objekt var tionde minut eller så och rensa inventeringen när den blir full.

Din interaktivitet när du inte är den som kämpar eller utforskar världen reduceras till att hantera uppgraderingar och öppna meddelanden i ett användargränssnitt som är otroligt rörigt. Det finns fler knappar här än en bilstereo. Det värsta är att eftersom spelet oändligt bombarderar dig med aviseringar, kände jag inte att jag spelade ett spel för skojs skull. Jag kände att jag kollade mina e-postmeddelanden på jobbet.

Tack och lov, om du gillar A3 eller inte är inte 100% beroende av om du spelar kampanjen eller hoppar över den. Detta leder mig dock till den andra frågan. Om jag trycker på Auto-knappen för att inte spela kampanjen, och förutom det ovan nämnda slaget royale-läget, finns det tillräckligt här för att motivera min uppmärksamhet? Svaret är nej, men inte för brist på försök.

En trollkarl med en ovanligt stor panna som sitter på en tron ​​bestående av lejonstatyer.

Ibland finns det speciella evenemang, som World Boss eller Dark Invasions, där du trycker på deras plats för dig till evenemanget, men du måste då ta kontroll. Särskilt dessa händelser är inte utmanande, bara för att de är öppna för hela servern. Din karaktär kan bidra väldigt lite till den totala ansträngningen, men när hundratals spelare slår mot samma fiende som har över 100 000 hk, tar det inte lång tid innan chefen brister.

A3 har misslyckats spektakulärt med att hålla mitt intresse längre än en dag eller två spel. Den skrattretande dåliga kampanjen, den alldeles för enkla striden och avsaknaden av meningsfulla saker att göra utanför ett halvbakat slagkungligt läge är bara några av anledningarna till att detta inte är något jag kommer att hålla fast vid. Det är verkligen ”spelbart” utan att betala ett enda öre, och det är en poäng till dess fördel, men tiden är också värdefull och det är vad A3 slösar bort. Om du inte har något emot tunnskyddade hanteringssimmar med oändliga meddelanden och ett ojämnt tema, kan du få ut mer av detta än jag gjorde.

Du kan ladda ner A3: Still Alive på Google Play och App Store. Om du vill ha hjälp med att komma igång, kolla in vår A3: Still Alive guide!