Spy Tactics recension

2 de mars de 2021

Låt mig börja med att entydigt säga att jag är ett fan av pusselspel (pssst, ta en titt på vår lista över de bästa mobila pusselspelen för mer) och inspirerade spin-offs. Varje bra spel har vanligtvis ett kluster av kyssande kusiner, kastar en sten och hittar en. Med detta i åtanke kommer de flesta mobilspelare ihåg den senaste Hitman- Lara Croft- ’Go’ -serien av spel, lika mycket för sin spända design som visuell polsk. Tja, Spy Tactics är tänkt att vara en död ringare för Hitman Go, och det framgångsrikt lyckas. Det är ett otroligt värde och har uppenbarligen varit ett kärleksarbete, men det är oåterkalleligt försvagat av förvirrande kontroller och en slutligen härledd design.

Precis som i Go-serien presenteras varje nivå som en diorama som representerar ett litet mål. Spionen rör sig längs en rad noder, tyst avväpnar patruller medan han tar upp den eviga McGuffin-portföljen. Att räkna steg och cykler blir avgörande, liksom att upprätta en kausal sekvens. Ta ut vakten A för att öppna dörren och förläng B: s patrull så att min agent kan ta tag i portföljen. Så vidare och så vidare, ad nauseum, tyvärr.

Så långt rumsliga pussel går är formatet anständigt men också ganska uttömbart, för varje nivå kan vanligtvis lösas genom att dela upp det i bitar och helt enkelt experimentera med alla möjliga drag. För att komma runt detta introducerar nya nivåer ofta nya mekaniker, som prickskyttar eller vapen för engångsbruk, som Spy Tactics använder för att skrynkla det som annars är en mycket enhetlig spelupplevelse. Detta i sig är inte ett dödligt bakslag; Sudoku-pusselböcker är på samma sätt förutsägbara i progression men fortfarande övertygande.

Ändå känns nivåkonstruktionen pannplatta. Ja, det är ibland irriterande och utmanande, men Spy Tactics som helhet saknar den gnistan, de galvaniserande ”aha” -ögonblicken som punkterar det som ibland kan vara en tråkig och svår upplevelse. Ett bra pusselspel hånar och leder spelaren till bredare förståelse. Spy Tactics lär ut tumregler och tricks i handeln, men det gör det slumpmässigt och mestadels genom rote repetition.

Bra design betyder avsiktliga fällor och brödsmulor, i grunden skapar det som mycket liknar en mental dialog med spelaren. Pussel som fungerar som gåtor och ber om specifika insikter för att fortsätta och vägrar inträde till det omedvetna. Vissa pussel ber dig bara försöka om och om igen, och kommer att ge centimeter framsteg som en belöning för stum uthållighet. Spy Tactics är mer den senare och ber om mindre experiment och variationer på temat. Inget att stubba spelaren helt, inget att helt glädja dem heller.

Om du slår ihop nivåerna så har du något som en kampanj, med en animerad introduktion för att driva berättelsen, som den första serien av nivåer, som uppenbarligen handlar om att kasta bort en korrupt polischef. Skriften här är underbart kraftfull, full av do-or-die-intensitet. Den åtföljs av den erforderliga spioneringsjazz. Smaken är välkommen men ändå lite ostliknande, särskilt så skild som den är från den faktiska pusselupplevelsen. Som set dressing är det dock distinkt och visar en fantasifull, om deadpan, ta på sig inhemska rymdfarkoster. Poäng för känsla.

Eftersom så mycket pussellösning innebär små variationer och experiment är avsaknaden av en ångra-funktion meningslös. Det lägger till ett godtyckligt hinder för förfarandena, särskilt när ett pussel är några fyrtiotal drag långt att slutföra framgångsrikt men en felberäknar eller felklickar i mål. Viss frustration skapar faktiskt koncentration och engagemang, men ett överskott dödar verkligen surret. I själva verket betyder bristen på en ångra-funktion att spelare måste ha ett knivskarpt minne och framsynthet eftersom alla planer är i sten från början. Det är en udda begränsning.

Medan den tematiska förbandet är originalt och pikant, lyfts den faktiska mekaniken i Spy Tactics ganska mycket copy-paste från Hitman Go

Kontrollerna är korrekta men överkänsliga så att det är trivialt enkelt att skicka din agent i helt fel riktning. Medan brädet och vyn kan roteras fritt är rörelsen knuten till svep längs en osynlig kompassros, och även om du roterar fältet 180 grader förblir rörelsen densamma, vilket bara ber om problem. Animationerna på fiender är också lite av ett drag på spelflödet. Ingen av dessa ensamma är en allvarlig nackdel, men tillsammans utgör de ett pusselspel som är svårare att spela än vad det är att lösa, och denna obalans lämnar ett obehagligt intryck.

Helst bör kontrollerna och gränssnittet vara så transparent och smidigt som möjligt, men det är tyvärr inte fallet här. Mer synd är, för den fria rotationen visar faktiskt den rena visuella designen på ett ganska snyggt sätt. Det är faktiskt ganska viktigt att se förbi lite terräng med rotation, så det faktum att det burkar med ingångarna för statisk rörelse är bara galet.

Sedan är jag lite frossare för straff, både ur mobil synvinkel (Darkest Dungeon, Cultist Simulator) och en pussel (Baba Is You, English Country Tune). Så lite push-back är bra spelfilosofi, eftersom det får kreativa juicer att flyta i spelaren. Men här stöter Spy Tactics in i en annan oöverensstämmelse: dess pussel är tydlig och okomplicerad, om det är riktigt anständigt, men den fysiska handlingen att lösa dem är den krångliga, långvariga, tidskrävande, oförlåtande delen. Så den totala effekten är ett drag.

Sedan finns det klonfrågan att fundera över. Medan den tematiska förbandet är originalt och pikant lyfts den verkliga mekaniken i Spy Tactics ganska mycket kopieringspasta från Hitman Go, vilket i bästa fall är tröttsamt om inte rent problematiskt.

Spy Tactics har verkligen 40 nivåer och dess spel är precis som det andra spelet du kanske också gillar, men i en tidsålder med ett överflöd av prisvärd underhållning skulle jag uppmana lite mer urskiljning. Det är tekniskt välgjord och har några poäng till sin fördel, men totalt sett förtjänar det inte ett försök såvida det inte har funnits ett seriehål i ditt liv.