Xenowerk Tactics recension

26 de februari de 2021

De svenska utvecklarna Pixelbite Games har en lång och avundsvärd historia att producera högkvalitativa premiumspel. Tillsammans med en konvoj av Reckless Racing-spel sitter de imponerande Space Marshals taktiska skyttarna uppifrån och ner och den ursprungliga Xenowerk dual-stick blaster. Den senaste utgåvan är en sammanslagning av de två sistnämnda, med en nypa XCOM kastas in för gott mått.

I en tomt som verkar starkt inspirerad av John Carpenters The Thing, tar du rollen som befälhavare för ett beredskapsteam som har skickats till Arktis för att undersöka oroande rapporter från ett hemligt laboratorium som ägs av Xenowerk Corporation. Det blir snart klart att muterade livsformer går på amok och dödar alla som är olyckliga nog att korsa sin slemmiga väg. I sann katastroffilmstil strider snart motstridiga intressen upp till ytan.

Världen kan behöva spara, men Xenowerk är mer inriktad på att maximera vinster och minimera dålig publicitet.

När Xenowerk Tactics påbörjas kommer Joyce Grendel, din stabschef, att presentera dig för baslägret. Ditt nya hem kan bara vara ett kluster av grå, tillfälliga strukturer som inte är beskrivande, men det är viktigt att bekanta dig med deras olika funktioner. Du kan lämna in rekryteringsfordonet för att anlita några nya foder, ”hjältar”.

Dina rekryter kommer vanligtvis att faktureras i den närliggande kasernen, med undantag för de som är olyckliga för att bli skadade, som kan skickas till fältsjukhuset för att bli frisk. De lyckliga själarna som tjänar tillräckligt med erfarenhet för att befordras kan ta sig till spaet för aktiviteter utanför läroplanen.

Armory är platsen att gå för att utrusta ditt team med de senaste prylarna. På kommandocentret kan du kontrollera dina meddelanden, som kommer att innehålla nyhetsuppdateringar, förfrågningar om hjälp och nya uppdrag. Inledningsvis kommer det inte att finnas många uppdateringar, men när spelet fortskrider kommer olika individer och organisationer att klara för din uppmärksamhet.

Du kan överväga att gå emot dina arbetsgivares rygg för att tjäna lite pengar på den svarta marknaden eller till och med läcka värdefull information till mer socialt medvetna organisationer. När du har accepterat ett uppdrag måste du ladda din grupp och utrustning i den väntande helikoptern. Det finns tre grundläggande klasser av rekryter: rangers, marinesoldater och forskare.

Varje karaktär kommer att ha kortlekar som representerar deras färdigheter, egenskaper och utrustning. En ranger kan använda sin rekonstruerade skicklighet för att hitta fiender, medan forskare kan söka efter platserna för uppdragsmål. Marinsoldater tenderar att ta ett mer direkt tillvägagångssätt med frag granater för att skära igenom fiendens led.

Före start har du en sista möjlighet att köpa lite extra utrustning som sprängämnen, rep och macheter, som kan behövas för att uppnå vissa uppdragsmål.

Din helikopter kommer att landa i en tidigare säker säker zon, varifrån du måste fortsätta till fots. På väg mot ditt mål dyker slumpmässiga möten upp. Dessa kan innebära att bli bakhållna av mutanter eller drabbas av en minskning av moral eftersom en av dina anställda säger ett riktigt dåligt skämt.

Lyckligtvis kommer vissa karaktärer att ha egenskaper som kan förneka en skadlig händelse, till exempel kan en naturlig ledare samla partiet även efter en särskilt hemsk ordlek. Möten är inte alltid dåliga; du kan hitta viktiga uppgifter eller stöta på en genväg. Kartan är indelad i regioner med olika hotnivåer, och alla tillgängliga uppdrag visas tillsammans med all nödvändig utrustning.

Uppdragsplatserna är varierade, allt från djungel och träsk till laboratorier och fabriker. När du når din destination byter vyn till ett tvingat 3D-perspektiv, där omgivningen gradvis avslöjas när du utforskar. Kontrollerna är riktigt enkla; du kan välja och dra en enskild karaktär till en plats eller trycka på skärmen för att samla din grupp till en viss punkt.

Så snart fienden kommer inom räckhåll kommer dina agenter omedelbart att öppna eld. Ammunition är obegränsad, så strid är till stor del ett fall att hitta en position från vilken du kan ta ner fienden innan din trupp blir överväldigad. Om åtgärden blir för manisk kan du åberopa en taktisk paus som fryser handlingen, vilket ger dig tid att samla dina förstånd.

Uppdrag utgör en möjlighet att tjäna pengar, biologiska prover, forskningsdata och ny prototypteknik; som alla kan användas för att slutföra ytterligare uppdrag och för att uppdatera din bas.

Att utveckla din bas är tyvärr den mest nedslående aspekten av Xenowerk Tactics (så varför inte kolla in vår lista över de bästa mobilstrategispelen för att hitta ett bättre exempel?). Byggnadsutveckling är ganska enkel och linjär. Vissa byggnader kan inte utvecklas förrän andra har nått en viss nivå, så du kan aldrig riktigt förgrena dig och experimentera. Byggnaderna själva är visuellt ospännande och känns inte meningsfulla.

Tack och lov är resten av grafiken mycket mer atmosfärisk. De har en känsla av 1990-talet, med en armé av lämpliga HR-slaktmutanter i Giger-stil som förföljer grumliga korridorer, upplysta av ditt lags facklor. Du kommer att stöta på gångar dekorerade med spår av blod och uppdelade kroppar och rum inredda med groteskt organiska mutant-spjutande generatorer.

Vapen är roligt kraftfulla, med fiender som exploderar i en kladdig röra av bilagor. Musiken är också utmärkt och hyllar återigen John Carpenters arbete. Spänningen är påtaglig och förvärras ytterligare av det faktum att om du inte har den extra utrustning som krävs för att ge omedelbar medicinsk vård eller evakuering. Allvarligt skadade gruppmedlemmar måste lämnas kvar.

Sammantaget är Xenowerks Tactics utmärkt, om batteriet surrar, kul. En enda mycket rimlig förskottsbetalning ger dig hela spelet, utan konstant internetanslutning krävs. Striderna är hektiska och tillfredsställande, även om den nästan arkadliknande åtgärden kan avskräcka dem som uppskattar ett mer övervägt tillvägagångssätt.

Dysterheten lyfts av några trevliga humoristiska stunder, som när din grupp börjar argumentera över pizzapåfyllningar. Ibland kan det kännas som en shoot-up, men det finns fortfarande mycket att tänka på. Din huvudstrategi innebär att säkra strategiska säkra zoner innan du går djupare in i det infekterade området. Detta innebär att du noggrant hanterar din grupp och tid.

Att veta hur långt du ska driva dina killar och när du ska byta ut dem för svagare men hälsosammare alternativ är nyckeln. Utrustning är strikt begränsad av bärförmåga, så planering är nödvändig och kan innebära att du inte alltid kommer att återvända till huvudkontoret med alla dina gruppmedlemmar närvarande.

Dina operatörer har ett varierat utbud av individuella egenskaper, vilket verkligen ger dem karaktär och gör att man tappar en favoritoperatör till en sorglig affär. Basbyggnaden känns outvecklad och tacklad, men när resten av spelet är så underhållande är det en fråga som kan förlåtas.