South of the Circle recension – LA Noire möter Firewatch

2 de mars de 2021

Kommer slutet av året, som snart närmar sig, Pocket Tactics kommer att ha en verklig utmaning på sina händer och väljer sin slutgiltiga lista över bästa mobilspel 2020. Apple Arcade ensam har tjänat upp många GOTY-utmanare, och det senaste är det anspråkslös söder om cirkeln av State of Play Games, av Lumino City berömmelse.

Recension South of the Circle anländer med sin egen utmaning, eftersom det verkligen är ett spel som du själv måste uppleva för att få ut det mesta. Vi vill också verkligen undvika att tillhandahålla spoilers, främst av samma anledning.

Fokuserar bara på spelet men South of the Circle beskrivs bäst som en kombination av vandringssimulator Firewatch som rusar runt underbara, stiliserade miljöer och, anmärkningsvärt, LA Noires konversationsmekanik. Det senare är lite av en lös anslutning och gör South of the Circle lite av orättvisa, eftersom du inte bara reagerar på karaktärerna på ett binärt ”sanning, tvivel eller lögn” sätt. Snarare reagerar du känslomässigt.

Det här är inte första gången ett spel har gått in i detta territorium, eftersom det faktiskt liknar Apple Arcades egna utmärkta Neo Cab, som såg dig spela som en taxichaufför som var tvungen att anpassa sig till samtal med kunder beroende på deras nuvarande känslor. Söder om cirkeln vänder det nästan på huvudet, med din känslomässiga reaktion som förändrar resultatet av samtal med de otaliga, vältalade karaktärerna.

Åtminstone så ska det fungera i praktiken. I verkligheten är det ganska oklart hur många av de känslomässiga reaktionerna kommer att spela ut. Du har inte bara glada, sorgliga och arga knappar och får istället vaga symboler som representerar dessa känslor. Vissa är tydliga, som solsymbolen som representerar entusiasm, men andra, som en liten cirkel, är verkligen oklara, och i slutet slutade jag bara hålla fast vid känslomässiga reaktioner som jag kände att jag hade tänkt på vid den tiden, snarare än att göra som spelet tänkt och reagerar på ett känslomässigt naturligt sätt.

Det är vackert, spännande och det finns gott om spelbarhet.

Det fanns dock en oavsiktlig fördel med detta vaga system, och det var så det uppmuntrade mig att spela igenom South of the Circle igen. Jag ville verkligen se hur olika konversationer skulle spela ut om jag reagerade på olika sätt och verkligen driva gränserna för det emotionella systemet. Jag gillade faktiskt mitt andra spel så mycket som det första på grund av detta, eftersom upplevelsen förblev fräsch.

Bortsett från konversationer finns det lite spel att tala om. Precis som din genomsnittliga gångsimulator spenderar du en massa tid på att gå (eller köra under fordonssektioner) runt. Det finns några som kommer att tycka att bristen på interaktivitet är frustrerande, men jag var för upptagen med att förundras över landskapet och njuta av den unika atmosfären. Utan att ge dig ut på spoilers territorium utforskar du så många olika miljöer under din speltid att jag sällan blev uttråkad. Långt ifrån.

Handlingen är också grundligt spännande. På samma sätt som Firewatch and Gone Home är du aldrig riktigt säker på vad som händer, vilket gör att du fortsätter att driva framåt när du söker svar. Det är lika beroendeframkallande som en bra TV-show i den meningen. Vi bör dock varna dig för att slutet är förmodligen delande som Firewatch på ett antal olika sätt.

Som vi nämnde i början upplevs South of the Circle bäst av dig själv, och vi rekommenderar att du gör det om du för närvarande har en Apple Arcade-prenumeration. Det är vackert, spännande och det finns gott om spelbarhet. Detta är ett av de bästa Apple Arcade-spelen hittills, och också en solid utmanare för årets spel.