Puyo Puyo Tetris 2 recension – timmar av förbryllande kul

21 de februari de 2021

Puyo Puyo Tetris 2 är ett spel som, som namnet antyder, kombinerar Puyo Puyo – ett gelématchande pussel – och Tetris – ett blockmatchande pussel. Men till skillnad från standardversionerna av Puyo Puyo och Tetris, har det här spelet många lägen, alla med olika svårighetsmodifierare och konstigheter att lära sig. Oavsett om det är fiender som kastar saker på din noggrant konstruerade vägg eller fler block som regnar ner baserat på din motståndares framsteg, kombinerar Puyo Puyo Tetris 2 båda pusselägena för maximal effekt.

Spelet har också en lätthjärtad berättelse – ja, så lätthjärtad som det kan vara när en söt anime-tjej försöker förstöra världen – många spellägen för att underhålla dig och ett funky soundtrack som håller fast i ditt huvud långt efter att du har spelat klart. Jag tyckte tyvärr att spelet blev lite repetitivt efter att ha spelat i några timmar, men döda Tetris- eller Puyo Puyo-fans kanske inte tycker att detta är ett problem.

Äventyrsläget har en levande, visuell romanstil och varje rad i dialog är fullständigt uttryckt, vilket jag uppskattar mycket efter att ha spelat många visuella romaner utan röstverk. Precis som den ursprungliga Puyo Puyo Tetris följer berättelsen Ringo och Tee, vänner som måste arbeta tillsammans för att rädda båda sina respektive världar. Varje nivå i äventyrsläget bryter upp dialogen med antingen en match av Puyo Puyo eller Tetris, och du kommer att behöva sjunka många timmar i detta läge för att göra det till slutet av berättelsen.

Sololäge låter dig spela mot upp till fyra bots i olika match-ups. Min preferens i överlägset spel är Tetris, så jag uppskattade att jag fick valet att antingen spela på en Puyo Puyo eller ett Tetris-bräde i alla lägen, oavsett om det var detsamma som mina motståndare eller inte. Mitt favorit solo-läge är den snabba Big Bang, där spelare slutför ganska enkla pussel med blixtsnabba hastigheter.

Det är tillfredsställande att låsa upp ännu mer bedårande karaktärer när du spelar

Flerspelarläget fungerar på ett liknande sätt, men inkluderar naturligtvis riktiga människor snarare än bots. Du och dina vänner kan spela på en enda skärm eller tävla via lokal trådlös anslutning. Det finns också ett online-läge där du kan spela för att komma in i den globala rankingen. Antalet olika spelstilar känns som mycket innehåll, men om du inte vill spela med vänner eller online kan du vara redo att lägga ner konsolen efter några timmar.

För människor som är helt nya i Puyo Puyo eller Tetris-världen, erbjuder spelet några extremt djupgående tutorials som täcker alla ämnen eller strider du kan föreställa dig i spelet. Så även spelare som kanske känner sig oroliga över att plocka upp pusselklassikern för första gången kommer snabbt att få tag på det.

Det är också tillfredsställande att låsa upp ännu mer bedårande karaktärer när du spelar, tillsammans med ny musik och scener. Jag skulle definitivt rekommendera Puyo Puyo Tetris 2 till någon som letar efter ett avslappnat pusselspel som de enkelt kan välja och spela i några omgångar.