Far: Lone Sails recension – hur långt ska du gå?

10 de mars de 2021

Vi har sett en imponerande skörd av sidrullande titlar de senaste åren. Titta på spel som Kingdom: Two Crowns och du ser hur till och med en sidrullning skapar ett strategiskt resurshanteringsspel med mycket djup. Andra spel som Playdead’s Limbo och Inside har höjt sidrollen till ännu högre höjder, vilket skapar berättande mästerverk som har fått enorm kritisk framgång och är älskade år efter deras första release. Så vad gör sidrullarna så speciellt?

En del av mig tycker att det är så de är så perfekt utformade för att exponera en spelvärld när du reser i en rak linje, med varje ny överraskning som dröjer sig utanför synhåll. Det är också den perfekta strukturen för en karaktärs resa, eftersom den raka linjen genom världen sätter dem på en kurs med många hinder och pussel att övervinna.

Men framför allt handlar sidorullarna ofta om att avslöja ett djupare mysterium. Din karaktär reser i en riktning, mot en oundviklig slutpunkt. Vad är denna ”destination”? Ännu viktigare, vad betyder det för dem?

Lyft seglen och se det underbara landskapet rulla förbi dig.

Långt: Lone Sails handlar om resor och destinationer. I spelet spelar du som en mystisk karaktär som har konstruerat ett landskepp som du kan resa världen över. Vi vet inte vad de hoppas hitta, men världens sparsomhet och bristen på andra människor innebär en möjlig postapokalyptisk inställning. Allt vi vet med säkerhet är att de är inställda på att göra denna resa.

Spelet kretsar kring att försöka hålla ditt landsskepp igång, oavsett om du fyller på motorn – med oljetrummor eller slumpmässiga föremål som du hittar – släpper ånga för att ge dig en farthastighet eller reparerar delar av fartyget när saker går fel (och de kommer att gå fel). Du utför dessa uppgifter främst genom plattformsarbete när du hoppar runt inuti fartyget, trycker på knappar och försöker hålla koll på allt. Detta låter dig bygga hastighet för att krossa genom hinder och resa genom världen.

Men den här beskrivningen gör att spelet låter ganska maniskt, och det gör det verkligen inte rättvisa. Far är ibland galen, men det har också en liten bit av Altos Odyssey och den otroliga oändliga löparen om det, när du hissar seglen och ser det underbara landskapet rulla förbi dig. Far är ett spel som försöker balansera manisk och avkopplande och är framgångsrik för det mesta.

När du reser genom världen kommer du över portar som du inte kan krossa, och dessa representerar spelets mindre pusselavsnitt där du lämnar skeppet och måste hitta ett sätt att öppna vägen framåt. Dessa pussel är inte särskilt komplicerade, men de ger en välkommen förändring av takten för att släcka bränder och spotta bränsle i ditt skepp. De låter dig också bifoga nya delar, som lägger till extra spelelement, och gör den övergripande processen att köra det lättare.

Far gör ett anständigt jobb med att använda sin ensamma värld och brist på människor för att gradvis avslöja sin historia genom landskapet. Oavsett om det är strandade och rostiga tankfartyg, lediga byar eller förstörda industriområden, gör de natursköna omgivningarna verkligen att du känner att du går igenom olika regioner. Det känns lite berättande på punkter, särskilt när det gäller din egen karaktär, men i allmänhet känns det inte som vem du är är särskilt viktigt, bara att du fortsätter att röra dig genom världen.

Dyrbara föremål

Dyrbara föremål

En av mina favoritaspekter på Far är att du kan använda valfritt föremål som bränsle. Över hela världen hittar du värdefulla föremål som en växt eller en fungerande radio, och du måste bestämma om du är villig att offra dem för framsteg.

Trots min njutning hittade jag några frustrationer med Far. Dess kamerasystem känns ibland ganska intuitivt för iPad, och du måste manuellt justera mellan tre grader av zoom, vars längsta inte tillåter dig att se inuti fartyget, även om du fortfarande är inne i den. Du kan inte heller justera kameran medan du rör dig eller gör något annat, vilket känns ganska klumpigt. Detta hindrar inte spelet för mycket, men det är en extra frustration i ett spel där du förväntas hålla dig på toppen av att hantera fartyget.

Det kan också vara extremt svårt att se i några av Fars mörkaste avsnitt, men lyckligtvis består de inte mycket av spelet alls. Sammantaget hade jag mycket roligt med Far, och en sidrullning är den perfekta strukturen för ett spel om att resa genom världen och övervinna hinder. Själva fartygsledningen påminde mig mycket om det underbara spelet, 39 dagar till mars, och den jämförelsen kunde inte låta bli att göra Fars brist på delad skärm co-op känns märkbar, dock.

Far är ett spel som skulle vara utmärkt på delad skärm när du tar itu med fartygets uppgifter och försöker hålla koll på allt. Det skulle dock kräva ett lite mer intuitivt kamerasystem. Kanske i en uppföljare? Sammantaget är Far ett intressant iOS-indiespel och har några bra idéer med tanke på att det bara kommer att ge dig tillbaka $ 3,99 (£ 3,99). Även om jag hittade vissa frustrationer var de inte i närheten för att uppväga spelets känsla av charm och vackra landskap.

Far: Lone Sails finns att ladda ner i App Store från 22 oktober.