RPG

Pokémon Sword and Shield: The Crown Tundra review – en lätthjärtad legendarisk utflykt

22 de februari de 2021

När Pokémon Sword and Shield släpptes i november förra året kände sig många fans över hela landet splittrade. Med borttagningen av National Dex, lata karaktärsanimationer och brist på tillväxt inom en serie som har sträckt sig över flera decennier förväntade fans mer. De två expansionskort som Nintendo har släppt för Sword och Shield har märkbart förbättrat spelet och gett fans mycket mer att göra efter huvudberättelsen.

Om du har slutfört Pokémon Sword and Shield kommer du att veta att innehållet efter spelet är begränsat, utanför en snabb legendarisk jakt och timmar av glänsande jakt i det vilda området, spelet kändes som om det behövdes mer. Den första delen av DLC som anlände till Pokémon Sword and Shield var The Isle of Armor. Denna DLC förbättrade många aspekter som Pokéfans var galen över och tog tillbaka några fan-favorit Pokémon och inkluderade en efterfrågad funktion som gjorde att din fest Pokémon kunde följa dig runt på kartan.

Crown Tundra-expansionen går i en mycket liknande riktning. När du först kommer in i det isiga nya området kastas du in i samma gamla scenario: ett tvingat samtal med en flamboyant ny karaktär där dina dialogval är meningslösa och slutar i en konstigt enkel kamp.

Peony, din motståndare från första striden, blir också din guide genom Crown Tundra. Peony är en pappalägeversion av Hop, din ”rival” från det viktigaste Pokémon Sword and Shield-spelet. Jag kände att Dad-mode Hop tillbringade perfekt tid med huvudpersonen, vilket gjorde att han lyckligtvis inte kom för mycket på mina nerver med sin översta personlighet.

Dynamax Adventures är ett av mina favorittillskott i spelet. Jag blev dock besviken över att du måste välja en hyres Pokémon att använda från en slumpmässig lista med tre och inte kan använda din egen hårt förtjänade Pokémon i dessa möten. Ändå tillät det mig att testa nya Pokémon och strategier som jag aldrig brukar använda. Du kan slutföra ett Dynamax Adventure med tre andra NPC eller onlinespelare, vilket jag uppskattade på grund av min brist på en Nintendo Online-prenumeration.

128 Pokémon följde med The Crown Tundra DLC, varav en löjlig 43 är legendariska. I slutet av varje Dynamax-äventyr kommer du att stöta på en legendarisk, och om du slår den har den en 100% fångst, detta gör att du får en legendarisk känsla som en mindre speciell prestation än i tidigare titlar. Varje sidouppdrag kretsar också kring att hitta och fånga legendarier, vilket gör att storyn verkar som en sorglig ursäkt för dig att stöta på kraftfull Pokémon utan goda skäl.

När jag sa det, tyckte jag att den begränsade historien var söt och humoristisk. Att hjälpa King of Bountiful Harvests, Calyrex, att återvända till sin tidigare ära och få tillbaka sin lojala återvinning var den mest berättelsestunga delen av expansionen. Jag kunde inte låta bli att skratta åt skratt när Calyrex skulle ta över Peonys kropp som ett sätt att tala till huvudpersonen. Även om jag älskade dessa scener, om karaktärerna hade röstskådespel, skulle jag ha anslutit till dem på en mycket djupare nivå.

Återföreningen av Calyrex med antingen Glastrier eller Spectrier var alltför enkelt och enkelt slutfört inom en timme eller så. Detsamma kan sägas om uppdraget som kräver att du söker efter legendariska Pokémon-fotspår. Om du spelade The Isle of Armor kommer du ihåg ett uppdrag som krävde att du hittade 151 Diglett, den här uppgiften var oerhört tråkig. Med Digletts gömda på öar utanför kusten och bland buskar tog det timmar att hitta alla de små jävelerna.

Fotspåren finns dock överallt. Att hitta 50 uppsättningar fotavtryck för tre olika legendarier låter som en svår uppgift, men det är det inte. Jag lyckades hitta varje tryck under allmän utforskning. Denna prestation gav mig mycket glädje eftersom det att ha avslutat ett jobb jag hatade från Isle of Armor för andra gången kan ha fått mig att ge upp innan jag hittade dem alla.

Varje sidouppdrag kretsar kring att hitta och fånga legendarier.

De legendariska fåglarnas galariska former är vackra. Jag njöt verkligen av mitt första cutscene-möte med trion där jag såg de tre striden, fick sedan min Rotom-telefon ringa och distrahera dem i en slapstick-komedi-stil. Som någon som alltid har sin tysta telefon kände jag stor besvikelse över mitt spel i spelet för att ge min position bort till dessa magnifika fåglar.

Efter det första mötet flyger varje fågel till en annan plats och du måste resa till det ursprungliga vilda området, sandstränderna på Isle of Armor och Crown Tundra för att hitta var och en av dem. Mitt personliga favoritmöte involverade den galna Galarian Articuno, som skapade tre illusionära former av sig själv. Du måste då välja den riktiga Articuno från gänget för att ha en chans att fånga den.

Det sista uppdraget jag tog på var att fånga alla Regis. Personligen är jag inte så förtjust i hela Regi-listan, så att söka efter sex av dem var inte särskilt spännande för mig. Lyckligtvis var varje ledtråd som spelet gav mig för att nå en Regi intressant och fick mig att vilja fortsätta trots att jag inte var så förtjust i fångsten i slutet. Även om jag gillade den här sidofrågan kan jag föreställa mig att Regi-fans kan tycka att det här segmentet är lite ytligt, eftersom det kunde ha lett till en uppsättning legendarier.

Efter att ha tillbringat en hel del tid på att tråla det vilda området är mitt intryck av det inte stort. Att resa genom många områden täckt av en tjock dimma med låg sikt och slå en märkligt placerad osynlig vägg medan jag svävade i det Avalugg-fyllda havet, kände mig inte nedsänkt. Områden förändrades snabbt från snötäckta till solfyllda, och de många grottorna hade snäva vägar som alla var mycket samma. Jag tillbringade mycket tid på att känna mig förlorad och utan minikarta var jag tvungen att fortsätta öppna huvudmenyn för att titta på en utzoomad världskarta för att fånga mitt lager.

Ett särskilt personligt kval som jag har angående det vilda området var mängden sorgligt och ensamt Nidoran N️. Låt mig inleda detta genom att säga att Nidoran♀️ är en av mina favorit Pokémon, och att se den vandra fram och tillbaka genom dimman i sig själv var otroligt sorgligt. När jag stod där och tittade kände jag att jag inte ville fånga den och ta den ur naturen (ja, jag vet att Pokémon inte är riktiga), men jag ville inte heller att den skulle vara ensam utan ett paket. För att förbättra denna aspekt skulle jag gärna se att Pokémon interagerar med varandra och inte agerar som omvärlden inte finns.

Jag har blandade känslor för de flesta aspekter av The Crown Tundra DLC. Sammantaget tyckte jag att uppdragen var roliga och jag kommer utan tvekan att spendera många timmar på att slutföra min Pokédex i det vilda området och med Dynamax Adventures. Jag kommer sedan att blankt jaga Nidoran♀️ till slutet av tiden. En minikarta, olika sätt att korsa landskap och röstspel är några nödvändiga livskvalitetsförbättringar som behövs i nästa Pokémon-spel om Gamefreak överhuvudtaget vill följa nästa generations förväntningar.