Moonlighter recension – hacka och sänka priserna

24 de februari de 2021

En pojke som drömmer om att vara en hjälte. En fängelsehåla. Det är en berättelse som har funnits sedan Link först klättrade upp ur hans träd eftersom det talande ljuset inte skulle sluta krångla honom. Men det är lätt att se varför tropen har förvarats. Något om en ung hjältes trasor till rikedom lämpar sig perfekt för en gameplay-loop: du äventyr, du får loot, du köper bättre utrustning och du äventyr lite hårdare. Det är tillfredsställande grejer.

Men formeln har blivit lite inaktuell genom överanvändning, varför det är spännande att se spel som verkligen försöker spela med det klassiska formatet – spel som Digital Suns Moonlighter. Den här fängelsehålan / butiksinnehavaren ser dig gå in i Wills skor, en ung pojke som drömmer om att vara en hjälte, men som faktiskt är en köpman.

Se, Will driver Moonlighter, den mest kända butiken i fängelsehalsstaden Rynoka. Det gick en gång i gatorna med stjärnklara hjältar som vågade in i det närliggande fängelsehålan med fem dörrar, men när dörrarna väl var förseglade föll staden ned. Så varje kväll hämtar Will sin kvast och vågar sig in i fängelsehålans sista öppna dörr och kämpar mot monster för att samla saker att sälja i sin butik.

Det är ett fantastiskt koncept och kan inte låta bli att påminna mig om Stardew Valley när du ärver din farfars butik och arbetar för att återuppliva den misslyckade staden Rynoka genom att hjälpa till att stödja lokala företag. Konceptet representeras också i en stark spelslinga, som den dag du driver din butik och på natten vågar du dig in i den fortgående genererade fängelsehålan på jakt efter hemligheter och byte.

Båda dessa saker matas in underbart, eftersom du antingen kan välja att sälja dina saker, pumpa pengarna till att uppgradera din butik och staden, eller så kan du använda dem för att uppgradera och smida ny utrustning. Det betyder att Moonlighter är en konstant balans mellan vad du säljer och vad du håller tillbaka för dig själv.

Men denna balans finns också i själva fängelsehålan. Will har bara så mycket plats i sin väska, vilket innebär att du måste välja föremål som antingen säljer bra eller som hjälper dig med uppgraderingar. Det är också en balans mellan risk och belöning, eftersom varje körning tar dig djupt in i fängelsehålan. Du kan vända tillbaka med din amulett när som helst till en liten kostnad, men om du dör förlorar du de flesta saker du har samlat. Dessa spänningar och hur de matar in i varandra gör Moonlighter verkligen speciell.

Bli rik, dö försöker

Bli rik, dö försöker

Jag har sällan känt mig lika omedelbar till en röstlös huvudperson som Will, en pojke som plockar upp en kvast och går iväg för att möta faran i fängelsehålan för att hålla farfars butik vid liv. Det kan vara en vardaglig anledning att gå i fängelsehålan, men han lägger till en mycket mänsklig dimension till den vanliga generiska hjälte-arketypen.

En annan sak är den geniala prissättningsmekanikern. Will samlar föremål i fängelsehålan, men han vet inte vad de är värda, så för att kunna sälja en vara måste du sätta ett pris och bedöma kundens reaktion. Det är ett mini-spel för att justera kostnaden för att få det precis rätt, men vissa saker växlar också prisvis om du säljer många av dem på grund av brist på efterfrågan. Kunder kommer också in i din butik och letar efter specifika föremål, till exempel vapen, så du måste lägga ut ett nytt föremål bara för dem. Moonlighter är lika mycket en dungeon-crawler, som det är en butikshanteringssimulator, och du kan se det djupt i dess mekanik.

Men det räcker med detaljhandeln. Låt oss prata om dungeon-crawling! Varje gång du går in i fängelsehålan i Moonlighter ändras dess struktur och allmänna innehåll, spara för några viktiga punkter, till exempel lägren ovan, där du upptäcker läror, bossar och läkande varma källor. Jag vet inte hur spelet spelades när det släpptes på PC, men enkla och normala svårigheter har båda autoattacker, där Will automatiskt riktar sig mot närmaste fiende, såvida du inte trycker på en annan eller trycker på för att be honom att flytta bort .

Autoattackerna hjälper verkligen till att spelet känns mer avslappnat och lämpar sig för mobil, särskilt eftersom det inte är ett spel med dubbla stickrörelser, och du måste trycka på för att flytta eller svepa för att undvika. Men de behåller också lite djup eftersom vem du riktar in dig först i ett rum gör stor skillnad. Svärd och sköld är det bästa paret för dessa autoattacker, eftersom det huvudsakligen får spelet att kretsa kring timing av din sköldanvändning. Men om du vill ha något lite mer intensivt kan du välja hårda svårigheter, vilket också ger dig kontroll över attackerna.

Moonlighter är en konstant balans mellan vad du säljer och vad du håller tillbaka för dig själv.

Det finns också bågar, spjut, handskar eller storord att använda, var och en med sin speciella förmåga. Med dessa vapen är nyckeln till överlevnad rörelse, särskilt i chefsstriderna. Men Moonlighter är tuff, och till en början kommer du att dö några gånger när du blir överväldigad eller gör misstag. Lyckligtvis kan du låsa upp möjligheten att skapa portaler i fängelsehålor för ett pris, så att du kan varpa dit du slutade.

Pengar är inte riktigt ett problem, eftersom du kan sälja bort det du inte behöver och lägga till uppgraderingar du vill ha i önskelistan så att du vet vad du inte ska sälja. Det är ärligt talat svårt att hitta något att missgilla i Moonlighters mobilport. Spelet är säkert svårt, men den svårigheten kan till stor del mildras av autoattackerna och med hjälp av svärd och sköld. Spelslingan lämpar sig också så bra för mobilen, eftersom du kan välja längden på din fängelsehålan och sälja av intäkterna, gradvis uppgradera Wills utrustning och själva butiken.

Sammantaget är Moonlighter en smart twist / subversion av hjälteformeln. Det tar med sig den trevliga hemtrevliga känslan av Stardew Valley när du uppgraderar staden och håller butik, men det lägger också till fängelsehålskrypning med djup och spänning, eftersom du balanserar den klassiska risken mot belöningsformeln. Om du gillar någon av genrerna som gör det här spelet, hittar du något att njuta av i Moonlighter.

Moonlighter är tillgänglig i App Store från 19 november.