Kingdom Two Crowns recension – tungt är huvudet

8 de mars de 2021

Enkla strategispel tycks uppleva en återuppgång de senaste åren. Bad North visar oss hur expansiv även en enkel genre som tornförsvar kan vara, med en vackert minimal design och ett otroligt starkt koncept. Andra spel som Reigns: Game of Thrones går ännu längre och effektivt reducerar strategin till motsvarande Tinder – ett urval av binära val att göra – som på något sätt fortfarande fungerar otroligt bra. Men när någon förklarade begreppet Kingdom: Two Crowns för mig var jag minst sagt skeptisk.

Ett sidrullande rikehanteringsspel? Jag kunde inte ens föreställa mig hur det skulle se ut. Men så snart jag tog upp det och började spela, föll allt på plats. Du är en monark, en kung eller drottning som är avsedd att återuppliva ett förbannat, sjukt kungarike, bevuxet och besatt av skuggiga monster.

Du korsar denna sida-rullning rike på din ädla häst, bevilja guld från din mynt påse för att rekrytera medborgare, bygga strukturer, utbilda soldater och byggare, och nästan vad du kan tänka dig. Herr är trots allt ett dyrt företag.

Det är en enkel formel, men en som spelet eskalerar utmärkt. Varje natt kommer monster för att attackera din stad, och här visas aspekter av tornförsvaret när du bygger murar och vakttorn och ser till att dina medborgare hamnar säkert bakom dem. Även din hästs uthållighetsmekanik – där den kommer att bli ur luft om du springer för länge – betyder att du måste vara försiktig så att du inte heller blir fångad av monster.

Och det är här Kingdom: Two Crowns är som smartast – ditt guld är också din hälsa. Varje gång en fiende träffar dig kommer ett mynt att släppa, men om du inte har några mynt kvar kommer du att släppa din krona. Om fienden får sina fettiga handskar på det, är det slut för denna monark. Du kommer dock att återgå till en linjal som efterträder dig på en tidigare ö. Ganska smart, va?

På det här sättet älskar jag Kingdom: Two Crowns. Precis som Don’t Starve eller Rainworld, berättar den inte hur man spelar. Precis som att faktiskt styra ett kungarike finns det ingen guide, bara misstagen i din släktlinje och vad du kan lära av dem. Nyckeln till enkla strategispel – eller mikrostrategi, om du vill – ligger i hur de eskalerar, med hjälp av en enkel formel och fakturering i skala.

Det får dig verkligen att känna dig som en gammal härskare som rensar landsbygden och etablerar hemgårdar

Genom att införa en ny valuta, slumpmässiga möten i hela riket, antalet monster som attackerar varje natt och de byggnader och befästningar du kan göra, Kingdom: Two Crowns ökar utmaningen för varje ny ö du reser till. Men när jag säger detta är jag medveten om att inte alla tycker om mikrostrategi, främst av en anledning – kontroll. Strategi handlar om kontroll, och det kan vara frustrerande när saker blir oundvikliga eftersom du inte fick den.

En valp, en valp, mitt rike för en valp

En valp, en valp, mitt rike för en valp

En av mina favoritfunktioner i Kingdom: Two Crowns är att du kan rädda en hund som fångats under ett träd. Det kommer att springa bredvid dig, skälla när de onda kommer och bara vara en trogen följeslagare

Enkel design i strategispel, även om den är elegant, kan ha den effekten, och jag stötte på några fall av det i Two Crowns. Det kan vara frustrerande när en medborgare ignorerar en bygginstruktion eller om bågskyttar inte samlas vid väggen du just byggde. Men det här är undantagen från regeln och spelet är ärligt talat för bra för att de ska kunna förstöra det.

En av de bästa sakerna med Two Crowns är hur spelet straffar dig för att du har för bra ekonomi. Din myntväska kan bara hålla så mycket, vilket är vettigt när du tänker att det också är din hälsa, men om du samlar för många kommer guld att börja rinna från din handväska och släppa runt dig och i vattnet nedanför. Detta hjälper inte av det faktum att dina välmenande medborgare släpper de pengar de bär på dina fötter när du stannar vid dem. Det är en otroligt rolig och kaotisk mekaniker.

Spelets fokus på parallell expansion är också stort. När du sätter dina arbetare att hugga ner träd och bygga vallar, får det dig att känna dig som en gammal härskare som rensar landsbygden och etablerar hus. Det är också ett smart taktiskt övervägande, eftersom du måste balansera expansion på båda sidor medan du använder ditt guld på lämpligt sätt – en stor del av Two Crowns spel är resurshantering.

Det finns också två extra temalägen att spela för att förändra spelvärlden: Shogun och Dead Lands. I Shogun tar allt på sig japansk feodalism, med bambuträd och en samurajavatar tillgänglig att välja, medan Dead Lands är necromancer-tema, där alla dina medborgare blir sinnelösa zombies – kul för hela familjen!

All-in-all Kingdom: Two Crowns är ett riktigt smart kungarikshanteringsspel, vilket bara visar att en enkel strategiformel med en underbar estetik kan gå långt. Ibland kan det vara frustrerande om du gillar att ha kontroll hela tiden, men det är fantastiskt hur uppfinningsrikt det här spelets formel är och hur beroendeframkallande det kan bli.

Du hittar Kingdom: Two Crowns på Google Play och App Store.