Immortals Fenyx Rising Switch recension – en snygg återberättelse av den grekiska panteonen

8 de mars de 2021

Gudarna har fallit, Olympos är karg. I dödlig värld har alla människor förvandlats till sten – förutom en. Vår huvudperson, Fenyx, kommer ut från havet, skeppsbruten på De gyllene öarna, bara för att upptäcka att deras skeppskamrater, alla stora krigare, är inget annat än kalla, livlösa statyer.

Ubisofts senaste RPG-lanseringar i Ubisoft-butiken senare i veckan och ger en ny smak till den grekiska mytologin när du ger dig ut på att sträva efter att rädda världen från den förödande Titan Typhon – och viktigast av allt, återställ dina nedsättande besättningsmedlemmar, heroisk bror och alla andra människor från deras steniga förbannelse. Medan det regummierar myter och legender som är slitna nu, från Disneys 90-tals animerade musikal Hercules, till spelområdet med Assassin’s Creed Odyssey och Hades, ger Fenyx Rising sin egen speciella snurr till klassisk mytologi.

Denna snurr är uppenbar från början: Zeus gör sin väg för att se Prometheus, som han kedjade till ett berg och förbannade för att få sin lever ätas av örnar för evigheten. Men istället för att vara all undergång och dysterhet, knakar Zeus och leverfri jätte några skämt tillsammans. Det är ett intro som hjälper till att etablera Fenyx Risings joviala syn på mytologi.

Det felaktiga paret fungerar som berättarna för Fenyx ’legend, och även om jag inte var säker på deras skämt och självrefererande humor till att börja med, växte deras kommentarer på mig, speciellt när du är ute av handledningen och deras ingångarna blir mindre frekventa. De kan definitivt göra med att lägga upp några skämt där punchline helt enkelt är Zeus ’slutsats av alkoholism, till exempel, men det finns några fina referenser för dem med kunskap om ämnet.

Du börjar i ett litet hörn på kartan med namnet Clashing Rocks, där ditt mål att rädda en främling – som verkar vara den enda andra människan som finns kvar – lär dig repen att slåss, klättra och flyga. Förutom lite lätt pussellösning kommer du att hitta mycket lore som dumpas på dig av herrarna Zeus och Prometheus när du jagar efter dina vapen – var och en tillhörde en hjälte av legenden.

Men det är när du äntligen vrider ut dina vingar ordentligt att resten av Golden Isles öppnar upp för dig, och spelet kommer verkligen till sin rätt. Du är fri att utforska var du vill – den enda barriären är de mäktiga fiender du hittar ju längre du äventyr. Jag minns fortfarande att jag blev grundligt walloped av mina första Cyclops när jag desperat försökte nå bröstet som den bevakade, medan jag nu kan ta ner dem relativt lätt.

Känslan av prestation är dock inte begränsad till att besegra fiender. De flygande mekanikerna låter dig klättra på enorma statyer som hedrar gudarna – på toppen av vilka du kan ’synkronisera’ med ditt landskap för att förklara det området på kartan – och bara befinna dig utanför kanten och förlita dig på Daidalos vingar för att bära dig i vilken riktning du vill. Bara inte nämna vad som hände med Icarus, okej?

Du kan bli ganska kraftfull ganska snabbt genom att bara spela igenom berättelsen uppdrag

Det är inte bara att flyga som är roligt heller, eftersom du också kan uppmana din pålitliga köra att ta dig med hov över öarna. Att hålla X kommer att få det att visas magiskt under dig, och det finns inget behov av någon annan förklaring än magisk gud häst.

Men så bra som det känns att enkelt ta ner en Cyclops, är rollspelmekaniken ganska grundläggande. Du samlar olika valutor genom att lösa pussel eller döda fiendens varelser, som alla kan användas för att uppgradera en annan skicklighet eller statistik. Till exempel kan Zeus ’Lightning användas för att uppgradera din uthållighet, medan Ambrosia används för att uppgradera din hälsa. Eftersom du hittar valutor ganska jämnt på din resa behöver du inte fatta många beslut om vad du ska investera i. Ja, du måste välja vilka färdigheter du vill låsa upp först, men du behöver inte specialisera dig Jag kommer snabbt att kunna låsa upp allt.

Du kan bli ganska kraftfull ganska snabbt genom att bara spela igenom berättelsen uppdrag. Det finns dock gott om kul att utforska sidouppdrag och de många pussel som strömmar över landskapet. Dessa är ett roligt åt sidan, men de flesta är brutalt enkla. Oavsett om det är att placera bitar i rätt ordning för att skapa en bild eller bära en kål till en sockel, verkar den minimala ansträngningen inte värt de belöningar du får dusch.

Pusselarna bryter dock upp hämtningsuppdrag och mord på huvudhistoriens uppdrag, och det är de väldigt gudssända uppdrag som så småningom erbjuder de mest imponerande pussel och plattformar i spelet – speciellt när det är dags att möta en mytisk chef. Det finns små fängelsehålor – ingångar till Tartaros – som ligger över hela kartan, men de bleknar i jämförelse med valven dedikerade till Athena, Ares, Afrodite och Hephaistos. De mest intressanta pussel sparas också tydligt för dessa speciella ögonblick, för att göra dem mekaniskt intressanta såväl som visuellt imponerande. Det hade bara varit trevligt att strö lite av den magin över hela världen också.

En annan bugbear jag också hade var menyerna – du använder din joystick för att styra en markör, snarare än att bläddra igenom listor, vilket utan tvekan kommer att göra spelarna rasande över alla konsoler när spelet släpps. Med tanke på hur mycket tid du spenderar på att uppgradera och välja vapen är ett mer intuitivt menysystem för konsolspelare ett måste.

Även om jag skulle vara slapp att inte nämna mängden tillgänglighetsalternativ tillgängliga för spelare: färgblindalternativ, undertexter, menyberättelse och fullständigt anpassningsbar kontroller av kontroller betyder att spelare som behöver en mängd olika hjälpmedel kan ge sig ut på sin resa som alla andra.

Tyckte du om det här? Du kommer att älska vår lista över de bästa Switch-RPG: erna

Svårighetsinställningar kan också ändras när som helst och justeras exakt så att du kan skräddarsy din upplevelse till din skicklighetsnivå. Du kan till exempel göra striden lättare och pussel hårdare om du hittar en mer utmanande än den andra.

Under de kommande dagarna kommer du att se många jämförelser med Breath of the Wild, och dessa jämförelser är inte utan meriter. Likheterna härrör från rörelse och traversal till strid och krafter, men Fenyx Rising känns aldrig som att det kopierar något annat. Det erbjuder en unik uppfattning om RPG-genren, med tillräckligt med stil och humor för att skilja den från alla andra grepp om grekisk mytologi. Det är ett spel som inte tar sig själv på allvar, och du borde antagligen inte heller.

Omfamla spelet för vad det är – en rolig återberättelse av klassisk mytologi. Jag vet att jag kommer att utforska ytterligare, ta emot nya fiender och knäcka fler pussel även efter att jag har avslutat spelet. Jag kommer också att vara den första i raden när Myths of the Eastern Realm DLC släpps, och reser med en ny karaktär till en värld inspirerad av kinesisk mytologi – en väg som är mycket mindre trampad av västerländska spel.