RPG

Haven Switch recension – sann kärlek i rymden

6 de mars de 2021

Haven är en RPG- och visuell romanhybrid med en förvånansvärt realistisk kärlekshistoria för ett spel som ligger i rymden. Handlingen fokuserar på älskare Yu och Kay, som tar fart på ett mysigt rymdskepp, passande kallat ”Nest”, för att undkomma en matchmaker som är död för att hålla dem isär.

Spelet börjar några månader efter att paret landat på en pastellfärgad planet som heter ’Source’. När boet skadas på grund av en jordbävning måste du snabbt glida runt öar för att samla resurser, lugna djur som är täckta av mystisk rost och hantverksprodukter för att hjälpa dig att överleva.

Haven släppte ursprungligen på PC och andra konsoler förra året, så jag visste lite om titeln innan jag dök in i Switch-versionen. Men dess spel fungerar inte riktigt som du kan förvänta dig, med vissa element som är roligare än väntat, medan andra aspekter snabbt blir tråkiga.

Du korsar i stor utsträckning källan genom att zooma runt i svävande stövlar i hög hastighet. Det här låter roligt, men efter många tutorials och några skitiga tuttar från karaktärerna om min stora otäckhet insåg jag att jag inte fick tag på det.

Du flyger runt som en fågel som skjuts ut ur boet för tidigt

Det finns två hastigheter i Haven: otroligt snabbt glidande eller otroligt långsam gång, vilket betyder att det ofta är ett besvär när du vill springa – men inte kan – efter att du av misstag har rusat förbi något du behöver plocka upp. Jag kommer att ge Haven kredit där det beror, men det finns en drivande mekaniker för att göra saker lite enklare, och medan det ibland kommer till hjälp är rörelse fortfarande för knepigt att bemästra, även när du är i det sena spelet.

En stor del av Haven handlar om att sväva omkring och rensa upp konstiga rostfläckar. Detta blir en ganska monoton uppgift, eftersom du flyger som en fågel som skjuts ut ur boet för tidigt. Även om processen är långsam är musiken som åtföljer den här svåra uppgiften avslappnande och Source har ett underbart landskap som är trevligt att titta på när rostet har rensat.

Rengöringsprocessen bryts ibland upp av enkla stridsmöten som ser dig slå ut några väldigt söta, rostklädda djur för att ta bort det försvårande ämnet. Tidigt fick jag vänner med en ödla täckt av svamp. Den dyrbara varelsen följde mig hemma och jag kunde klia på hans mage när jag ville. Detta enkla tillägg förbättrar spelupplevelsen kraftigt.

En stor ödla med svamp på ryggen som får ett klapp

Where Haven utmärker sig i sin berättande. Yu och Kay behandlas som ett riktigt vuxenpar som skojar på ett naturligt sätt, går in i argument och till och med har några förvånansvärt ”vuxna” ögonblick. Jag blev älskad av mitt återbesök i boet efter en hård dag med rostrengöring för att se vilken typ av fram och tillbaka karaktärerna skulle ha den kvällen.

Varje natt tillagade jag Yu och Kay middag för att höra dem prata om den lokala frukten och grönsakerna, kolla in min miniträdgård som det tog evigt att odla och tillverka några varor för nästa dag. När du äter mat och lugnar djur får du så småningom chansen att fira. Firandet innebär att man dricker för mycket och tittar på speciella scener som fördjupar sig djupt i karaktärernas psyke och ger några praktiska stat-boost för ditt äventyr.

Ett monster omgivet av rost

Tyvärr, när jag spelade igenom spelet, kraschade det helt fyra eller fem gånger och tog mig tillbaka till Switch-startskärmen. Havens autosave-funktion innebär att du sällan förlorar mycket framsteg, men de långsamma laddningstiderna gör att det känns som en syssla att komma tillbaka till äventyret. Det här problemet kan dock lösas med en kommande patch och påverkar verkligen inte spelet för mycket.

Jag är väl medveten om att visuella romaner inte är för alla, eftersom även jag tycker att det är tråkigt att rulla genom textblock när historien inte håller. Havens hjärtevärmande romantik mellan Yu och Kay, öns korsning och lättsamma strid sammanfaller dock extremt bra för att skapa ett spel som ska glädja en bred publik.