Hades recension – den bästa roguelike på Switch

6 de mars de 2021

Alla spelar Hades. Så det känns åtminstone just nu. Det har blivit ett av de ” ögonblickets spel ” som du inte riktigt kan fly, inte som du vill i det här fallet. Det är också en hård-som-naglar roguelike, som inte ofta är den typ av sak som befaller denna nivå av uppmärksamhet och omfattande tillbedjan. Men genom ett extatiskt äktenskap med reaktiv berättande, blåsande action och krånglande gudar, har Supergiants senaste framgångsrikt sprängt sin genre öppen för alla kommande.

Hades, som ligger djupt inne i en av de vänligare skildringarna av helvetet, följer berättelsen om Zagreus, undervärldens prins, när han försöker göra sin stora flykt till ytan. Hans far, Hades, är inte bäst nöjd med sin sons fortsatta olydnad och ser lämpligt att kasta alla slags hinder på hans väg. Som Zagreus är ditt mål att arbeta dig genom Tartarus, Asphodel och bortom; allt medan du kämpar med ett varierat angrepp av fiendens nyanser och några initialt oöverstigliga chefer.

Hades värld utanför sina skiftande rum och möten är ihållande, och Zagreus återförs med våld till sitt hem efter varje körning. Där hittar du hans ständigt kikade far och flera vänligare invånare i underjorden, inklusive mentor Achilles och dödlig pooch Cerberus. Att dö i Hades mjukgörs alltid av kunskapen att dina kompisar kommer att vara där och väntar på deras senaste chatt med dig. Ibland kommer de till och med att kommentera stora händelser från din tidigare körning, vilket i slutändan gör att de dödas land känns väldigt levande.

Kolla in lite spel:

Hades berättande är speciell; dess reaktiva natur känns som magi

När du är ute på fältet kommer du regelbundet att stöta på små meddelanden från din utökade familj på Olympus. De tycker ganska om att avveckla gamla Hades och träffa Zagreus personligen, och så erbjuder de honom vad som i huvudsak är tillfälliga uppgraderingar som håller hela din nuvarande körning. Boons, som de är kända, kan dramatiskt ändra din spelstil på sätt som aldrig misslyckas med att överraska.

Jag började som en riskavvikande spelare och gynnade rangvapen framför melee, men Hades tvingade mig konsekvent att experimentera. Nu vet jag att tydliga skillnader som ”ranged” och ”melee” inte nödvändigtvis finns i Hades arsenal. Varje vapen är nästan smidigt nog för att kunna bära sitt eget spel, och detta ger ett av 2020: s finaste stridsystem i alla genrer. Ja, spelfördelarna med Boons är stora, men du borde verkligen söka efter dem för en chans att skjuta skit med Zagreus olympiska släktingar.

Spelets gudar är odödliga, och det är väldigt mycket bakat i deras personligheter. De skiljs från de materiella behoven och påfrestningarna från en ändlig existens, de verkar leva ut sina oändliga dagar och kämpa med varandra och vara imponerande småaktiga. Dessa mäktiga varelser har åldrats härligt till ett band av gamla excentriker, mer intresserade av att uppträda utan ansträngning hett än att anta eld-och-svavel-vedergällning. De har en absolut explosion med allt, till den punkt där det är en glädje att spendera tid i deras företag.

Hades berättande är speciell; dess reaktiva natur känns som magi. Och även efter över 30 timmars spel är jag säker på att jag inte ens vet hälften av vad den har att erbjuda – både mekaniskt och berättande. Precis när någon komponent hotar att bli föråldrad, avslöjar Supergiant framgångsrikt ett nytt trick eller förstärker smart spelets solida grund. Det stora antalet droppmatade system och valutatyper kan gränsa till att vara för mycket, men när sådana tvivel uppstår är det Hades älskvärda roll och anda som startar dem ordentligt bakom mig.