Forza Street recension

12 de mars de 2021

Microsoft har fortsatt sin razzia i mobilspel med introduktionen av Forza Street, en avskalad street racing-spin-off av den utmärkta Forza-serien. Detta följer Gears Pop, som lanserades förra året i ett tappert försök att ta Clash Royales krona. Det uppnådde inte det, men det försökte åtminstone att förnya sig inom genren tack vare dess täckningssystem.

Tyvärr har Forza Street inte den ambitionsnivån och väljer att spela det säkert, med en upplevelse som kommer att visa sig omedelbart bekant för alla som har spelat en mobil racer de senaste åren. Det gör verkligen inte så mycket att skilja sig från sådana som CSR Racing 2 eller Asphalt Street Storm Racing, vilket inte nödvändigtvis gör det till ett dåligt spel, men får dig att ifrågasätta varför du skulle spela detta över redan etablerade upplevelser .

Kärnslingan är omedelbart bekant med att du arbetar dig igenom ett antal olika ”händelser”. Dessa består av ett antal olika raser, som alla spelar identiskt och ger dig olika belöningar beroende på vilken rutt du väljer att gå igenom. Det betyder att det finns en viss nivå av omspelbarhet för varje evenemang, men det uppmuntrar dig inte nödvändigtvis att göra det.

Tja, om du inte låser upp en enorm bilsamling, och du kan verkligen göra det här. Det finns för närvarande 67 helt licensierade fordon på Forza Street, med fläktfavoriter från BMW, Ford, Lamborghini och mer att låsa upp. Du gör det genom att spendera valuta i spelet för att låsa upp en bil slumpmässigt, i Gacha-stil. Du kan antingen tjäna den här valutan genom att spela eller köpa den direkt med dina faktiska pengar.

Forza Street är mycket mer vänlig på din plånbok än många av sina gratis-att-spela konkurrenter; åtminstone initialt. Vi har lyckats samla in hälften av den nuvarande bilsamlingen utan att spendera ett enda öre och får fortfarande mycket valuta för att köpa mer, liksom kort, som gör att du kan dra en enda bil utan att spendera krediter.

Du kan dock dra samma bil flera gånger så att du inte alltid nödvändigtvis får något nytt. Detta är dock inte en katastrof, eftersom det kommer att förbättra din bils prestanda. På tal om det, det är främst varför du deltar i de händelser som vi nämnde tidigare: att låsa upp den valuta och de komponenter som krävs för att uppgradera din samling av bilar.

Ja, det resulterar i en viss malning; särskilt om du vill uppgradera ett brett urval av fordon. Det är dock inte helt nödvändigt, eftersom du bara kan ta med en handfull bilar till varje evenemang med dig. Om du inte planerar att delta i flera olika evenemang samtidigt, vilket är möjligt, kan du klara dig med ett litet antal fördjupade fordon.

Klassiska bilar

Klassiska bilar

Det finns ett antal olika fordonsklasser i Forza Street, så vi trodde att vi skulle hjälpa dig att förstå dem.

• Gatadet här är de typer av fordon du kan se köra runt i ditt område varje dag
  • sporterdet rika barnet som bor bredvid driver en av dessa
  • Superdu ser vanligtvis inte dessa fordon utanför en äkta tävlingsbana
  • Muskelren kraft med bullriga motorer

Bortsett från berättelseshändelser finns det också spotlight, uppgradering och rivaliserande händelser. Spotlight ger dig chansen att låsa upp en specifik sällsynt bil varje vecka, uppgradering ger dig uppgraderingsresurser för specifika fordonsklasser (se vår boxout till höger för mer information) och rivaler gör att du kan tävla mot en annan spelares bil i en head-to-head, vilket gör att du kan öka din plats på topplistan och öka din nivå för extra belöningar.

Vid den här tiden undrar du förmodligen varför vi inte har nämnt spelet. Det är faktiskt ganska berättande om Forza Street-upplevelsen, eftersom det verkligen inte finns så mycket av det. Faktum är att du faktiskt kan hoppa över spelet helt om din bil är tillräckligt kraftfull. Det är synd, för även om det är alltför förenklat efterliknar Forza Street-spelet faktiskt känslan av att titta på dragracing ganska bra. Det förde oss tillbaka till vår felaktiga ungdom som tittade på de tidiga Fast and Furious-filmerna.

Du trycker och håller på skärmen för att vrida din motor och syftar till att få en trådkorg att sitta i den gröna delen av hastighetsmätaren när du accelererar. Detta räknas som en perfekt start och ger dig en avsevärd hastighetsökning. Vid denna tidpunkt håller du tummen på höger sida av skärmen för att accelerera, och gör det tills du når ett tätt hörn. Sedan släpper du när det är lämpligt att bryta innan du slår på gasen igen för att accelerera ur hörnet. Den enda andra spelmekanikern är din boost, som sakta laddas när du tävlar. Det är jättekul att öka från en sväng för att ge dig själv en enorm hastighetsökning.

Vi njuter av det ögonblickliga spelet, som nästan känns mer som ett rytm-actionspel istället för en racer. Men det beror mer på utvecklingen. Det är sällsynt att du möter en motståndare som har en bil som är lika med din, och skicklighet kan bara ta dig så långt. Även om det kan se ut som ett tätt lopp, så är det här verkligen ett nummerspel. Den som har bilen med bäst statistik vinner, och du kan enkelt öka din kraft till en nivå där din motståndare inte längre kan tävla.

För att vara rättvis, det finns en viss del av det i alla åkare som har uppgraderbara fordon, men Forza Street verkar bara inte särskilt välbalanserad. Återigen, det är ett problem som de flesta gratis-å-spelare möter när det är så enkelt att spela systemet genom att slipa eller spendera pengar för att övermutra tävlingen.

Sammantaget är Forza Street något av en blandad väska. Vi uppskattar det ögonblickliga spelet, men det faktum att din statistik spelar en mycket större roll än din skicklighet (så mycket att du kan hoppa över lopp helt om din statistik är så mycket högre än din motståndares) hindrar upplevelsen lite, särskilt för att det är så enkelt att uppgradera fordon; åtminstone först.

Vårt största klagomål är dock att Forza Street inte hämtade inspiration från Gears Pop och försökte tillhandahålla en välbehövlig innovation inom den mobila dragracinggenren, vilket är ganska översvämmat just nu. Vi uppskattar att intäktsgenerering är mycket mer vänlig än andra, men det räcker inte för att Forza Street ska sticka ut.