FPS

Doom Eternal Switch recension – större är inte bättre

3 de mars de 2021

Chansen är stor att om du läser den här recensionen vet du vad du gör med Doom Eternal. Denna helvetes snabba shooter lanserades över PC och konsoler redan i mars 2020 och har precis kommit till Nintendo Switch i all sin blodiga ära. Som sådan kommer jag inte att gå för djupt in i kritisk analys av det faktiska spelet i denna recension. Istället fokuserar jag främst på hur det spelar på Switch.

Jag kommer dock att ge dig en grundläggande översikt. Doom Eternal är en direkt uppföljare till omstart 2016, och tar upp vart i helvete (teehee) som en slutade. Jag säger det för att berättande inte är Dooms styrka. I själva verket är det en gränsöverskridande olägenhet i Doom Eternal. Under de otaliga klippscenerna såg jag mina ögon glänsa över den tråkiga oavsett vilken roll karaktärerna skakade på.

På samma sätt ignorerade jag de olika anteckningarna som jag plockade upp när jag utforskade de olika miljöerna. Detta är ovanligt för mig, en kille som slukar hela böcker som The Witcher 3 och Skyrim. Jag älskar blodig lite historia, men Doom har gjort mig kall.

Den fullständiga motsatsen kan sägas om åtgärden, som för mina pengar är den bästa av alla moderna förstapersonsskjutare. Du uppmuntras att aldrig stå stilla och spränga bort de olika fienderna med vilket vapen du har till ditt förfogande – och det finns mycket mer av den här gången.

I själva verket skulle jag argumentera för att det finns alldeles för många, och att byta mellan dem medan de laddar runt en slagfält full av monsterfulla fiender är lika kontraintuitivt som att knacka på huvudet och gnugga magen på samma gång. Det saknar renheten i originalet från 2016, och många vapen slutar försummas och känns som fyllmedel som ett resultat.

Men fienderna är lika varierade och lysande som någonsin. Precis som i Dark Souls måste du anpassa ditt tillvägagångssätt i farten med hjälp av de olika intrikaten i din arsenal för att hamra varje fiendes svaga punkter. Det finns dock lite kognitiv dissonans, som att använda ditt precisionsomfång i heta striderna. Det känns helt enkelt inte naturligt att stanna och sikta i Doom.

På tal om onaturligt, låt oss prata om plattformssektionerna. Jag beundrar id: s åtagande att bryta upp pistolen lite, men dessa plattformssektioner är inte lösningen. I bästa fall är de en mindre olägenhet, men i värsta fall – och detta är tyvärr oftare fallet – de är gränslösa ospelbara. Precis som historien skulle Doom Eternal vara ett mycket bättre spel utan dem.

Switch-versionen är ett jättebra sätt att spela om Doom Eternal

Men jag sa att jag skulle fokusera på Switch-versionen särskilt med den här recensionen, och jag är inte en som bryter mot löften. I slutändan är det ännu en vinst för Panic Button och sitter snyggt tillsammans med andra ”omöjliga portar” som original Doom, Wolfenstein 2 och Warframe.

Naturligtvis skärdes hörn för att pressa spelet till Switch, vilket är en ganska betydligt mindre kapabel plattform än PC och de andra konsolerna. Det är suddigare, upplösningen, och särskilt texturupplösningen, har fått en träff, och kanske viktigast av allt, den körs med 30 bilder per sekund snarare än smörglatt 60 bilder per sekund.

En stridsplats i Doom Eternal

Men jag tyckte inte att det var ett problem, och det påverkade inte min njutning. Det hjälper naturligtvis att det är låsta 30 bilder per sekund. Jag kan bara komma ihåg ett enda ögonblick där framsatsen sjönk, och det märktes eftersom det är så sällsynt. Miljöerna är lika hisnande också – de jättehelgenmonster som vandrar runt i landskapet och de döda resterna av kriget är lika slagkraftiga. Faktum är att de berättar historien bättre än någon av de fruktansvärda klippscenerna. Tyvärr – de är verkligen dåliga.

Mitt enda klagomål om Switch-porten i synnerhet är kontrollerna. JoyCons är ökänt fruktansvärt när det gäller precision, och jag tyckte att det i princip var omöjligt att hitta bekväma känslighetsinställningar. Det är ett problem som jag hade med den ursprungliga Doom också, och jag slutade köpa en Pro Controller, som löste problemet. Det är dock konstigt, eftersom jag spelar andra skyttar på Switch med JoyCons utan problem.

Där Doom är fel men är i hur mycket det ber om dig under strid. Att byta mellan det stora antalet vapen i farten känns otroligt besvärligt, och mitt misslyckande med att göra det ledde till mer än några dödsfall. Detta, tillsammans med den ganska intensiva svårigheten, fick mig att känna mig mer som en dålig jonglör än själva Doom Slayer.

Ett exempel på landskap i Doom Eternal on Switch

Om du redan är ett fan av Doom Eternal och vet vad du lägger dig in, är Switch-versionen ett jättebra sätt att spela upp det igen. Det kanske inte är det bästa sättet, eftersom du måste acceptera en märkbar nedgång i visuell trohet och en bokstavlig halvering av framraten, men du får switchens bärbarhet som en avvägning. Spela bara med Pro Controller och hoppa över klippscenerna för den bästa upplevelsen.