Yellow & Yangtze recension

26 de februari de 2021

I slutet av det senaste årtusendet dominerades brädspelsmarknaden av en viss Dr Reiner Knizia. Inom en kort treårsperiod släppte Reiner sådana klassiker som Through the Desert (1998), Samurai (1998), Ra (1999), Lost Cities (1999) och Battle Line (2000). Alla dessa spel var enorma hits och har sedan dess omvandlats till digitala plattformar. Sparken av denna lila lapp var 1997-utgåvan av Tigris & Euphrates, för många, toppen av Mr Kniziers kreativitet.

Tigris & Euphrates är ett abstrakt civ-building-spel med massor av den typ av in-your-face-konflikt som du sällan ser i dagens eurospel. Något annat som du borde veta om Dr Knizia är att han inte gillar mer än att tinka med sina mönster. I själva verket kan dessa variationer på ett tema förvirra även de mest döda av hans fans, som längtar efter att återvända till de gamla goda dagarna med original, krävande spel.

Så, tjugo år efter att ha kört ett däck nerför Eufrat, har Knizia sett det lämpligt att släppa ett systerspel med titeln Yellow & Yangtze (överförd till digital av de fina personerna på Dire Wolf Digital, från Raiders of the North Sea berömmelse).

Båda spelen ser spelare som tävlar om poäng. I Yellow & Yangtze är de fyra influensområdena: jordbruk, handel, militär styrka och administration. Varje spelares slutresultat blir dock det område som har lägst summa. Vridningen syns i många av Knizias spel och det hindrar spelare från att kasta efter en snedstrategi.

Det är också meningsfullt; det är ingen mening att ha en massiv militär styrka om du inte har resurser att mata dina soldater. Spelare kan också tjäna guld, vilket tilldelas för att förbättra deras lägsta poäng i slutet.

Varje spelare börjar spelet med en uppsättning olika ledare: Governor, Soldier, Farmer, Trader och Artisan och en slumpmässig hand av brickor. Brädet visar de två floderna med samma namn och sju stridande städer, var och en med sin svarta guvernörsplatta. I ett drag bort från T&E är den här gången kartan uppdelad i hexagoner snarare än kvadrater.

På varje tur kan spelare utföra upp till två åtgärder. Ett snabbt tryck växlar mellan dina ledare och brickor, och det första du vill göra är att dra en ledare i spel. Ledare måste placeras bredvid en svart kakel, och om du gör det skapas ditt första tillstånd, definierat som en ledare med en eller flera länkade brickor. Nu kan den ledaren starta dig på vägen till seger.

Placera en bricka som matchar ledarens färg i samma tillstånd och du tjänar en poäng i motsvarande influensområde. Vissa brickor har sina egna speciella regler; de blå jordbruksplattorna är begränsade till placering i floder, men du kan placera dem alla för bara en åtgärd. Placera en grön kommersiell kakel och du kan välja en kakel från marknaden snarare än att rita blint.

En viktig skillnad från Tigris & Eufrat är att byggandet av monument har ersatts med pagoder. Pagoder är lättare att bygga; placera bara en triangel med tre brickor av samma färg så kommer en pagod att visas magiskt. Nackdelarna är att de har en lägre poängpoäng och att de inte är permanenta. Det kan bara vara högst två pagoder av samma färg i spel åt gången. Så snart någon bygger en tredjedel måste de också ta bort en av de två tidigare placerade från kartan.

Yellow & Yangtze är ett smart, smart spel

Det finns också mer direkta sätt att röra med din motståndare; nämligen revolter och krig. Ett revolt utlöses när två lika färgade ledare hamnar i samma tillstånd. Vinnaren avgörs av hur många svarta guvernörsplattor varje ledare angränsar till, och denna summa kan boostas genom att spela extra svarta brickor direkt från din hand.

Krig inleds när placeringen av en bricka får två stater att gå samman som har motsatta ledare av samma färg. Denna tidsstyrka bestäms av användningen av röda militära brickor. Segern resulterar i poäng för varje oppositionsledare som besegrades. Förlorare måste ta bort sina besegrade ledare och brickor från brädet.

Krig kan vara mycket kaotiska affärer (som du kan berätta från vår bästa mobilkrigsspellista). En ledare kommer att sätta lojalitet mot staten före deras trohet mot dig, så du kommer ibland att ha dina ledare på olika sidor i samma strid. Sedan har du det knepiga beslutet att bestämma vilken sida du vill stödja.

Även neutrala spelare kan lägga till stödjande brickor i striden för att försöka manipulera resultatet. Sammantaget är insatserna i Yellow & Yangtze lägre, det finns färre poäng som erbjuds och att förlora känns inte så tufft. Det betyder att konflikter är frekventa, vilket gör att spelet känns mer dynamiskt.

Det finns ett par extra bonusåtgärder att nämna. Två gröna plattor kan kastas för att bygga en ny pagod i ett redan förberett område. Medan två blå brickor kan kasseras för att inleda en bondes upplopp, vilket leder till att en kakel tas bort permanent från lek. Även de ledare som ännu inte ska placeras har en användning. De sitter inte bara på sidan, utan lägger i stället sin styrka i konflikter eller minskar kostnaden för bonusåtgärder.

Till en början känns det lite kontraintuitivt att skilja mellan symboler och färger. Färgerna betyder olika saker beroende på sammanhanget. Rött kan till exempel representera din militära ledare, soldater eller svärd. I de flesta spel väljer du en färg att spela, men här väljer du en symbol som ett lejon eller en bågskytt eller, vänta på den, en kruka.

Att spela som potten motsvarar att vara trasig med järnet i Monopol. Mycket allvarligare är att solospelet har en irriterande tendens att frysa under krig. Jag är säker på att detta är en fråga som kommer att behandlas inom kort, men det kan vara värt att hålla tillbaka tills den oundvikliga uppdateringen kommer i butiken.

Under tiden, om du vill kolla in en massa andra utmärkta bidrag, har vi satt ihop de bästa digitala brädspel på mobilen i en separat lista.

Gränssnittet är enkelt och instinktivt och grafiken ljus och djärv, även om kartan ser lite tvättad ut. Att titta på din överdådiga pagod vår till existens är en riktig bra stund. Det finns också många alternativ, inklusive pass and play, online och ett solo-kampanjläge. Kampanjen med nio steg genomförs på ett smart sätt med sina egna speciella regler och segervillkor. Alla etapper är sammanlänkade i en övergripande historia, vilket ger nya spelare chansen att finpussa sina färdigheter mot utmanande AI-motståndare.

Yellow & Yangtze är ett smart, smart spel. På ytan ser det ganska enkelt och gammaldags ut. Den slumpmässiga tegeldragningen kan ge intryck av ett spel med ganska stort lycka till. Den obevekliga konflikten kommer att få Care Bear-spelare att rusa efter The Kingdom of Caring. Det är dock en design som har klarat tidens test och erbjuder lika mycket njutning idag som det ursprungliga spelet gjorde för över tjugo år sedan.