Warhammer Quest: Silver Tower recension – sammankallande strategi

26 de februari de 2021

Mobile har ett stort utbud av strategispel att välja mellan. Vi har mikrostrategier som Bad North och Kingdom: Two Crowns, som använder plattformen för att komplettera deras medfödda enkelhet. Men vi har också strategimonster som Rom: Total War och Civilization VI – stora PC-spel som har portats nästan grossist till mobil, men som inte har sitt ursprung på plattformen. En hel del av de bästa mobilstrategispelen kommer från andra plattformar, men oavsett hur bra de hamnar eller spelar, de gjordes sällan med mobil i åtanke. Det är därför jag blir upphetsad när jag ser ett strategispel gjort för mobil.

En av mina favorit saker med Warhammer Quest: Silver Tower, Perchangs anpassning av bordsspelet med samma namn, är hur det använder mobilplattformen för att skapa ett enkelt men roligt strategispel. Silver Towers många scener är som flashpoints, små godbitar av turbaserad strategi som du kan välja och spela och lägga ner lika enkelt.

Silver Tower känns verkligen som om det gjordes för mobilen, med bitstora etapper och enkla mästare, som även om de är enkla, men också erbjuder en viss nivå av synergi och strategiskt djup. Här är inställningen …

Som du kanske har gissat ligger Warhammer Quest: Silver Tower i Silver Tower – en mystisk och dödlig fängelsehåla, ledd av den demoniska Gaunt Summoner. Mästare för varje rand och fraktion strömmar till tornet från Mortal Realms för att möta sina många prövningar och hitta förmögenhet. Det är i grund och botten den klassiska fantasyuppsättningen av ”ojämnt äventyrsband söker skatt i dödlig fängelsehålan”.

Silver Tower spelar själv som ett turbaserat strategispel. Du bygger ett band av mästare och väljer tre av dem att möta rättegång efter rättegång i tornet. Dessa mikrostrider kretsar kring att förstöra obelisker, besegra fiender eller helt enkelt fly så fort du kan, men de involverar alla deras rättvisa del av striden. Det är där dina mästare kommer in.

Silver Tower har för närvarande tio mästare, med löfte om att fler kommer senare, och de representerar den sort som du kan hitta i Age of Sigmar. Det finns Stormcast som Raptor Prime och Knight Questor, kanonsvängande ograr som Leadbelcher och till och med Chaos-anpassade karaktärer som Chaos Sorcerer och Darkoath-mästarna. Vad de alla har gemensamt är dock att de alla har en mästerskicklighet och klassförmåga.

Klassförmågan är en av tre: avstånd, närstrid eller magi. Den rangordnade klassförmågan är till exempel Reaction Shot, som i princip är övervakt, vilket gör att dina kvarvarande åtgärder kan användas för att automatiskt skjuta och stoppa fiender som kommer inom räckhåll. Närstridsförmågan är Deathblow och betyder att varje gång du slår har du 40% chans att slå igen, och jag menar * varje * gång – denna förmåga kan bli lite dumt ibland. Magiens förmåga är Power Up, som bygger räckvidd och attackerar varje sväng du inte attackerar, och ja, det är så kraftfullt som det låter. Det är också värt att komma ihåg att fiender också har dessa förmågor.

Färdigheterna är en fin touch och ger mästare lite mångsidighet, men vissa är bättre än andra

Championfärdigheter å andra sidan är unika för varje karaktär, vilket ger dem en liten smak. Leadbelcher skjuter kraftfulla skott från sin kanon som täcker 3 × 3 plattor och tänder dem. Chaos Sorcerer stärker noggrannhet och attack för sina allierade med demonisk kraft. Och Raptor Prime använder sin armbåge för att skjuta ett långväga skott. Varna dock, dessa förmågor har nedkylning eller begränsad användning.

Färdigheterna är en fin touch och ger mästare lite mångsidighet, men vissa är bättre än andra. Tenebrael Shards förmåga att förvandlas till rök och flytta åtta rutor bort, till exempel, känns som att det saknas en uppföljningsrörelse och leder ofta till att han blir isolerad och dödad. Några av de mer kraftfulla one shot-förmågorna, som Leadbelchers Thunderous Blast, verkar som om de ska vara kraftfulla, men blir faktiskt mycket mindre effektiva på grund av deras engångsanvändning per etapp. Se vår Warhammer Quest: Silver Tower-nivålista, om du vill ha fler tankar om mästarens val!

Du är en trollkarl!

Du är en trollkarl!

Magi är mycket kraftfullt i Silver Tower. Varje sväng de attackerar inte, din trollkarls räckvidd och attack ökar, till den punkt där du faktiskt kan slå varje enhet i nivån – om det inte fanns några hinder, naturligtvis

För att tjäna dessa mästare måste du kalla dem, och precis som i Fire Emblem: Heroes finns det ett pris för det. kallningsstenar är valfri valuta, kostar 100 för en vanlig mästare kallelse och 250 för en episk. Du kan tjäna dessa stenar genom utjämning, Blots dagliga utmaning eller köpa dem i butiken – en vanlig kallelse kostar dig ungefär $ 3. Det finns också en hel rad andra valutor inklusive guld, för att köpa saker, XP för utjämning av mästare och sedan fyra olika typer av token: ordning, kaos, förstörelse och död. Dessa används för att jämna ut mästare som hör till de specifika grupperna bortom nivå 10.

Det finns också föremål, såsom kosmetisk rustning, vapen som förändrar skador och antal strejker, och välsignelser, som ger en statlig bonus. Det låter komplicerat, men det är ett ganska enkelt system. Jag har dock några problem med att mästaren kallar. Utöver en viss punkt blir sammankallning av stenar svårare att få, och ju fler mästare du kallar, desto större är chansen att du kallar en kopia av en du redan har. Det verkar konstigt för mig att få spelare att arbeta för att tjäna en valuta och sedan eventuellt inte ge dem vad de vill för att göra det.

Silver Tower skulle verkligen dra nytta av ett system som låter dig skrota mästare för en del av deras uppkallande stenkostnad, åtminstone för att stoppa dig med att röra ditt lager med kolkopior av samma grundkaraktär. Det kan vara lite annorlunda om varje mästare hade ett personligt drag, eller om det fanns mer kosmetika för att skilja dem utöver bara statistik och nivå, men det finns det inte. Att ha kopior av samma grundkaraktär är typ av självdödande och dödar den personliga atmosfären som spelet fungerar så hårt för att skapa.

Poängen med Silver Tower är att detta är * ditt * band av ragtag-äventyrare, som du ger vapen och välsignelser och utvecklar tills de är tillräckligt starka för att besegra Gaunt Summoner. Det är en idé som stöds av de små berättande slag före varje etapp eller utmaning, som beskriver var dina mästare är på sin resa. Jag känner definitivt att Perchang borde luta sig mer i det här när man lägger till nytt innehåll i spelet.

Sammantaget är jag imponerad av hur Silver Tower spelar. Jag gillar verkligen de små etapperna och hur spelet gradvis bygger svårigheter genom att lägga till fler fiendetyper och olika mål. Det faktum att fiender ofta oändligt gyter gör att det känns som ett fängelsehålsspel på vissa sätt, eftersom du måste försiktigt ta dig igenom en scen medan du attackeras från alla håll. Det känns också väldigt klassisk fantasi med dess dramatiska soundtrack och centrala plotline för att försöka slutföra en fängelsehålan.

Jag är också upphetsad över möjligheten för framtida mästare från Age of Sigmar, särskilt med införandet av Chaos-karaktärer och dörrarna som öppnas. Även om jag tror att dess valutasystem kan behöva lite arbete, och dess mästare kan använda mer personalisering, tycker jag att det faktiska Silver Tower spelar är utmärkt, och det är väl värt en titt för alla som gillar mobil turbaserad strategi .

Du hittar Silver Tower på Google Play och App Store. Se också till att läsa vår Warhammer Quest: Silver Tower-guide för tips som kommer igång!