Warhammer 40 000: Boltgun Nintendo Switch recension – en blixt i det blå

2 de juni de 2023

Om du inte är bekant med frasen ”boomer shooter” är det rättvist nog eftersom jag först nyligen lärde mig om det. Det är en term som internet har myntat för att beskriva den typ av pixlade FPS-spel som dominerar PC-spelhistorien från 90-talet, som Doom, Wolfenstein, Quake och Duke Nukem. Flera av dessa fantastiska titlar finns på Switch tack vare moderna portar, men nu finns det en ny spelare på bordet.

Warhammer 40 000: Boltgun är en ny ”boomer shooter” som hämtar tung inspiration från 90-talets klassiska FPS, som använder en kraftigt pixlad stil och visceral action för att framkalla det bästa som PC-spel har att erbjuda från Spice Girls och Pogs era. På samma sätt som de klassiska boomer shooters är Warhammer 40K: Boltgun ett no-nonsens-spel som fokuserar på att döda, och lite annat, även om det har några fina detaljer från sina bordsinspirationer.

Warhammer 40Ks universum erbjuder en del trevlig världsbyggnad och lämpar sig otroligt väl för den här typen av spel. Det verkar faktiskt svårt att tro att den här typen av inträde i franchisen inte redan existerar. Från rymdmarinernas skrymmande pansar och kedjesvärdets ondskefulla surrande, till hemska fiender som Chaos Terminator, den här franchisen och boomer shootern är som jordnötssmör och gelé.

Jag är inte helt uppdaterad med Warhammer 40 000-serien, men några enstaka dopp i tv-spelen och en kärlek till bordspel gör att jag vet kärnan. Jag är tillräckligt informerad om världen av rymdfarande kättare och religiösa eldsjälar för att klara mig, och dessutom finns det verkligen inte mycket att gå på här ändå. Du är en Space Marine på ett uppdrag att förstöra Chaos Space Marines och demoner of Chaos. Ja, det kommer att bli blodigt.

Det mest imponerande här är den arsenal som står till ditt förfogande, med ditt förtroendekedjesvärd som stöttepelare och ett bra urval av vapen att starta. Ta bort fiender med den titulära bultpistolen, som avfyrar små missiler, ett hagelgevär, ett plasmagevär eller mer allvarliga vapen som gravkanonen. Dessutom kan du utforska varje nivå och då och då snubbla över tillfälliga ytterligare ammunitionstyper, som boltguns krakenbultar som kan tränga igenom rustningar.

Även om mängden vapen är tekniskt sett liten, mellan de upptäckbara förbättringarna och ytterligare föremål som fraggranater, finns det fortfarande många sätt att förstöra fiender och gott om utrymme för taktik. Dessutom tvingar variationen av fiender dig att snabbt byta mellan dem, eftersom din vapenstyrka bara fungerar på fiender med matchande styrka, så det är klokt att spara det tyngre artilleriet till de stora pojkarna.

På tal om fiender, det finns en bra variation i Boltgun, såväl som en rad intressanta nivåer under den åtta till tio timmar långa kampanjen. Det finns många religiösa bilder, fuktiga fängelsehålor och långa korridorer, men det finns nästan tillräckligt med variation för att hålla saker fräscha. Men poolen av fiender kan vara något större, eftersom även med enstaka bossar, tar uppsättningen av demoner och rymdmariner snabbt ut.

Warhammer 40 000: Boltgun-recension: en förstapersonsvy visar en rymdmarin som lossar rundor in i mängder av demoner

Det finns fortfarande några trevliga varianter när du går framåt, till exempel rensningsläget, där skärmen blir blodröd när du går in i vissa områden, och du måste göra ett visst antal fiender ur funktion för att fortsätta. Det finns generellt sett något roligt att fästa på dina vapen även i dessa områden, så du kan verkligen gå till stan och frossa i blodets och magernas härlighet. När Boltgun fungerar känns det fantastiskt.

Ett område som definitivt snabbt får slut på idéer är nivådesignen. De flesta nivåer erbjuder en bra nivå av vertikalitet, och dolda hemligheter som tillfälliga ammunitionsskott och permanenta vapenförstärkningar som extra ammunitionskapacitet är en bra anledning att utforska. Du tar inte heller någon fallskada, så du bör definitivt utnyttja utrymmet så mycket som möjligt, hoppa från avsatser och överraska dina fiender.

Det som är tråkigt är det ständiga behovet av att hitta nycklar för att öppna dörrar, med väldigt lite variation när det kommer till faktisk utforskning. För att inte tala om, med den kraftiga knasningen av pixlarna på skärmen kan det ibland vara lite svårt att se vart du är på väg eller ditt nästa mål.

Warhammer 40 000: Boltgun recension: en förstapersonsvy visar en rymdmarin som använder ett kedjesvärd för att skära en demon på mitten

Det finns en sarkastisk Servo-Skull som följer dig runt som en demonisk Navi, ibland pekar ut ammunition och antyder vägen, men det är ofta mer sardoniskt än hjälpsamt. Det är inte ett stort nitpick eftersom nivåerna i allmänhet är tillräckligt korta för att du aldrig kommer att gå vilse, men det finns fortfarande lite för mycket oavsiktlig backtracking för min smak.

Det finns några trevliga alternativ för människor som vill ha en enklare upplevelse eftersom det förutom fyra svårighetsgrader också finns möjlighet att aktivera osårbarhet, samt låsa upp alla nivåer. Så om du bara vill meja ner fiender och slappna av, finns alternativet där. Under tiden, om du vill ha den klassiska utmaningen med ett 90-tals boomer shooter, slå på den svårigheten, och jag lovar att Boltgun kräver både dina reflexer och din taktiska skicklighet.

Ett element jag älskar är presentationen, eftersom Warhammer 40 000: Boltgun slår ut parken när det gäller ljuddesign. Soundtracket är lagom fullt av imponerande rockinfunderade spår som balanserar intensiteten hos en 90-talsskjutare med den storslagna atmosfären som Warhammer 40k-universumet kräver.

Ljudeffekterna är lika fantastiska med de tillfredsställande squelches från fiender som sprängs från dina explosiva rundor, kedjesvärdets viscerala varv och så mycket mer. Dessutom finns det till och med en dedikerad ”Rahul Kohli”-knapp när skådespelaren i midnattsmässan röstar för den titulära Space Marine, och ett tryck på X-knappen ger dig ljud som ”ingen kommer att överleva” och ”kejsarens vilja ske.”

YouTube-miniatyr

Tyvärr finns det vissa problem med prestanda, eftersom jag har upplevt avmattning med scenen som har fastnat i några bildrutor, liksom att spelet måste pausa och ladda mitt i striden. Jag förstår att det händer mycket, men med en så tjock pixlad konststil är jag besviken över att min genomspelning rutinmässigt avbryts eller till och med sätts på is. Jag skulle verkligen älska några patchar för att erbjuda en smidigare upplevelse.

Slutligen, även efter att ha justerat flera gånger, kämpar jag fortfarande med markörens känslighet. Jag har slängt alla alternativ till max, och fortfarande känns min Space Marine som ett vandrande kylskåp. Jag vet att det passar in i universum, men jag skulle vilja att handlingen skulle kännas lite mer lyhörd. Jag skulle verkligen älska rörelsekontroller längre fram, eftersom de lägger så mycket till de fantastiska portarna av titlar som Duke Nukem på Switch.

Warhammer 40 000: Boltgun kanske inte bryter ny mark, men det är ett våldsamt och blodigt upplopp som är något av det roligaste jag någonsin har haft i Warhammer-universumet. En fantastisk visuell stil och spridning av vapen matchar perfekt tonen i boomer shootern, och det finns många fiender som väntar på att bli dödade under den 8-10 timmar långa kampanjen. Jag hoppas bara att vi får några uppdateringar för att förbättra prestandan och eventuellt lägga till rörelsekontroller.

För ännu mer fantastisk bärbar action, kolla in våra guider till de bästa mobilskjutarna och de bästa Switch FPS-spelen.

Warhammer 40 000: Boltgun Switch recension

Om du funderar på att explodera demoner och urskilja rymdmariner, då är Warhammer 40 000: Boltgun en explosion från det förflutna som hedrar både arvet från boomer shooter och 40k-serien. Men repetitiv nivådesign, enstaka prestanda och brist på rörelsekontroller håller tillbaka det. Jag hoppas att några patchar eller en uppföljare kan hjälpa serien att sätta en ny standard för genren.