Versus: Unfriendly Frenzy recension

28 de februari de 2021

Versus: Unfriendly Frenzy har ett rytmiskt namn som bara rullar av tungan, och dess spel är lika dynamiskt. Spelupplevelsen är zippy och temat är zany om det är lite ledigt, men strategin är i slutändan platt. Det här är inte Civ 5, folkens, och det var aldrig meningen. Som en serie snabba taktiska skärmskärmar lyser Versus, som det också gör med lokalt multiplayer (om du letar efter fler lokala multiplayerupplevelser, kolla in vår lista över de bästa mobilspelarna för två spelare). Det har tydligt varit välpolerat och är ganska kul, men bristen på djup i beslutsfattande och interaktioner gör den totala upplevelsen medelmåttig.

Det är realtidsstrategi i lätt mening; två befälhavare slår ut det på en enda skärmskarta genom att leka enheter längs banorna på kartan. Dessa styrkor marscherar till den andra sidan av slagfältet och kämpar mot alla fiender de stöter på och till sist skadar basen om den inte står emot. Var och en av dessa enheter kostar energi, vilket regenereras automatiskt över tiden. Din ledare kan placeras om och blir lekplatsen för någon eller alla nya enheter. Ärligt talat, det är 90% av spelet, så det är praktiskt taget tillgängligt.

Det finns mycket mer där detta också kom, vilket du snart kommer att lära dig om du tittar på vår lista över de bästa mobilstrategispelen.

Jag antar att eftersom Starcraft och Warcraft kastar långa skuggor finns det tre fraktioner. Det finns någon teoretisk asymmetri bland dem: Circus, Muscle Faeries och Junkyard. Var och en har en lista med sex enheter, varav tre (eller sällan fyra) måste väljas som en grupp. Vissa är angripare av verkningsområde, andra förstör byggnader snabbt. Det finns tankar och glaskanoner lika. Det är lite som att kasta stenpapper-sax för att finagla en fördel i en match, för närstrid / avstånd / flygande match-ups fungerar som mjuka räknare till varandra. Standard grejer, inget snyggt eller fel med det egentligen, bara lite oinspirerat. För att vara rättvis är den visuella och tematiska designen kitschig och eklektisk, så åtminstone är estetiken färgstark.

Den omfattande enspelarkampanjen gör ett grundligt jobb med att reda ut hur allt fungerar i etapper. Det ger handledning om olika enheter, vinnförhållanden, terrängeffekter och power-ups, och dessutom separerar dessa nya element i sina egna uppdrag. En generös tolkning av denna kampanjstruktur skulle vara att säga att den ombord spelaren försiktigt och har en lugn svårighetskurva. Det cyniska taget är att det finns mer vaddering här än mekaniskt unika utmaningar.

Som alltid är sanningen någonstans i mitten. Medan kampanjhistorien följer strävan att stjäla och använda Pixie Protein Powder för att återuppliva ’mörka magiker’, hoppar det ständigt runt synvinkel och inställning. Nya seriefigurer introduceras och avfärdas med snabb eld och uppdragen slås i allmänhet med exakt samma procedur. Det är en feberdröm, men ibland också tråkig.

Utnyttja power-ups tidigt, öka din styrks kraftnivå och vrid konsekvent striden till din fördel. Det är allt. Specifikationerna för fraktionsmatchningar och truppsammansättning är bara oroande. Om ’strategi’ betyder långsiktig planering för dig, vilket innebär en övergripande ambition och design, är Versus en svag strategi. Det är dock taktiskt intensivt. På grund av hinder och oförutsägbart gytebeteende för dessa power-ups är timing och snabba förstånd avgörande.

Ett flöde av mikroskärmar mellan krafter visar sig vara avgörande, så för att bemästra dem måste du placera din ledare korrekt och knacka på rätt blandning av enheter i rätt möjlighetsfönster. Tyvärr finns det inget riktigt sätt att mikrohantera stridens flöde utöver detta. Kontrastera det med, säg Iron Marines, och du har en konstig hybrid där strider sätts i rörelse utan mycket extra tillsyn eller fin kontroll. I detta avseende liknar det starkt ett körfält eller tornförsvarsspel.

Temat för spelet, liksom dess övergripande presentation, är helt klart lördag morgon tecknade serier

Det enda spelelementet som hindrar Versus från att bli helt gammal är power-ups. Det finns sådana som förstärker en enhetstyps hälsa, hastighet eller attack, men det finns också engångskaraktärer som kan frysa fiendens befälhavare eller skapa en superenhet. Power-ups måste användas manuellt, och medan enhetsstatistiska uppgraderingar har den längsta inflytande svansen, är de kortvariga inte heller ett skämt. De är avgörande och oförutsägbara, så de hindrar spelet från att bli en tråkig överdriven dragkamp. Det är ett mellanliggande mål att ge ytterligare fart, och tricket fungerar.

Temat för spelet, liksom dess övergripande presentation, är helt klart lördag morgon tecknade serier, och de träffar det målet. Varje fraktion har några viktiga spelare och personligheter, som alla kämpar och bråkar om varje liten sak, precis som ett sätt att skapa dialog för att bryta upp striderna. Tunga dialekter driver hem hur otydlig hela affären är. Historien, precis som spelet, smälts bäst av barn.

Några goda nyheter: multiplayer är en enastående och löser något ut resten av spelets svagheter. Slutligen är all enkelhet i design och ingångar perfekt meningsfullt: hur annars kan du hantera lokalt multiplayer utan delad skärm? Det är ungefär lika bra som det blir i det här begränsade formatet, även om strategiens fiender skulle vara oändligt bättre betjänade av ett pass-and-play-spel, och det här känns mer som ett RTS-spel för fester.

’Det är lite skräp, men jag kan inte hindra mig från att spela’. Denna fras är en städning av orättvis rationalisering, som används som ett förord ​​för att minska varje enskild så kallad skyldig njutning. Det hoppade i åtanke flera gånger när du spelade Versus: Unfriendly Frenzy, och även om spelet är välgjordt, tar det snabbt slut på intressanta saker att säga eller göra. Det skyldiga nöjet här är att det är en enkel, välbekant utmaning, och det är lätt för alla spelare att helt enkelt njuta av Versus, som för alla dess fel är åtminstone väl utfört.

Som en rutin eller bakgrundshandling är striderna angenämt nog, men spelet visar hur svårt det är att sträcka sig över den fina linjen mellan enkel och förenklad. För någon som bara vill blåsa igenom spelet på några timmar och lämna det med bara svagt njutbara disiga minnen är det helt adekvat, men för långsiktigt spel är det inte en målvakt.