MMO

V4 recension – bäst är inte riktigt bra nog

28 de februari de 2021

Som det gamla talesättet säger, ”spela en MMORPG-mobil så har du spelat dem alla.” Okej, det är inte ett ordstäv; vi har precis gjort det. Men bortsett från sådana som Old School RuneScape är det ganska sant, och V4 gör ingenting för att övertyga oss om något annat. Det gör det inte till ett dåligt spel; långt ifrån. Men det är inget vi inte har sett förut.

Tja, det sticker ut inom ett visst område: det visuella. Det trotsar verkligen förväntningarna på vad mobilspel kan. Om du är den sort som blåses bort av spännande grafik, kommer du verkligen att njuta av din tid med V4, eftersom det ser ut som en PC eller ett konsolspel som pressas på mobilen.

Vilket är bra, eftersom det är exakt vad det här är. V4 har plattformssupport med PC så att du kan börja spela på din stationära eller bärbara dator och sedan spela när du lämnar huset på din mobil. Det enda problemet är att vi inte tror att det kommer att passa så bekvämt på PC, eftersom V4 känns som att den har byggts från grunden för mobil. Hur du känner för det beror helt på hur du fortsätter med mobila MMORPG i allmänhet.

För, som vi antydde tidigare, liknar V4 väldigt mycket sina syskon för mobila genrer. Om du har spelat liknande Lineage 2: Revolution eller Black Desert Mobile vet du exakt vad du kan förvänta dig här. Vi pratar om autoplay, könslåsta klasser och alla vanliga spelöglor, som att förfina utrustning, jaga resurser och delta i regionbossstrider och PvP.

Men även om den inte förnyar, gör den mycket finjustering, och resultatet är utan tvekan det bästa av denna typ av MMORPG på mobilen än. Vi pratar inte heller rent visuellt; det finns massor av trevliga små detaljer som vi uppskattade när vi spelade. Detta inkluderar möjligheten att undvika att attackera fiender som en annan spelare står inför i autoplay, vilket är en överraskande vänlig artighet och ett alternativ att automatiskt hoppa över questdialog. Även om vi vanligtvis inte är en förespråkare för att hoppa över historien i videospel, är rösthantering och skrivning i V4 så subpar vi var mer än glada över.

V4 gör bara inte tillräckligt för att dra spelare från deras mobila MMORPG

Det är, överraskande nog, inte så girigt när det gäller mikrotransaktioner. Till att börja med finns det bara ett abonnemang att betala för, vilket är en skarp kontrast till Lineage 2: Revolution. Det är också en ganska rimlig $ 9,99 / £ 9,99, och ger dig några bra fördelar, som dubbla XP, mer guld, och högre attack och attack hastighet. Det betyder dock att V4 går in i pay-to-win-territorium, men det är ganska mycket par-for-the-course av en mobil MMORPG.

Men för allt som V4 gör rätt har det sina slip-ups. Vi slösade bort en hel del förbättrade redskapskrollar som uppgraderade våra vapen och rustningar, för att senare få veta att du inte kan överföra dina förbättringar till något nytt redskap du utrustar. Sedan finns det faktum att du måste acceptera vissa uppdrag belöningar manuellt, du kan inte ändra din karaktärs kön, och med tanke på att varje klass använder samma utrustning finns det väldigt lite i vägen för karaktärsanpassning.

Vad det betyder är att V4 inte riktigt har en klar fördel. Det kan mycket väl vara den bästa mobila autoplay MMORPG ännu, men om du letar efter karaktärsanpassning kommer du istället att titta på World of Kings. Om det är ett vänligt uppgraderingssystem kommer du att fortsätta spela Lineage 2: Revolution. De som redan är investerade i en MMORPG, som har ”massiv” i genrenamnet, kommer inte att helt enkelt spela upp pinnar och spela den nya uppstarten om de inte antingen erbjuder något nytt eller ger den absolut bästa upplevelsen.

Så i slutändan spelar det ingen roll hur fantastiskt V4 ser ut, eller att det ger många fina små detaljer här och där. Det spelar inte ens någon roll att det är den bästa autoplay MMORPG ännu. Faktum är att det bara inte gör tillräckligt, vare sig det är genom innovation eller en total förfining av system, för att dra spelare bort från deras mobila MMORPG.

Slutför ett uppdrag i mobil MMORPG, V4

Du kan hämta det i App Store eller Google Play just nu om du vill kolla in det.