Tom Clancys Elite Squad-recension – värt ett skott?

26 de februari de 2021

Du är bortskämd för val när det gäller gacha-RPG: er på mobilen, med alternativ som täcker många stora franchiser som Marvel, Pokémon och Star Wars. Så översvämmad är genren att du sannolikt bara kommer att hålla dig till den som innehåller dina favoritkaraktärer, snarare än vad som är det bästa målet. Med det i åtanke är det glädjande att se det senaste inlägget från Ubisoft ta med några egna idéer.

Tom Clancys Elite Squad samlar en varierad samling hjältar från olika serier som har hans namn. Det inkluderar Splinter Cell, Ghost Recon, Rainbow Six och The Division. Det tar de flesta av sina spelkoder från Marvel Strike Force, så förvänta dig att samla en massa skärvor som låter dig låsa upp och förbättra hjältar och spendera mycket kampanjsenergi på att upprepa uppdrag för att få viktiga resurser för att förbättra din utrustning.

Men spelet är där Elite Squad sticker ut och skiljer sig inte från något gacha-RPG jag hittills har spelat. För det första förstår den att du helt enkelt aldrig kommer att ta manuell kontroll över ditt parti (vem gör det), så det ger dig inte ens möjlighet. På samma sätt finns det inget alternativ att påskynda striderna, vilket faktiskt inte är ett problem eftersom de vanligtvis är över på en handfull sekunder.

Vad det gör, är att ge dig två aktiva färdigheter som du kan släppa loss från nedkylning. Dessa kan läka dina hjältar, utföra en luftattack mot dina fiender eller skjuta upp en stor sköld för att skydda en hjälte med låg hälsa. Det finns sex av dessa två att välja mellan, och du kan ta med två av dem i strid, byta dem i farten mellan uppdrag.

Det ger en taktisk känsla för förfaranden som uppmuntrar dig att faktiskt uppmärksamma de uppdrag du spelar, snarare än att bara låta det göra sitt i bakgrunden. Under tiden kommer dina hjältar att använda sina egna individuella förmågor, vilket är en glädje att titta på. Dina läkare kommer att ladda mellan skydd för att läka upp sårade soldater, dina överfallsspecialister kommer att släppa drönare för att spränga sina mål och din tank kommer att håna fiender att attackera dem, istället för sårbara lagkamrater.

Strider är faktiskt något att se fram emot här, snarare än något du bara får ur vägen för att tjäna belöningen

Det hjälper att Elite Squad är ett ganska snyggt spel med många olika bakgrunder. Du kommer att slåss i brinnande flygplatser, snöiga gator och mer, med dina enheter rusar mellan skydd och byter mål i farten för att rikta det senaste hotet. Jag tittar sällan på strider i gachas, men jag upptäckte att jag ibland var uppmärksam i Elite Squad, för det är allt en glädje att titta på.

Det finns också ett brett utbud av innehåll att delta i, och energi uppdateras i ganska hög takt. Beviljas, jag är ganska tidigt spel, men det är sällsynt att jag har slut på saker att göra. Det är knappast innovativa grejer. Det är de vanliga berättelsedrivna kampanjerna, delade mellan allierade, fiender och blandade, PvP, som rankas, och en massa olika händelser som körs regelbundet. Du kan också gå med i en guild och delta i guild wars, arbeta tillsammans som ett team för att samla värdefulla resurser.

Sammantaget följer Elite Squad en välbekant gameplay-loop; särskilt för de som redan spelar Marvel Strike Force. Vi rekommenderar dock grundligt Elite Squad, inte bara till Tom Clancy-fans, utan till dem som letar efter en gacha-RPG som erbjuder något lite annorlunda. Strider är faktiskt något att se fram emot här, snarare än något du bara får ur vägen för att tjäna belöningen.

Du kan fånga det just nu i App Store eller Google Play och komma igång på rätt sätt genom att kolla in vår Tom Clancys Elite Squad-guide. Vi har också sammanställt en Tom Clancys Elite Squad-nivålista för dem som bara vill välja de bästa karaktärerna.