The Survivalists recension – en ö tillflyktsort

25 de februari de 2021

Om man tittar på Team 17: s nya passande namn retro-survival-spel, The Survivalists, skulle du inte göra fel jämförelser med Don’t Starve, särskilt dess öde-relaterade expansion, Shipwrecked. När allt kommer omkring kastar båda spelen dig på en tropisk ö, vilket gör att du kan ta hand om dig själv utan vänner förutom aporna – även om The Survivalist’s apor är mycket mindre irriterande. Men svält inte: Shipwrecked har nackdelen med ett ganska skrämmande kontrollschema på mobilen, så jag var nyfiken på att se vad The Survivalists hade att erbjuda på iOS.

Det börjar ganska enkelt, eftersom din flotte tvättar i land på en tropisk ö. Din första timme med spelet tillbringas med att förbryta det hantverkande trädet och så småningom träna på att du kan skörda resurser med valfritt verktyg à la Minecraft. Det stora utbudet av vad du kan göra är ganska anständigt, men det når inte någonstans nära samma nivå av galenskap som Don’t Starve’s mardrömmande maskiner.

När du väl har byggt ett litet läger och fyllt magen med bär, går du in i centrum av ön, där fara och mysterium väntar i lika stor utsträckning …

En av mina favoritfunktioner i The Survivalists är fängelsehålorna. Medan Don’t Starve’s fängelsehålor är lite mer fria och följer strukturen i fallande grottnivåer, känns The Survivalist mer som de från ett äventyrsspel, och det passar verkligen med spelets retrostil. Du slåss mot monster och flyttar från rum till rum på jakt efter skatt.

Treasure är faktiskt en ganska stor del av spelet, och du antingen slutför uppdrag från totems, raid orc läger, eller gräver upp den vid kisten. Det är i allmänhet hur du får tag på de mest värdefulla föremålen och vapen i spelet. Du har också förmågan att sälja en del föremål till den resande handlaren för dubbloner, som du använder för att köpa ännu mer snygga föremål.

Det verkliga problemet med The Survivalists är att det inte alls är ett överlevnadsspel

Det är ett anständigt system, men det pekar på några brister med spelets begränsade hantverksalternativ. Du kommer inte att skapa galna rustningar och trolldomspipningsvapen som i Don’t Starve. En annan frustrerande funktion är den till synes oförmågan att utvidga ditt lager, så att du ofta kastar bort saker och strö det annars vackra spelutrymmet med resurser.

En ganska rolig funktion är dock möjligheten att tämja apor. Du hittar de här vänliga kamraterna som vandrar på ön, och om du ger dem ett specifikt föremål ansluter de dig till din sak. Du kan också byta ut dem ur burar i orcläger, vilket får dem att gå med i din primatarmé. Du ger sedan dessa monkey minions kommandon med gränssnittet och får dem att samla resurser och hantverk, även om de verkar ganska värdelösa i stridsituationer. Du slår bort fladdermöss med ditt svärd, lite för upptagen för att ge kommandon, och de kommer i princip att sitta och träffa. Åtminstone fungerar de som bete, antar jag? Även om det uppenbarligen finns ett härningssystem där du kan träna apor att utföra handlingar med bananer.

Striden har några kanter över Don’t Starve, till exempel uthållighetsmätaren, vilket betyder att du bara kan attackera så mycket, liksom den undvikande rullande undvikandet. Ibland är det lite frustrerande att ställa in attacker, men i stort sett är det ett ganska roligt system.

Jag tror att det verkliga problemet med The Survivalists är att det inte alls är ett överlevnadsspel. I Don’t Starve måste du kämpa med kyla, värme, förnuft, hunger och stanna i ljuset på natten för att förhindra att du blir dödad, men The Survivalists verkar inte ha några sådana hot. Du har en hälsostång som sjunker över tiden, visst, men med mängden bär utspridda kommer du bokstavligen aldrig att dö av hunger. De enda verkliga farorna är fienderna som attackerar dig vid synen och de som upptar fängelsehålor, men de är faror som du generellt måste söka efter.

Jag tror inte att The Survivalists kommer att sätta aptiten hos hardcore survival-fans, men jag tycker att det är ett perfekt retro-äventyrsspel där du utforskar världen med vänner och bygger ditt eget lilla läger tillsammans. Är det värt £ 21,99 prislapp på PC? Antagligen inte. Men är det värt det som en del av Apple Arcade? Absolut. Det är osannolikt att det kommer att behålla din uppmärksamhet på obestämd tid, men det kommer att visa sig några roliga spelsessioner för dig och en grupp vänner.