Teslagrad 2 Nintendo Switch-recension – en ny magisk trick

27 de april de 2023

Sedan den ursprungliga släppningen 2013, håller Teslagrad upp som ett uppfinningsrikt pusselplattformsspel som använder magneter för att skapa sina problem. Långsam, metodisk, men full av eureka-ögonblick, indieälsklingen har fortfarande en kult som följer många år framåt.

Så efter ett decennium kommer vi nu fram till Teslagrad 2, en intressant och iterativ uppföljare som bygger på det som kom innan. Den här gången spelar du som den unga Teslamanceren Lumina, som är på uppdrag att ta sig hem. Hon har förmågan att använda magnetisk energi för att hålla sig till metall eller driva sig bort från motsatta magnetiska krafter, samtidigt som hon också kan använda elektricitet för att zappa framåt, känd som en blinkning. Det är inte allt som finns, men det är allt du behöver veta för nu.

Historien här är i bästa fall tunn, ordlöst agerad kring Lumina, eftersom en vag intrig som involverar vikingar ser henne på ett uppdrag att ta sig hem. Men den här gången, medan Teslagrad handlar om att lösa pussel, handlar Teslagrad 2 mycket mer om plattformsspel. Visst, det finns fortfarande gåtor i varje rum som du bara kan lösa med din magnetiska kraft, men allt känns mer fokuserat på rörelse den här gången.

Speluppspelningen i Teslagrad 2 är frenetisk, med stora pussel som tar upp mycket utrymme. Det finns också en verklig känsla av fart, när du bryr dig runt stora slingor och glider nerför sluttningar, ofta med hjälp av momentum och magneter för att nå nya plattformar. Den här titeln är löst en Metroidvania, eftersom du återvänder till äldre områden när du utvecklas, men den känns mycket mer vag och expansiv än de flesta, istället för att kretsa kring ett hårt fokus.

När du börjar hittar du ett urval av välbekanta pussel som kräver att du använder magnetisk kraft för att hålla dig till ytor och blinka genom grindar eller staket för att nå nya områden. Ibland kommer en fiende eller en bosskamp i vägen, men dessa hanteras ofta genom att springa iväg eller kasta en projektil av något slag. Lumina är inte ofta aktivt kapabel att attackera.

En tidig bosskamp som involverar en älg är ett bra exempel på att det här systemet fungerar bra, men jag tycker ofta att det är frustrerande när jag borde tycka att det är tillfredsställande. Fiender svärmar omkring dig, och med bara förmågan att blinka – vilket kräver en kort laddningstid – känns det som att du bara försöker hålla dig vid liv. Spelet känns mycket bättre när Lumina har en chans att ta rejäl revansch på fiender.

Du behöver dock inte oroa dig för mycket om att chefer eller fiender bromsar utvecklingen, eftersom nästan allt spelande kretsar kring att du använder dina magnetkrafter för att nå nya områden, undvika fiender och använda ditt momentum. Om något påminner det mig lite om Ori and the Blind Forest blandat med Sonic – och ja, jag menar Hedgehog.

Teslagrad 2 recension: Lumina springer genom en nivå bort från en fiende
En av de avgörande förmågorna du låser upp är kraften att glida och använda elektricitet för att bryta igenom saker. Detta, tillsammans med din magnetkraft, ser Lumina rusa genom nivåer som kastar runt henne som ett flipperspel. Vid sidan av enorma magnetiska maskliknande vågor, finns det ett så starkt fokus på hastighet och momentum, att det känns väldigt i strid med tanken på en Metroidvania. Det är fortfarande kul när det fungerar, men jag kan inte säga att jag tycker om att återvända till tidiga områden som begränsar din rörelse mer.

Ett riktigt roligt sätt att röra sig på är att använda rep och glida genom dem med elektricitet, ungefär som i Super Mario Odyssey. Det huvudsakliga sättet att öppna upp nya områden är genom att skjuta rep tillbaka till tidigare lokaler, vilket gör att Lumina snabbt kan glida längs dem och plocka upp tidigare samlarobjekt. Teslagrad 2 känns mycket bättre när du njuter av den tidigare känslan av fart, och jag älskar de enorma repen som förbinder olika områden som ett sätt att korsa.

Teslagrad 2 recension: Lumina vänder mot en elektrisk älg
När det gäller svårighetsgrad är spelet tufft, och även om det finns ett alternativ för ett vardagligt eller ett normalt läge, finns det inget sätt att ändra detta när du väl har börjat. Så om du fastnar i en bosskamp senare kan du tyvärr inte slå ner svårigheten, vilket betyder att du bara måste hålla ut den. Faktum är att det finns väldigt få alternativ, eftersom du bara kan justera volymen på musiken eller ljudeffekterna, eller stänga av rumble. Jag hoppas att framtida uppdateringar kan ge spelare fler sätt att finjustera sin upplevelse.

På tal om musik, ljudpresentationen i Teslagrad 2 är fantastisk. Jag älskar den suggestiva och energiska partituren, som definitivt hämtar från de nordiska influenserna. Dessutom har alla ljudeffekter en tillfredsställande buzz, zap eller ’thhhwwwuung’ när de använder de olika förmågorna. Allt låter behagligt och känns bra att interagera med.

Teslagrad 2 recension: Lumina springer från en fiende

Visuellt är saker intressanta, eftersom Lumina rör sig med en långsam bildhastighet och ser ut som stop motion mot en mycket mer flytande bakgrund. Spelet använder en trevlig illustrativ stil med tydliga färger, och jag gillar särskilt detaljerna och djupet i bakgrunderna. Det är lite enkelt, men det är inget fel på något av det. Men tyvärr kämpar Switch ibland, eftersom jag ofta stöter på stamning och ramhastighetssänkningar.

Med ett spel som är så fokuserat på snabbhet och snabb pussellösande plattformsspel är det frustrerande att se prestandan ibland komma i vägen. Lyckligtvis finns det automatisk räddning, och spelet släpper dig aldrig för långt från där du dör, men det är ändå irriterande. Även om spelet är ljuvligt att titta på, är det fortfarande inget för påfrestande. Switchens oförmåga att köra den smidigt är ytterligare ett anklagelser mot den åldrande hårdvaran, och jag skyller inte på studior som vet att en indie-titel fortfarande säljer bäst på plattformen.

YouTube-miniatyr

Sammantaget är Teslagrad 2 en rolig uppföljare som känns som ett smart steg för franchisen. Genom att genomsyra magneten mer hastighet, energi och en lite lösare känsla, är det mycket mindre fokus på pussel den här gången. Spelet förlorar en del av sin personlighet i processen, och även om jag gillar Teslagrad 2 är det väldigt lite jag älskar. Det finns några bra idéer och Lumina känns fantastiskt att kontrollera, jag önskar bara att den hade en bättre uppfattning om vad hon skulle göra med hennes krafter.

Om du behöver ännu mer innehåll om de senaste spelen, se till att kolla in våra guider som täcker Honkai Star Rail-nivålistan och våra Honkai Star Rail-koder.

Teslagrad 2 recension

Teslagrad 2 är en iterativ uppföljare som ger några smarta nya idéer till bordet. Dess starkare fokus på hastighet, momentum och plattformsspel känns bra, men det kommer på bekostnad av mer begränsade pussel och känns ofta lösare än jag skulle vilja. Ändå gör rörelsen, presentationen och den stora användningen av Luminas krafter detta till ännu en solid post i serien.