Star Traders: Frontiers recension

2 de mars de 2021

Trese Brothers bör betraktas som ett ” husnamn ” i mobilspel – i åratal har de tyst slitit på sin egen serie av sammankopplade RPG- och strategispel, från Star Traders Elite, till den turbaserade strategifavoriten Templar Battleforce (som sitter i vår lista över de bästa mobilstrategispelen av en anledning). Förutom några uppdateringar och regelbunden försäljning har de varit ganska frånvarande från våra handhållna skärmar för sent, men av en förvånansvärt bra anledning: Star Traders: Frontiers.

För de som inte vet, Star Traders: Frontiers är en sci-fi-RPG i öppen värld / sandlådestil där du som ”Star Trader” och kapten på ditt eget fartyg måste försöka försörja dig i ett fientligt och oförlåtligt universum. Det kan betraktas som den andliga (om inte direkt) uppföljaren till den ursprungliga Star Traders RPG som släpptes 2011. Du kan anpassa din kapten hur du vill när det gäller utseende och startdrag / statistik, vilket påverkar vilken typ av spelstil du vill försök att följa. Det finns också en rad grundläggande fartygstyper för att komma igång, och mer kan låsas upp genom att spela.

Frontiers började livet som ett PC-spel (som fick ett framgångsrikt Kickstarter), så det här är en port med en titel som har funnits på Steam sedan lanseringen av Early Access i november 2017. Spelet lanserades till 1.0 i augusti förra året och sedan dess har fått oräkneliga gratis innehållsuppdateringar stora och små. Det är en situation som kommer att utvidgas till att inkludera mobilversionen, vilket är utmärkt för spelets livslängd på alla plattformar.

Den stora mångfalden i spelet är dess starkaste tillgång. En viktig spelpelare är naturligtvis handel – det finns gott om grundläggande och lukrativa handelsvaror att hitta över hela spelets värld. Köp lågt, sälj högt, och det finns betyg tillgängliga för att ge dig en indikation på hur bra priset är (men ta det inte som bibel – några av de lägre rankade varorna kan ge bättre vinster om du hittar rätt köpare) .

Utöver detta finns det variationer i handelsspelet som smuggling och svartmarknadshandel och naturligtvis kan du förvandlas till en pirat och bara stjäla andras varor. Du kan också ignorera handel helt och gå en mer militärfokuserad väg, eller till och med försörja sig på att jaga rykten, utforska farliga vildmarker och bekämpa främmande monster.

Att handla ensam kan dock snabbt bli lite av en steril upplevelse och uppnår egentligen inget annat än att tjäna pengar. Du kommer att börja med en första kontaktpool över några fraktioner (huvudsakligen din ”hem” -fraktion), som du kan närma dig för att ta ”uppdrag” – uppdrag som varierar beroende på kontakten.

Fraktioner är alltid allierade och kämpar mot varandra, till och med engagerar sig i handelsförbud (vilket gör ärlig handel svår), så de uppdrag du kommer att bli ombedd att göra kommer att passa in i dessa sammanhang. Ju mer inflytande du får med en kontakt, desto fler bonusar ger de dig, och vissa kommer till och med att introducera dig för ytterligare kontakter, utvidga ditt nätverk och låta dig tjäna rykte med fler fraktioner.

ETT UTMÄRKT TILLÄGG TILL ROLLEN AV PREMIUMMOBILSPEL

Det finns några lätta element i strategin i det här spelet, även om det inte egentligen är en fullblåst ”strategi” RPG som Fire Emblem. Du kan delta i både rymdstrid och markstrid – båda är statiska affärer som involverar att du väljer förmågor och handlingar i tur och ordning och helt enkelt slår bort på varandra tills en sida viks eller dör.

I fartygskamp kan du montera ett brett utbud av vapen som fungerar bättre på olika avstånd, och du kan till och med stänga ombord. Du kan utrusta ditt besättning med olika vapen och närstridsvapen, med vissa jobbroller som är specialiserade på markstrid. Det fungerar tillräckligt bra, även om det påminner mig om Pokémon-spelen ibland – du går (flyger) och tänker på ditt eget företag och plötsligt hoppar en skräp-nivå Pidgey (pirat) dig.

Att komma till STF på mobil, särskilt efter att ha kommit från PC-versionen, har varit en anmärkningsvärt sömlös övergång. Jag är imponerad av hur robust upplevelsen är att spela den på en telefon – användargränssnittet har minskats på ett sätt som fortfarande lämnar informationen tillgänglig (mer eller mindre) men lämnar gott om fastighetsfrihet så att du kan se ditt fartyg och vad som finns runt det när du reser genom rymden.

Men det är lätt att titta på saker genom rosfärgade glasögon eftersom Frontiers är en så bra PC-port och ett välkomnande frisk luft på de nuvarande appmarknaderna. Som ett spel är det inte utan några fel. Precis som det ursprungliga spelet kan Frontiers öppenhet vara nästan skrämmande – du är inte alltid säker på vad du ska göra. Att försöka lära sig allt i farten kommer naturligtvis med försök och fel.

Ett annat inslag i spelet som är både en välsignelse och en förbannelse, särskilt för nya spelare, är hur Frontiers spelvärld är beständig. Fraktionerna interagerar alltid med varandra runt dig, och viktiga plotelement och spelets ”epoker” kommer att utvecklas oavsett om du direkt påverkar historien eller inte. Du introduceras ganska snabbt till två ”huvudsakliga” plottrådar som du kan följa från och med, som du kan välja att ignorera, men så småningom upphör de.

Denna idé att vara kvar kan faktiskt vara ganska stressande för någon som lär sig repen. Att få ett uppdrag i tid är en sak, men att misslyckas med ett stort uppdrag eftersom du försöker göra allt i tid samt att utforska och lära dig hur spelet fungerar kan vara frustrerande.

Ibland leder du dig in i situationer som du inte är utrustad för att hantera också: till skillnad från andra RPG: er av den här typen (fler av dem finns på vår bästa mobila RPG-lista) leder spelet dig inte riktigt längs en progressionskurva som låter dig träffa varje ny ”eskalering” på lika villkor. Vissa igenom saker för snabbt och du kan sluta slåss mot en motståndare du inte kan vinna mot. Oavsett om du leker med permadeath eller inte, kan det vara en skurrande bakslag.

Det är fantastiskt att existera i ett ihållande universum – ett som har så mycket innehåll att dra igenom spelaren, men det kan bli lite överväldigande för en nykomling, och spelet har inte i sig många system för att hantera det. Antingen anpassar du dig eller slutar dö mycket – vi rekommenderar om du kämpar för att ta en paus och läsa några spelguider och tipsvideor. Till och med bara lite kunskap om ”bakom kulisserna” hjälper till att jämna ut alla rynkor i spelet.

Trese Brothers har kommit långt sedan deras tidigare utgåvor, men det är fantastiskt att se hur deras spel blir bättre och bättre. Star Traders: Frontiers är en ny höjdpunkt i inte bara deras egna personliga arbete utan även PC-till-mobil-portar i allmänhet och ett utmärkt tillskott till listan med premium-mobilspel. Om något av Frontiers egenskaper tilltalar dig, är detta absolut ett måste köpa.