SpellTower + recension

2 de mars de 2021

Om SpellTower + låter kusligt bekant för dig, beror det på att det redan finns en version av detta spel. Den ursprungliga SpellTower debuterade i en arkaisk App Store redan 2011 till nästan universellt beröm. Under alla år sedan fanns SpellTower i en ständigt muterande form. Nya lägen växte långsamt från den glesa basdesignen. Med det, nya virvlar av kod som inte alltid spelar bra med raderna innan den.

Dessutom kompletterade nödvändiga firmwareuppgraderingar från iOS till iOS inte alltid den nya hårdvaran som kommer ut. År efter år blev iPhones större och bildförhållandet för SpellTower blev konstigare och konstigare. Även efter den stora 64-bitars migreringen 2017 stod SpellTower högt i den digitala butiken.

Efter ett tag stod Zach Gage inför samma slags dilemma som många mobila spelutvecklare står inför. Fortsätter de att stödja och uppdatera ett spel uppdelat efter år och år med uppdateringar och snabbkorrigeringar för att knappt rymma ny hårdvara? Överger de bara stödet och går vidare?

Gage valde alternativ 3: hitta en vän – Neonimos Jack Schlesinger i det här fallet – och bygga om den från grunden.

Den nya SpellTower + sitter på axlarna av den tidiga mobilkungen och bär kronan bra i sig själv. Precis som alla bra remake är det bekant nog att känna exakt hur jag kommer ihåg det, med tillräckligt med moderna detaljer som gör att det känns som ett spel som skapades 2020. Det är ett spel som känns som tre olika spel. De primära lägena, Sök, Pussel och Torn, har olika intensitetsnivåer och kräver olika typer av taktiskt spel för att lyckas.

Pussel-läge är som att göra en tidningssökning och förvandla den till en skräckfilm. En väggformad virvel av bokstäver innehåller ord som ska knackas på och poängsättas på. Dessa bokstäver försvinner och släpper vad som helst ovanpå dem. Varje gång du skriver ett ord läggs fler bokstäver till i den nedre raden, vilket skjuter allt till en inkräktande topprad. Din uppgift är att göra så höga poäng som möjligt innan du bryter linjen utan återkomst. Det är en spänd mardröm.

Det är också en stor och intressant utmaning. Du vill inte ha några ord, du vill ha de största orden möjliga. Inte bara för poängen, utan för vad spikar långa ord kan göra för tavlan, vilket eliminerar bonusbokstäver och liknande. Hur du gör ord och i vilken ordning du gör dem blir också en andra tankegång.

Du kan göra ett trevligt 20-punktsord med de fyra bokstäverna framför dig nu, men om du kan hitta ett sätt att glida en viss bokstav bara två rader, kanske du kan använda den här irriterande X. Många vill ta bort så mycket stress från deras liv som möjligt. I SpellTower + tar stress den beprövade badrumsdistraktionen till en ny nivå.

Om du inte kan få nog av att skrapa dig i huvudet, varför inte kolla in vår lista över bästa mobila pusselspel? Vi har satt ihop våra favoriter, så det borde finnas något där för alla. Hur som helst, var var vi?

Sök är en mindre, mer cerebral strävan. I ett sju med sju bokstäver måste du göra det mest värdefulla ordet du kan, som också innehåller en speciell stjärnmärkt bokstav. Detta är ett verkligt test på dina ordsökningsfärdigheter, eftersom det inte finns någon marginal för fel. Det finns heller ingen tidsgräns eller inkräktande misslyckande tillstånd för att skjuta dig över kanten. Ta dig tid och slå till när du är redo.

Däremellan står Tower-läget, som liknar Puzzle i storlek, men när du gör ord, läggs inte nya bokstäver till botten. Ditt mål här är att göra de bästa orden du kan i denna begränsade uppsättning bokstäver. Det finns inget inkräktande spel över skärmen, men du måste fortfarande tänka framåt, eftersom brädet kommer att förändras och förändras när du gör poäng och tar bort spelade ord.

Du skulle ha ett jättebra mobilt ordspel om dessa tre kärnlägen var allt du fick, men SpellTower + packar så många fler sätt att spela i ett så enkelt paket. De flesta av dem ändrar bara dessa grundläggande lägen på något sätt. ExPuzzle lägger till exempel längre minimikrav på arbetet till mixen, medan Double Puzzle lägger till två rader per poäng istället för en.

Rush och Blitz är som Puzzle, men rader läggs till efter en kort tidsperiod, oavsett om du gör ord eller inte. Dessa är snygga små tar på de standardregler som jag inte tycker att jag spelar så ofta för att de verkar mycket mer masochistiska och obalanserade än kärnlägena.

SpellTower + är gratis att spela, men den versionen innehåller bara de grundläggande lägena som den ursprungliga SpellTower hade. För att få tillgång till saker som de alternativa pussellägena, Blitz eller Zen (den coolaste av alla lägen) måste du hosta upp en femman. Jag tror inte att du behöver spela de extra sakerna för att få en fantastisk upplevelse, men tillgång till saker som Daily Search och Puzzle kan vara uppe i din gränd om du är lite poängjagare.

Det skakar inte den visuella och ljudvärlden på något sätt. SpellTower + är nästan medvetet generisk och lågmäld. Färger och linjer är enkla och rena och ser sterling ut på dagens smartphones. Lo-fi-jazz får hjärnsaften att flyta, men befaller inte ett behov av att lägga till OST i samlingen.

Om du är ett ordspel-fan av något slag, finns det nästan inget sätt att gå fel genom att plocka upp SpellTower +. Zach Gage-fans känner redan till vilka underverk han kan göra med det genomsnittliga salongspelet, och denna mutanta ordsökning är inte annorlunda. Uppdateringen av den här gamla klassikern returnerar den till toppen av ”måste-ha” -berget för spelbara ”pappa-kärna” -spelet entusiaster och avslappnade hjärnavånare.