MMO

Skyforge Switch recension – ogudaktigt

2 de mars de 2021

Det är fantastiskt hur kvaliteten på en port kan påverka dina känslor gentemot Nintendo Switch. Spela en första parts titel, som Breath of the Wild, Mario Odyssey eller Animal Crossing, och du undrar varför du störde med en PS5 eller Xbox Series X i första hand – en känsla som fördubblats i handhållet läge eller på en Switch Lite . Bärbar, de stora konsolerna är det inte.

Spela dock en dålig port, och tvivlet börjar krypa in. Hur mycket längre kan Nintendo Switch överleva mot en sådan tävling? Tja, tappa inte ur sikte att Switch redan har en uppsjö av ”omöjliga” tredjepartsportar, som The Witcher 3, Doom Eternal och Warframe, men inte upp till samma standard som deras PC och konsol bröder, är mer än tillräckligt bra när de tas på språng.

Det är hamnar som dessa som gör Skyforge, den senaste Switch-porten från tredje part, desto svårare att svälja. Om vi ​​kan utforska The Witcher-världen runt 720p / 540p vid nästan låsta 30 bilder per sekund (utanför Novigrad, hur som helst), varför kämpar de jämförelsevis små nivåerna av Skyforge att springa med, helt uppriktigt, PS1-bilder?

Det skriker av lat port, som utvecklaren Allods Team helt enkelt vände ner upplösningen tills den sprang bekvämt nog på Switch och lämnade den där. Det skulle dock inte vara ett så stort problem om det verkligen gick bra. Det gör det inte. För det första tar texturerna en ålder att ladda, vilket leder till oroväckande stunder där golvet helt enkelt försvinner. Jag vet att vi ska vara gudar, men kom igen!

det faktiska spelet under är en anständig passform för Switch, som ropar efter en MMORPG

Sedan finns det ljudfel, som är den största frågan och sedan några. Under spelets mest trafikerade scener (eller när du kyler i navet) skärs ljudet ständigt ut och hoppar över, som om det helt enkelt inte kan följa med på skärmen. Jag har också upplevt hopp och frysningar, dramatiska ramfrekvensfall och till och med en krasch. Det känns som att Skyforge bara knyter under trycket att köra på Switch.

Och det är synd för det faktiska spelet under är en anständig passform för Switch, som ropar efter en MMORPG. Du spelar som en odödlig, eller gud, som har till uppgift att rädda världen från någon form av demonisk invasion. Efter en kort handledning där du stiger från dödlig till gudom får du välja din klass, lära dig hur stridsfunktioner fungerar och utforska navzonen.

Jag gick för en Paladin för att jag gillar att spela en tank-y-supportroll, men du kan också välja den skadliga Cryomancer eller läka Lightbinder från början. Det finns en hel del 18 klasser att spela som i Skyforge, och du kan växla mellan alla som du har låst upp i hjärtslag, vilket jag måste erkänna är ganska bra.

Free-to-play tid!

Free-to-play tid!

Skyforge är kanske inte en anständig gratis-switch-port, men det finns många andra. Här är några av våra favoriter …

• WarframeAvbildad. Och ja, det ser verkligen ut så på Switch.
  • Raket liganAnständiga bilder vid 30 bilder per sekund, eller användbara vid 60.
  • NinjalaHur är detta inte ett Nintendo-spel ?!

Spelet är uppdelat i en serie nivåer, som du kan ta itu med på egen hand eller med en grupp medspelare. Det är ett mycket liknande system som Warframe, eftersom målen för varje nivå varierar men ganska mycket innebär att man dödar allt.

Striden är … okej. Som Paladin fann jag att jag bara upprepade samma kombinationer om och om igen, och pausade bara för att fylla på min mana eller undvika en särskilt ond attack. Den är användbar, men alldeles för enkel – långt ifrån actionfokuserade MMORPGs som Guild Wars 2, Tera eller till och med Elder Scrolls Online.

En paladin som pratar med en NPC inne i en fabrik i Skyforge on Switch

Jag kämpar för att tänka på en anledning till att jag skulle välja Skyforge framför Diablo III eller Warframe

Kärnan för att krossa nivåer, bli cool byte, uppgradera din karaktär, skölja och upprepa är dock fortfarande övertygande och jag var ivrig efter att se vad jag skulle låsa upp nästa. Det är inte helt på samma nivå som Warframe eller Diablo III, som Skyforge är tydligt inspirerad av, men det är perfekt att använda. Och möjligheten att ändra din klass (och din spelstil) direkt är en mycket välkommen funktion.

Vad jag inte kan prata med är hur fritt att spela vänligt Skyforge är, eftersom jag bara har kunnat spela sedan huvudstarten startade den 2 februari. Men efter en kort blick genom butiken gör det inte verkar alltför motbjudande. Det är mest kosmetika som, även om de är dyra, är valfria, resurser för att påskynda malningen och ett premiumabonnemang. Tyvärr har det senare ett VIP-system som ger bonusar ju mer du spenderar, och jag kan se att du får en 3% maximal hälso- och skadebonus vid rankning fem, vilket skriker av vinst-till-vinst.

Även om jag inte tycker att Skyforge är helt utan meriter – klasssystemet är fantastiskt, kärnan slingrande och striden tillräckligt snabb för att klara mig – jag ser mig inte som en långsiktig spelare. Switch-porten är helt enkelt inte lämplig för ändamålet. Mellan den otroligt låga upplösningen, bedömande prestanda och ljud- och texturproblem är det ett spel som antingen inte hör hemma på Switch eller lider av en dåligt hanterad port.

En paladin närmar sig en grupp fiender i en skog i Skyforge på Switch

Men trots det kämpar jag för att tänka på en anledning till att jag skulle välja Skyforge över Diablo III eller Warframe. Båda är en miljon mil borta när det gäller deras hamnar och har mycket mer tvingande strids-, bytes- och progressionslingor. Warframe är också gratis, har möjligheten att växla mellan olåsta ramar och har mycket rimligare priser om du tänker spendera.