Shadowgun War Games Review: Denna bulle borde ha stannat i ugnen – Droid-spelare

26 de februari de 2021

Shadowgun War Games ska vara mobilens svar på Overwatch, men problemet med att kopiera en annan utvecklares spelparti är att du absolut måste spika det. Eller åtminstone ge en viss nivå av innovation. Shadowgun War Games uppnår inget av dessa saker och är i sin nuvarande form inget annat än en blek imitation.

Låt oss börja med det positiva dock: det krossar absolut presentationen. På en modern Android-telefon eller surfplatta ser det helt underbart ut med djärva färger och anständiga specialeffekter. På samma sätt är användargränssnittet minimalt och snyggt, men vi kommer inte att berömma det för mycket eftersom det bokstavligen bara är en kopia och klistra av Overwatch.

Allt annat ändras dock från en besvikelse till en fullständig katastrof. Vår största fråga är den skrattretande bristen på karaktärer vid lanseringen. Overwatch anlände med hela 21 hjältar, som var breda och varierade. Shadowgun War Games landar med bara fem, och det finns en överraskande brist på djup.

Du har din jack-of-all-affärer Slade, en skada-blötläggning tank i Revenant, support specialist SARA, snabb mördare Jet, och långväga sniper Willow. Missförstå oss inte, karaktärerna känns väsentligt olika för varandra, men det finns inte mycket utrymme att manövrera när det gäller att skapa en egen spelstil. Om detta bara är en klon av Overwatch, varför inte bara klona de 21 balanserade hjältarna som redan finns?

Shadowgun War Games krossar absolut presentationen

Det hjälper inte att de måttliga två olika spellägena kräver mycket lite i vägen för den faktiska strategin just nu. Du har Team Deathmatch och Capture the Flag och det är det. Återigen, varför inte bara kopiera de lägen som redan finns i Overwatch? Det var vad Paladins gjorde, gjorde små förändringar här och där, och det fungerade.

Team Deathmatch kräver inget egentlig lagarbete, och det är bara 10 spelare som kör runt varandra, medan Capture the Flag ger i bästa fall minimalt lagarbete. Du har en naturlig flaggfångare i Jet (även om Revenant kan använda sin speciella förmåga att tillhandahålla en tankierversion) medan Slade och SARA kan ge stöd och lämnar Willow för att skydda basen.

I teorin ändå. Capture the Flag känns bara som mer Team Deathmatch just nu. Det finns inga system för att säkerställa att det finns ett visst antal support-, tank- och skadahandlare så att lagen är balanserade. Sedan, varför bry sig när det är så få karaktärer i första hand?

Nästa är kontrollerna, som är hemskt oprecisa. Visst, det här är inte en tätt sammansatt skytt som Call of Duty Mobile men vi förväntar oss att ändå kunna rikta ett hårkors över våra motståndare. Försök som vi kan dock (vi justerade en hel del inställningar och spelade över en telefon och surfplatta) vi kunde bara inte få kontrollerna att känna sig rätt. Att sikta är trögt och hoppar mycket runt, och att röra med känsligheten, utjämningen eller accelerationen gjorde väldigt liten skillnad.

Kontrollerna är hemskt exakta och det finns en alarmerande brist på hjältar och lägen

Nu för prikken över i-en: intäktsgenerering. Utvecklaren Madfinger vill att du ska lägga ut hela 10 dollar för dess Battle Pass, som ger XP-boosters, skinn, valuta och mer för vad som i huvudsak är ett oavslutat spel. Som referens är det två Google Play Pass-prenumerationer och nästan dubbelt så mycket som priset för RuneScape Membership, vilket ger tillgång till två olika spel.

I slutändan är Shadowgun War Games inte redo för lansering. Det är inte redo att sättas under intensiv granskning och det är verkligen inte redo för intäktsgenerering. Madfinger har visat en förbryllande brist på förståelse gentemot sin publik med den här utgåvan och kommer att behöva utföra en ganska imponerande bedrift för att vända den.

Madfinger, här är lite hjälp: släpp Battle Pass till $ 2,99, fördubblar antalet tecken och lägen inom en månad och introducera ett system som tvingar minst en spelare i varje lag att spela som en tank och stödkaraktär. Spela också Overwatch. Få en känsla för hur en riktig hjälteskjutare spelar och ta en titt på de lägen som Blizzard skapade för att uppmuntra lagspel. Åh, och medan du håller på med det: fixa kontrollerna. Call of Duty Mobile är referenspunkten för snäva virtuella skjutkontroller.

Gör allt detta, och kanske har vi en mobil Overwatch på våra händer. Just nu är det helt enkelt en annan gubbe som inte är redo att lämna beta.