Black Desert Mobile Review: False Prophet – Droid Gamers

30 de mars de 2021

Vi kommer inte att ljuga – vi på Droid Gamers var ganska glada över Black Desert Mobile. Detta var en mobil MMORPG som lovade att leverera så nära en närhet till konsolen och PC MMORPG som långsamt samlat ånga under de senaste åren. Nu när det är här är det dock mer en falsk profet. Detta är inte ett stort steg framåt för MMORPG på mobilen – det är ett betydande steg bakåt.

Utan tvekan kommer varumärket att driva denna MMORPG till stjärnbild, och vi kommer att prata om dess framgångar i många år framöver, men gör inget misstag: det här är inte ett bra spel. Det representerar allt vi har hatat om mobila MMORPG de senaste åren, med Pearl Abyss som inte ens bryr sig om att försöka dölja autoplay, betala för att vinna, vänta timers och ondskapsfull intäktsgenerering som tvingas ner i halsen med några minuters mellanrum.

Om man tittar på själva spelet liknar det dock Black Desert. Gränssnittet är i princip identiskt och när du skapar din karaktär är många av samma klasser, frisyrer och allmänna kosmetiska alternativ redo och närvarande. När vi först skapade vår karaktär innan servrarna officiellt gick live var vi ganska imponerade. Det visuella erbjudandet liknade anmärkningsvärt huvudspelet.

När servrarna äntligen öppnades och vi träffade spel med glädje möttes vi omedelbart med en enorm överraskning: Black Desert Mobile är ett av de fulaste mobilspel som vi någonsin har stött på. Det är lätt att se varför också – tekniken som Black Desert hanterar matchar inte ambitionsnivån. Så även om det här såg bra ut på en dator, har mängden av skalning för att få det här att fungera på mobilen resulterat i en fullständig röra av ett spel.

Black Desert Mobile är ett av de fulaste mobilspel som vi någonsin har stött på

Det som gör saken värre är att vi är en av de lyckliga få som kan köra Black Desert Mobile i maximala inställningar. Vår upplösning och bildhastighet är inställd på maximal men det gör verkligen ingen större skillnad. Det är en suddig och ful röra, med en rörig bildhastighet och avskyvärd konsistens som förstör det roliga. Vi är inte alltför besatta av grafik på Droid Gamers, och till och med tycker att Old School RuneScape tilltalar visuellt, men vi kunde bara inte komma över hur fruktansvärt Black Desert Mobile såg ut och sprang.

Spelet gav dock en viss paus när vi inte åtminstone leds av handen mellan NPC och monster. Stridsystemet regerar här högt och erbjuder i stort sett en identisk upplevelse som konsol- och PC-versionerna. Vi spelade en krigare, den nybörjarvänliga klassen, och fick en riktig kick av att skapa våra egna kombinationer av de många färdigheter som vi låste upp under vårt äventyr. Om du verkligen bara vill ha en MMORPG som låter dig slipa bort monster i flera timmar, kan du förmodligen ignorera Black Desert Mobils brister – striden är så bra.

Det är bara synd om, ja, allt annat. Som vi nämnde tidigare spelar autoplay en stor roll. Precis som i Lineage 2: Revolution eller yxa klickar du på en uppdragsbeskrivning för att springa automatiskt mellan NPC: er, som kräkar fruktansvärt skrivna och ännu dåligare röststyrda linjer på dig innan det är dags att gå vidare. Vi vet verkligen inte vem som tycker att detta skräp är tilltalande, men ändå verkar det plåga de flesta mobila MMORPG: erna vi har spelat utan Old School RuneScape.

Det hjälper inte att de flesta uppdrag är att hämta eller döda uppdrag heller, och att hämta är otroligt tråkigt. Att samla resurser är en stor del av Black Desert Mobils överklagande men det bleknar i jämförelse med den 20 år gamla Old School RuneScape. När du vandrar runt i världen hittar du helt enkelt samlingsplatser som du interagerar med en gång för att få en resurs, eventuellt öka din samlingsförmåga. Du tämjer hästar, bryter stenar, samlar örter, hugger ner träd, fiskar och mer, men allt känns identiskt. Det erbjuder inte ens den slipande överklagandet av Old School RuneScape eftersom det mesta av din tid ägnas åt jakt efter samlingsplatserna.

De flesta uppdrag är hämtnings- eller dödsuppdrag

Snart behöver du dock inte bry dig, för du låser upp baslägret. Här kan du anställa arbetare för att bygga byggnader som kan samla resurser åt dig, eller du kan skicka dessa arbetare för att samla in resurser för dina räkning. Du kan också odla grödor i din egen trädgård (lycka till att hitta förvaringsutrymmet för att docka dem alla), fiska på piren och samla resurser i de närliggande omgivningarna. Vi uppskattade att du när som helst kunde flytta runt i dina byggnader för att renovera lägret men det kändes alltid lite för trångt.

Det mesta av din tid på att spela Black Desert Mobile kommer att ägnas åt att utföra uppdrag, med det enda andra innehållet som arenakampar mot andra spelare och världschefer. Att slå bossar är viktigt, eftersom det är den främsta mekanikern för att låsa upp nya saker. Chefar skyddar de bästa redskapen, nya byggnader för ditt läger och mer. De är också det bästa innehållet som erbjuds i Black Desert Mobile med två försiktighetsåtgärder: de är i allmänhet för enkla för dem som uppfyller kraven på växelvärden och den suddiga bilden och den stora mängden prickiga effekter gör det praktiskt taget omöjligt att räkna ut vad som händer på.

Bosses telegraferar sina mest kraftfulla attacker, vilket hjälper dig att undvika dem. Med tanke på att dessa attacker rensar ut mycket skada, måste du verkligen också. Men vi kämpade verkligen för att se vad Jeff gick för det mesta. Allt är alldeles för suddigt och skicklighetseffekter är alldeles för överdramatiska. Spelmekaniken kämpar verkligen för att påverka med så mycket på gång. Lyckligtvis kan du automatiskt dricka hälsodrycker när din HP når en viss tröskel så det spelar ingen roll.

Spel är då en blandad påse, men hur är det med intäktsgenerering? Pearl Abyss använder alla knep i boken här för att få dig att spendera. Det finns extremt dyra kosmetiska kläder, lön för att vinna förbättringsresurser och två prenumerationstjänster som hjälper dig att gå mycket snabbare. Kriminellt, båda dessa tjänster körs bara i två veckor och kostar cirka $ 5 vardera, så en månatlig sub för allt kommer att köra dig runt $ 20.

Black Desert Mobile’s Sub är dyrare än World of Warcraft, Elder Scrolls Online, Final Fantasy XIV och RuneScape

För perspektivets skull är det $ 5 mer än World of Warcraft, som ger dig två spel för en sub, och Elder Scroll Onlines valfria månatliga sub, $ 7 mer än Final Fantasy XIV, och drygt dubbelt så dyrt än RuneScape, som också erbjuder två spel för det enda priset. Du kan inte riktigt argumentera för att det finns värde i det köpet när du överväger alternativen som erbjuds.

Sammantaget är vi grundligt besvikna över Black Desert Mobile på ett antal nivåer. Det är lätt ett av de fulaste mobilspel som vi någonsin har upplevt och är helt klart inte rätt passform för plattformen och intäktsgenerering är ur kontakt med sina konkurrenter. Det är nedslående när man tänker på att det kommer att tjäna massor av pengar oavsett, med tanke på varumärkets styrka snarare än spelet. Visst, stridssystemet är utmärkt och det bästa vi har upplevt på mobilen hittills, men det räcker inte för att rädda Black Desert Mobile.