Seven Scrolls recension

1 de mars de 2021

Du ser ordet roguelike kastas runt så mycket idag, det kan ibland vara svårt att urskilja vad det egentligen betyder. I stort sett använder vi den för att beskriva spel som är körbaserade, med ett element av procedurgenerering. De är hårda, men rättvisa. De belönar inlärning av system, i motsats till att memorera förplacerade, handdesignade steg. Det är att lära sig ett språk, i motsats till att bara memorera en bok. Men därifrån går allt. Om du vill ha en solid definition och några exempel har vi faktiskt sammanställt en lista över de bästa mobila roguelikes.

Actionspel som Dead Cells och kortspelare som Slay the Spire, alla tar den här allmänna formeln och använder den som bas för något mer extravagant och experimentellt. Vi vill kalla dessa rogueliter.

Mer snävt är roguelikes spel som delar samma designkonstanter som Rogue, den ASCII-baserade dungeon crawler från 80-talet. Rogue inkluderade kakelbaserad rörelse, där varje steg som tagits var en tur. Fiender rörde sig som reaktion när du försökte navigera dig till slutet av ett våningsplan. Olika vapen och förmågor ändrade också hur du skickade fiender, men om du dog på din resa är spelet över. Du måste börja från början.

Men i den här översynen, betrakta roguelites som mezcal, tillverkade av i princip samma ingredienser som en roguelike, men eftersom de inte är gjorda på ett särskilt specifikt sätt är de inte tequila. Det vill säga att Seven Scrolls, det nya spelet av Jesse Venbrux, kanske är det bästa försöket att göra modern tequila på mobil. Dess mekaniska enkelhet gör det enkelt att plocka upp och spela, men de små rynkor som det kastar i formeln är innovativa.

Som en lila skinnig munk är ditt mål att resa till slutet av denna fängelsehålan, ett litet, nätbaserat rum åt gången. Varje våning är liten – endast 5 x 5, med dörröppningar i Pac-Man-stil på de yttre gränserna och små väggar inom brädan för att hindra rörelse. Monster leker med jämna mellanrum för att ge dig sorg och hindra ditt uppdrag. En av dem, alltid kycklingen, måste dödas för att få nyckeln du behöver för att flytta till nästa våning. Resten kan undvikas och skickas efter eget gottfinnande.

Dess mekaniska enkelhet gör det enkelt att plocka upp och spela, men de små rynkor som det kastar i formeln är innovativa

Dessa våningar känns mindre som actionspel och mer som pussel (vill ha mer? Kolla in vår lista över bästa mobila pusselspel). Att flytta runt på sätt som minimerar din risk kan kräva att du tänker flera steg framåt. När du väl har kommit in några omgångar känns det aldrig orättvist när du blir hörnad av ett par monster. Med det sagt kan det ta flera dödsfall och startas om innan du börjar få sju rullar.

Detta beror på dess titulära rullsystem. Att plocka upp en kommer att lägga till en effekt som läser som ett if-then-uttalande. Till exempel, om din munk dödar en fiende, blir han läkt. Det finns många olika triggers och effekter som skapar några ganska potenta trollformler. Men det finns ingen garanti om dessa rullar fungerar till din fördel eller inte. Effekter som avskärmning eller läkning kan riktas mot monster. Utlösare staplas upp och orsakar massor av effekter när något så godartat som att gå in på ett nytt golv inträffar.

Du kan också använda rullar aktivt så länge ett mål är tillämpligt. Att aktivera din rullning i förtid ignorerar avtryckaren och spelar bara upp effekten på målet. Kanske behöver du läka nu eller vill göra plats i ditt begränsade lager för en potentiellt bättre rullning. Klicka bara för att bränna den omedelbart.

Denna rörighet är dock en del av Seven Scrolls ultimata charm. Ovanpå pusslet att navigera på golven låser kaoset som rullarna kan lägga till verkligen ett taktiskt lager som är en sällsynt pärla av komplexitet och roligt. När du väl har passerat din första omgång genom att komma igenom alla sju våningarna och börja om igen, kommer du att bli hakad.

Scrollsystemet har en charm som påminner om Damian Sommers Chesh eller Michael Broughs Corrypt. Båda är spel som omfamnar mekanik som känns som buggar och gör dem till kärnspel. Jesse Venbruxs projekt kan stå axel mot axel med några av dessa mycket experimentella framgångar.

Seven Scrolls har en stark, nästan Holy Roman Empire visuell stil. Många av ikonerna har det snodda utseendet för dem: munkens lemmar krokiga som pappersdockor, en varelse ser ut som ett huvud som kommer ut ur munnen på något annat djur. Jag skulle inte säga att någon enskild konst är utmärkt, men som en helhet samlas de för att skapa en distinkt känsla.

Allt som allt, om snabba, turbaserade pussel och taktik är din preferens, finns det något i Seven Scrolls för dig. Det är det mest roguelike-spelet du spelar hittills i år, och det är en fantastisk titt på hur ibland små innovationer kan flytta en genre till ett nytt territorium mycket snabbare än att klä det över med massor av andra funktioner.