Scott Pilgrim Vs the World: The Game – Complete Edition recension – en arkad slår dem med stil

28 de februari de 2021

Scott Pilgrim vs. the World: The Game är en 2D-arkadstil beat ’em up inspirerad av den kultklassiska serietidningen och filmen med samma namn. Den kompletta upplagan är en utökad återutgåva som ursprungligen lanserades 2010 på Xbox 360 och PlayStation 3, tillsammans med DLC som låter dig spela som fan-favoriter Knives Chau och Wallace.

Historiens båge i Scott Pilgrim vs. the World: The Game följer serietidningarna ganska troget och ger dig uppdrag att ta ner Ramona Flowers sju onda exer. Du kan spela som Scott Pilgrim, Ramona Flowers, Kim Pine, Stephen Stills, Knives Chau eller Wallace från början, och var och en av karaktärerna har en unik uppsättning attacker och vapen. Du kan också samarbeta med tre vänner för att ta på varje nivå eller spela några roliga minispel.

Jag har sett Edgar Wrights Scott Pilgrim vs. the World flera gånger än jag kan räkna, så genast var jag ivrig efter att se om spelet levde upp till filmen. Jag valde ursprungligen att spela igenom spelet som Ramona Flowers, även om alla karaktärer ser bra ut i 2D och har några olika klädselval för att blanda ihop saker om du vill spela igenom äventyret en andra (eller tredje gång) med samma kämpe.

Kontrollerna börjar ganska grundläggande, och jag kunde enkelt ta ner fiender. Strider kändes ibland lite långsamma, som när jag slogs ner, tog Ramona sin söta tid att stå upp för att komma tillbaka till action. Jag fick så småningom fler attacker, vilket gjorde striden roligare och snabbare, och var och en av striderna mot de sju exerna hade lite för att skilja dem från vanliga fiender.

Att upprepade gånger klaga på en chef medan episka slag spelar i bakgrunden är oerhört tillfredsställande

Utanför striden snubblade jag på några galna, prickiga bonusnivåer som fick mig att slå flygande spargrisar för lite extra pengar att spendera i shoppingområdet. Jag gillade att gå in i varje butik med mina förtjänade pengar för att se vad som var till salu. Många av föremålen var nickar på saker som nämns i serietidningar och filmer, till exempel en ’The Clash At Demonhead’ skiva, som gav några bra statliga boosts.

Spelet har en underbar pixeliserad 2D-konststil och funky soundtrack som gör det till en glädje att spela igenom även om du inte är den största fanen av arkadstil beat ’em ups. När du går igenom varje nivå ändras bakgrunden ofta, vilket betyder att det aldrig känns tråkigt eller upprepande.

Ramona blommor som står i en regnbågenivå

Med ett ljudspår som påminner om NES-eran, kommer du definitivt att hitta dig själv till de 8-bitars låtar som spelas när du går igenom nivåerna. Det är oerhört tillfredsställande att jämra sig med en chef medan episka slag spelar i bakgrunden, och det är sällsynt att hitta ett så charmigt soundtrack som det här.

Scott Pilgrim Vs the World: The Game – Complete Edition är jättekul och har massor av spelbarhet. Fans av serietidningen och filmen kommer att älska att följa med på en ganska trogen rekreation av berättelsen och ta striden i egna händer.