Kingdom Hearts: Melody of Memory recension – musikalisk dröm eller dissonant mardröm

9 de mars de 2021

Jag visste inte att jag behövde chibi Donald Duck så mycket. Han är objektivt sett det bästa med Kingdom Hearts: Melody of Memory och han dyker bara upp på laddningsskärmarna. Det är inte att säga att resten av spelet är dåligt, det är det verkligen inte, men mycket av den njutning som jag tror att folk kommer att få från det här rytmspelet är beroende av hur mycket de bryr sig om Kingdom Hearts och mer specifikt musiken.

Du ser, ungefär som Theatrhythm Final Fantasy och det tyvärr aldrig lokaliserade Theatrhythm Dragon Quest på 3DS, Kingdom Hearts: Melody of Memory är ett rytmspel där du måste trycka på knapparna i takt med musiken när du utforskar en förkortad version av varje enskilt kungarike Hjärtan spel. Ja, även det oändliga antalet sidospel.

Fans vill veta om det är viktigt att spela, om det finns någon ny lore. Den goda nyheten är att Melody of Memory verkligen har något åt ​​dig. Jag är ingen expert på Kingdom Hearts (då är det vem som är) men det verkar relevant. Det är bara att du måste slå dig igenom recaps av de tidigare spelen, trycka på knappar i takt med instrumentversioner av Disney-låtar (ja, mestadels i alla fall) och resten av originalmusiken genom hela serien.

Jag kanske är lite av en outlier här, men jag tyckte inte att majoriteten av musiken i Kingdom Hearts var så minnesvärd. Det finns naturligtvis undantag, men de är vanligtvis originallåtar med texter eller de som är tydligt Disney. Jag kan se varför teaterrytmspel från det förflutna firar serien de bygger på, Final Fantasy och Dragon Quest har minnesvärd musik. Jag personligen har inte samma koppling till majoriteten av Kingdom Hearts musikaliska ansträngningar, men om du verkligen älskar musiken gör Melody of Memory det rättvisa.

Till skillnad från Theatrhythm-spelen använder Melody of Memory en stil som är närmare de riktiga spelen. Sora, Donald, Goofy och andra karaktärer som du låser upp under din tid med spelet springer framåt på en hinderbana fylld med Heartless som dyker upp från ingenstans. De enda ledtrådarna att detta någonsin var kopplat till Theatrhythm är chibi-karaktärerna i laddningsskärmarna och kontrolluppmaningarna själva. Vad som är här ser inbjudande ut, men jag saknar den ständiga närvaron av de charmiga chibi-teaterrytmens karaktärer. Vi har åtminstone de laddningsskärmarna, va?

Det stora problemet med fältstrider är att det finns så många av dem, cirka 80% av nivåerna är fältstrider, att jag blir trött på spelstilen

Memory of Melody har tre svårighetsinställningar för varje låt, var och en lämpligt balanserad för nybörjare, de måttligt kompetenta och expertknapparna. Som de flesta rytmspel har du i uppgift att trycka på eller hålla ned knapparna i det ögonblick som prompten möter en viss punkt på skärmen.

Melody of Memory delas in i tre nivåer. Fältslag är det vanligaste du hittar och de är bra, bara bra. De fungerar till stor del på samma sätt som Theatrhythm-spelen gjorde, bara med ett lite annat perspektiv, distinkta bakgrunder, unika fiender och mycket ibland en gästkaraktär som går med i laget. De ser snygga ut, men mitt stora problem med fältstrider är att det finns så många av dem att jag blir uttråkad av spelstilen. De är utmanande, visst, men var och en känns som den förra.

Där saker skiljer sig något från Theatrhythm-spelen är att det inte finns någon pekskärm. Istället finns det ett nytt kommando som får din huvudkaraktär att flyga genom musiknoter, och detta fungerar bra som en ersättning. Som sagt, jag personligen tyckte det var knepigt att utföra uppmaningarna för varje gång jag var tvungen att attackera en hjärtlös i luften, och detta är vanligtvis min undergång för perfekta försök.

Sora flyger genom knappmeddelanden som en video som visar en annan Kingdom Hearts-karaktär i bakgrunden.

Boss-strider är i stort sett desamma som fältstridens stadier, men istället för att ställa in dina knapptryckningar när fiender kommer nära, kommer du att trycka på knappar när de passerar över en linje när Sora och vänner kämpar mot en chef i bakgrunden. Ibland har uppmaningarna en lila aura. Dessa kräver att du trycker på varje knapp i sekvensen för att undvika att ta skada från chefens ultimata attack, vilket ger viss spänning.

Det är svårt att veta exakt vem Kingdom Hearts: Melody of Memory är för

Slutligen finns det Memory Dive-etapper, vanligtvis reserverade för upplåsbara men tar över som den mest dominerande scenen när du når Kingdom Hearts III-avsnittet. Här är huvuddelen av låtarna, eftersom ditt team flyger genom FMV: er med knappuppmaningar som inte är så olika som bossstriderna. De är för det mesta trevliga etapper som ändrar saker lite. Mitt enda klagomål är att Let It Go är den enda Disney-låten med sång som gjorde det till World Tour-läge. Detta var särskilt upprörande att lära sig efter att ha hört en instrumentversion av Randy Newmans ikoniska låt You’ve Got A Friend In Me från Toy Story.

Tack och lov finns det fler sångspår i de upplåsbara scenerna, spelade via spårvalsläget. De flesta låses upp genom att slutföra uppgifter i var och en av världarna, men vissa kräver att material smälts via artikelmenyn i World Tour. Det är ingenstans så komplicerat som det låter, men du kanske upptäcker att du måste spela upp låtar för att få tillräckligt med resurser.

Sora, Donald och Goofy springer på ett spår rakt framåt.  Fiender närmar sig dem, en med en gul cirkelprompt på, vilket indikerar att spelaren ska trycka på knappen.

Det finns också ett par flerspelarlägen också. Mot-läget lägger till en stapel som, när den är fylld, tillåter spelare att ge negativa effekter för att göra scenen de spelar lite hårdare. Det är lite roligt och du kan spela det online eller mot AI, men versus-läge är lite avkastat läge jämfört med World Tour. Det finns också ett samarbetsläge där du kan spela fältslagssteg med en vän, men detta ges ännu mindre prioritet än versus-läget, och det är inte så komplicerat eftersom du bara kontrollerar ett tecken på skärmen snarare än tre.

Det är svårt att veta exakt vem Kingdom Hearts: Melody of Memory är för. Jag antar att det är för Kingdom Hearts-superfans, som sannolikt redan har plockat upp det. Men för alla andra är det ett uteslutande spel av design. Trots att det är klippnoterna för hela serien hittills, är Melody of Memory ett halvt anständigt rytmspel som är fast i repetitiv scendesign.