Rip Them Off recension – lurande shoppare

1 de mars de 2021

Det är svårt att beskriva exakt vad Rip Them Off är. På vissa sätt är det ett ledningsspel när du bygger butiker och tjänar pengar på förbipasserande kunder, men på andra sätt är det en förbryllare som utmanar dig att nå monetära mål genom att utföra korrekta kombinationer. Det är också en tung-i-kind-satir av företags girighet, som driver dig att möta allt mer löjliga mål och pressar varenda cent från butiksdeltagarna.

Men jag tror att det bästa sättet att beskriva Rip Them Off egentligen är som ett rytmspel. Med den välkända visuella stilen hos den berömda 60-talskonstnären, Saul Bass, och ett jazzorienterat soundtrack, får spelet dig att prova olika butiker i ett försök att matcha det rytmiska fotfallet hos shoppare

Spelets namn tömmer dessa butiksdeltagare – eller ”dupes” som spelet kallar dem – för sina hårt förtjänade kontanter genom att placera butiker av lämplig storlek på olika stadstrafiker. Låter enkelt, nej? Det är faktiskt mycket mer komplicerat än du kanske tror. Rip Them Off har ett enkelt koncept, men det eskalerar ganska snabbt.

Var och en av Rip Them Offs nio områden består av stadsgator och potentiella butiker, och du måste välja vad du ska bygga och var du ska bygga den för att maximera ditt dagliga tag. Detta är viktigt, eftersom varje steg ger dig ett visst antal dagar och en vinstmarginal som du måste nå om du vill hålla den allsmäktiga ’styrelsen’ nöjd.

Det finns gott om överväganden att ta hänsyn till när du startar en butik – från kapacitet till vinst till den tid en dupe spenderar på att surfa. Ju större butik, desto mindre blir vinsten per lur. Men mindre butiker serverar färre kunder samtidigt, vilket betyder att dupes kommer att passera dem, och alla du saknar är ett förlorat vinstmöjlighet. Varje butik betecknas också med olika former och kostar ett visst belopp att bygga.

Det låter fortfarande ganska enkelt, eller hur? För att ytterligare komplicera mixen är dupes kräsna och kommer inte in i samma typ av butik två gånger. Utöver detta har du olika genomfarter och duper som kommer från olika håll i olika hastigheter. Vissa butikslokaler fångar dupes åt båda håll, medan andra endast betjänar mindre sidogator. Varje butik tömmer inte heller en lura helt, så för att ”riva av dem” måste du se till att de besöker på varandra följande butiker.

Det är ett roligt och utmanande system som definitivt tar lite lärande

Den centrala formeln är enkel, men Rip Them Off ger massor av komplikationer till mixen. Det sena spelet introducerar till och med effektområden, till exempel ”försäljning” som påskyndar eventuell lurare som passerar genom den. Först hittar du dig själv att tänka att spelet är enkelt, men några nivåer senare när dina butiker är fyllda till brytpunkt, förbannar du den övertron.

Vem är Saul Bass?

Vem är Saul Bass?

Saul Bass var en grafisk designer känd för sina filmsekvenser och företagslogotyper. Inverkan av hans stil kan ses i introer som Mad Men, Catch Me If You Can och naturligtvis i Rip Them Off

Sammantaget är det ett roligt och utmanande system som definitivt tar lite lärande. Men Rip Them Off kan ibland också kännas lite motstridigt. Konststilen och jazzbaserat soundtrack ska definitivt förmedla en känsla av improvisation och experiment, men det är faktiskt ganska svårt att experimentera i Rip Them Off. Varje butik du bygger kostar mycket och att ändra typ är inte billigare, vilket avskräcker att prova många olika typer.

Om du inte når vinstmarginalen kan du välja att starta om från vilken som helst föregående dag, men oftast kommer du att börja från början, eftersom Rip Them Off är den typ av spel där du är dömd att misslyckas om du sätter iväg på fel fot – särskilt på de hårdare etapperna med sin lilla felmarginal.

Men Rip Them Off är utan tvekan roligt när det går bra – när du äntligen träffar din rytm och duperna tas bort från alla sina pengar som på någon form av kapitalistiskt transportband. Det känns som ett urverk. Det är också lika frustrerande när du inte riktigt hittar det tempot, eller duper lämnar nivån med bara de minsta pengarna kvar.

Rip Them Off är en fantastisk kombination av en underbar visuell estetik och ett jazzy soundtrack som är väl uppmätt för upprepade lyssningar – vilket är bra, eftersom du gör det en hel del. Det är inte perfekt, men Rip Them Off är mycket roligt och kommer att vara en riktig utmaning för alla mobila spelare som gillar management-sim-baserade pussel.