Reigns: Beyond review – lev snabbt, dö mycket

1 de mars de 2021

Jag har aldrig spelat Reigns förut, men tanken på dess kortsvepande mekaniker har alltid fascinerat mig. Jag kan inte låta bli att undra vilket berättande djup som är möjligt i ett spel där du bara har två val tillgängliga. Men det visar sig att svaret är: ganska mycket. Kortsvepning lägger inte bara till en underbar deadpan-komedi till beslut – där allt löses med ja eller nej – men det lägger också till en tilltalande enkelhet, eftersom du sveps med i flödet av händelser.

Och det här är något som passar perfekt till seriens senaste del, Reigns: Beyond, en sci-fi / rytmspelet på det vanliga formatet. I spelet spelar du som kapten för ett rymdskepp som går med i ett band genom lite konstiga omständigheter (du krossar huvudgitarristen) och sätter ut för att turnera i galaxen, hitta berömmelse och förmögenhet som varje ny show du spelar och dödlig skrapa du undviker .

Det är ett lyckligt berättelsesspel när du hanterar galna karaktärer, inklusive Lord Shark, Gron the Space Bear och dina besättningar / bandkamrater som använder fartygets livsuppehållande system för att tuffa rent syre lite för ofta.

Det låter lite galet, men själva spelet är ganska enkelt. Du snurrar på rymdkompassen och väljer en del av galaxen att resa igenom och hanterar ett antal kort som representerar varaktigheten för den resan. Dessa kan vara allt från en kamp med pirater till att utrota en skeppsburen främmande angrepp. Det är en surrealistisk blandning av händelser, men Reigns resursystem är en viktig aspekt av hur du hanterar dem.

Det finns fyra resursfält i spelet: kraft, syre, människor och fartyg. Varje beslut du tar på resan påverkar dessa resurser, och du kan se vilken av lamporna som visas när du trycker på ett av valskorten. Säg till exempel att du berättar för din besättningskompis att Bear Lovers är ett fruktansvärt bandnamn – detta kommer sannolikt att sänka din ”folkresurs”. Vissa val är affärer, som att skeppsdoktorn säger ”Hej, jag kan göra vodka om du låter mig använda livstödssystemet!” ”Människors” resurs ökar, men syret sänks. Varje resa i Beyond är en kamp om att överleva och försöker hålla dessa barer även tills du når din destination.

Olyckor händer dock. Eller inte så mycket olyckor som dumhet. Första gången jag dog var för att jag gick med i besättningen för att ställa syre från livsstödet och jag ärligt talat ingenting. Reigns: Beyond är ett av de sällsynta undantagen där du ofta inte bryr dig om att du dog, eftersom omständigheterna var så jävla roliga. Det passar verkligen med spelets hela ”leva snabbt, dö unga” -attityd, när du hänsynslöst springer över galaxen och gör saker bara för att du vill se vad som händer.

Spelet påminner mig faktiskt mycket om Crying Suns. Du hanterar ett fartyg och resurser på ett mycket liknande sätt, och det har samma roguelike-komponent, där du återuppstår vid döden. Men medan Crying Suns handlar om överlevnad och har en ganska seriös berättelse, Reigns: Beyond känns som om det bara vill röra sig.

Och det finns mycket att röra med. Oavsett om det är att ändra ditt bandnamn eller din stil, samla gitarrer eller bara interagera med den roliga rollen som du slutar samla. En annan viktig del av spelet är de rytmbaserade sektionerna, men ärligt talat tyckte jag att dessa överraskande svaga tanke på att musik är en stor del av berättelsen.

Första gången jag dog var för att jag gick med i besättningen för att ställa syre från livsstödet och jag ärligt talat ingenting

Varje gitarr du samlar in ger dig en ny låt, totalt nio, men det betyder att du slutar upprepa låtar mycket när du stannar på planeter för att spela shower – särskilt tidigt. Det faktiska rytmspelet är på rälsen när du håller gitarr för att spela och använder det för att samla hjärtan som kommer till dig – föreställ dig en enkel version av Thumper. Jag förstår att rytm inte är huvudkomponenten i spelet, men det kan få bandaspekten att kännas lite fast.

Jag tror att min groupie kan vara en spion …

Men jag tror inte att det räcker att förringa Beyond, och hur generellt roligt det är. Jag har inte skrattat så mycket åt ett spel på länge. Det har också ett utmärkt soundtrack och en riktigt färgstark konststil, som passar med spelets galenskap och livfullhet. Reigns ’kortsvepmekaniker fungerar också mycket bra här och lämpar sig perfekt för de slumpmässiga impulsiva beslut som gör att Beyond känns så kul. Trots mycket tillfälliga frustrationer med upprepningskorten, eller den något saknade rytmkomponenten, Reigns: Beyond more än gör det med charm och humor.

Du hittar Reigns: Beyond på Apple Arcade.