Gwent: The Witcher Card Game mobilrecension

8 de mars de 2021

Gwent är speciell. Trots tre års utveckling och beta, trots att förändringar har kommit och gått och metan har förändrats ständigt, har den förblivit en av de mest utmärkta spelare som spelar gratis. Det är snabbare att spela än Hearthstone, mindre pay-to-win och omfattar historien om ett av våra favoritspeluniverser.

Även om det har tagit lite tid, är spelet nu på både Android och iOS, vilket betyder att du kan få några snabba omgångar oavsett var du är. Men hur väl översätts det till mobil? Även om Gwent är gratis att spela, tänkte jag att det som någon som har spelat sedan starten kan vara kul att undersöka hur saker har förändrats i Witcher-kortspelet.

Gwent har en unik position i The Witcher-universum, som kan ta in både karaktärer från bokens tidslinje (som inträffade före spelets tid) och tidslinjen för spelet, vilket gör den perfekt för en tid när många människor, ansporad av showen, har precis börjat komma in i båda. Du väljer i huvudsak en av sex fraktioner (ursprungligen fem): Northern Realms, Nilfgaard, Scoia’tael, Monsters, Skellige och Syndicate (den nyaste fraktionen).

Var och en av dessa låter dig bygga en kortlek från en kortpool, inklusive enheter och trollformler, men du kan också välja kort från den neutrala högen, så att du kan lägga till några av dina favoriter. Det är här den verkliga magin händer, för medan varje fraktion har sina egna synergier, så är den verkliga avancerade nivån på taktik när du hittar neutrala kort som spelar in i dessa synergier på oväntade och spännande sätt.

Ett stort antal av mina bästa Gwent-taktiker stal från människor jag spelade; som använde ett kort på ett effektivt och oväntat sätt, så jag lade den taktiken i mitt eget kort. Jag tror att Gwent faktiskt är en av få däckbyggare där du kommer att se detta hända mycket, helt enkelt på grund av den neutrala kategorin och hur dessa kort fungerar utanför accepterade fraktionssynergier.

Fraktionstaktiken är också tematisk, även om de alla har förändrats något: Skellige har alltid handlat om skada och uppståndelse, Scoia’tael handlar om bakhåll, Northern Realms fokuserar på styrka i antal, Syndikat på vinst, och alla hatar Nilfgaard. Jag skämtar, men på allvar, alla hatar Nilfgaard, för deras primära taktik är att använda dina egna enheter mot dig, som har ett särskilt sting.

När du väl har ditt däck måste du vinna det bästa av tre turbaserade omgångar och få den högsta poängen för att vinna en seger. Det låter enkelt, men hur du kommer dit kan vara ganska varierat. I klassiskt läge fortsätter du att rita kort varje gång, men under säsong ritar du bara tio, vilket innebär att du måste göra det bästa av det du har och optimera ditt kort för de små strategierna.

De roligaste omgångarna av Gwent jag har spelat har alltid varit med människor som bryr sig om både historia och taktiskt spel

Men det gör inte alltid den största skillnaden. Trots att han inte särskilt betalar för att vinna är Gwent inte alltid den mest balanserade, och det kan leda till att saker blir mindre kul. För närvarande, till exempel, är Nilfgaardian smala däck högst upp på metan, vilket betyder att alla andra spelare du möter är en Nilfgaardian, och medan du kan ta med ett hårt motdäck till det, är det inte kul att bara kunna köra ett slag av däck eftersom en fraktion är så före de andra.

De bästa omgångarna av Gwent jag har spelat har alltid varit med människor som bryr sig om både lore och taktiskt spel, och kombinerar sina favoritfraktioner med sina favoritkaraktärer på sätt som fortfarande är konkurrenskraftiga, men handlar mindre om att styra hela spelet.

Gwent har också infört ett trevligt progressionssystem, där om du slutför mål kan du låsa upp en valuta som ger dig belöningar och låser upp berättelser för vissa fraktionsledare och berättar lite mer om dem. Jag tror att kombinationen av lore och lek är uppenbar i funktioner som denna, och det är ärligt det som gör Gwent riktigt speciell.

Gwent, som en free-to-play, har också ett system för intäktsgenerering, där du kan betala för kortkärl för att ge dig nya enheter, men samtidigt kan du tjäna malm i spelet för att också köpa keglar. Det är också viktigt att notera att inget av korten är låsta bakom en betalvägg. Spelare börjar med ett däck för varje huvudfraktion. Det enda som pengar verkligen kommer att köpa dig är meteorit, ämnet som animerar kort och förvandlar dem till gifs, men det ger ingen stridsfördel.

Allt som allt är Gwent väl värt din tid. Trots enstaka balanseringsproblem är det lysande på allt annat, oavsett om det är snabbare, enklare eller mindre pay-to-win än andra stora gratisspelare. Så kom ut och få Gwent-ing.