Raiders of the North Sea review

21 de februari de 2021

Raiders of the North Sea är det andra spelet i en serie brädspel, gemensamt känt som Nordsjötrilogin. Medan det första spelet fokuserar på att bygga fartyg och det tredje kretsar kring utforskning, har mellanspelet ett mer blodtörstigt raiding- och plundringstema. Spelare tar rollen som vikingakrigare som tävlar om att få erkännande av sin hövding. Inte från att bygga fina båtar eller skicka vykort från avlägsna länder utan från att plundra bosättningar för guld, järn och boskap.

Raiders är ett arbetsplaceringsspel som har liknande mekanik och komplexitet som Lords of Waterdeep. Vändningar är enkla; spelare börjar varje omgång med en arbetare, som de placerar på varje ledigt byutrymme. De utför sedan platsens åtgärd; ett besök i gatehouse, till exempel, gör att spelaren kan lägga till två extra Viking-kort i sin hand. Därefter tar spelaren bort en tidigare placerad arbetare och utför också denna åtgärd. Således kommer varje spelare alltid att ha en arbetare i handen som kan spelas in under nästa omgång.

Byn rymmer åtta olika byggnader och det finns också tre olika färger av arbetare, vilket kan påverka effekten av varje byggnad. Arbetarna som till exempel är färgade i svart kommer att samla mer silver när de besöker Silversmeden. En viking kan läggas till ditt besättning genom att besöka kasernen och spela ett besättningskort.

(På tal om kort, vi har sammanställt en lista över våra bästa mobilkortspel för din genomblick.)

Besättningskort kommer att ha en militär styrka, en hyreskostnad och två speciella åtgärder. Foderarbetaren kan till exempel ha noll militär styrka, men hon kostar bara ett silver att hyra och hon kan ge dig extra försörjningar när du besöker bruket. Hämnaren är ett otäckt arbete; han har en styrka på tre och när de dödas eller kastas tvingas motståndarna att förlora besättningsmedlemmar eller silver. Det finns ett brett utbud av kort, som alla är påfallande illustrerade med samma fantastiska konstverk som presenterades i det ursprungliga brädspelet. (Hitta fler av dessa för att spela med vår lista över de bästa digitala brädspel på mobilen.)

Att arbeta i byn är bra och bra, men du kan inte låta ditt nyrekryterade vikingabesättning bara sitta och fläta skägget och beundra varandras tatueringar. Så småningom vill du rulla kartan norrut för att se alla de trevliga saftiga bosättningarna som bara väntar på att bli plundrade. Det finns fyra gradvis hårdare typer av bosättning: hamnar, utposter, kloster och fästningar.

För att plundra en bosättning måste du ha en tillräckligt stor besättning, tillräckliga proviant, en arbetare i önskad färg, och ibland behöver du också lite guld. Förutom plyndring kommer de flesta bosättningar också att ge spelare möjlighet att tjäna bonuspoäng genom att överväldiga alla motstånd. Angriparen kastar tärningar och lägger till deras militära styrka, och om summan är tillräckligt hög kommer extra segerpoäng att tilldelas. Spelare kan ytterligare förbättra sin militära styrka genom att använda plundrat järn för att skapa extra rustning i byns rustning.

Det glider in i en tillfredsställande rytm att bygga upp dina förnödenheter och sedan raida

Raiding är inte utan risker och att attackera en bosättning som innehåller svarta Valkyries kommer att leda till att några av dina besättningsmedlemmar dör. Det här är inte så dåligt, eftersom gudarna ser positivt på en hedervärd resa till efterlivet och presenterar därför ett annat sätt att tjäna segerpoäng. (Det låter lite som ett strategispel, eller hur? Om du gillar dessa, kolla in vår lista över de bästa mobilstrategispelen.)

Några olyckliga kamrater måste ha offer tatuerat i pannan; Gravgöraren är till exempel en värdelös kämpe men tjänar guld när han möter sin oundvikliga bortgång. Efter en raid kan vikingarna använda sina illa uppnådda vinster i byns Longhouse för att uppfylla hövdingens önskemål om specifika varor.

Den digitala versionen gör ett briljant jobb med att återskapa känslan av brädspelet. Det slående konstverket har stilfullt återanvändits och illustrationerna av de olika vikingarna är särskilt lysande. De är båda fantasifulla och fulla av karaktär, med mer ansiktshår utställt än på en hantverksfestival. Den här versionen lägger till några extra blomningar av sig själv, med några snygga grafiska animationer, tillsammans med tillfällig musik och ljudeffekter som är perfekt tonade för att skapa atmosfär utan att någonsin bli irriterande.

För mig är den största besvikelsen att det för tillfället inte finns ett pass-and-play-läge, vilket innebär att lokala spel är begränsade till strider mot AI-motståndare. Det finns dock en fängslande tio-nivå solo-kampanj att arbeta igenom. Det blir aldrig den beskattningen men lägger till nya Viking-kort och vändningar till reglerna som du kan kämpa med.

Det finns också gott om genomtänkta prestationer att sikta på. Att slutföra dessa kommer att öka din nivå; något som inte har någon inverkan på själva spelet men det är lite extra att sikta på. Onlinealternativen inkluderar både asynkrona och live-spel, med möjlighet att lägga till extra AI-motståndare för att kompensera siffrorna.

För ett sådant hänsynslöst tema är spelet ganska förlåtande. Alternativet att inte bara placera utan också att ta bort arbetare minskar avsevärt blockeringstaktiken som spelar en så stor roll i många spelare. Tärningskastningen kan skjuta ut vissa spelare, men utbudet av möjliga resultat är litet och chansen är bara för några fler segerpoäng snarare än direkt misslyckande. Viking-korten med flera användningar hjälper också till att minska frustrationen; om ett kort inte passar in i resten av ditt besättning kan du alltid byta ut dem för en omedelbar fördel.

Tack och lov gör inte allt detta förmåner spelet mindre spännande eller underhållande att spela. Det glider in i en tillfredsställande rytm att bygga upp dina förnödenheter och sedan raida. Den strikta gränsen för antalet resurser som en spelare kan hålla förhindrar lagring. Färgen på arbetaren som du plockar upp kan också påverka dina planeringsplaner.

Den ständigt närvarande risken för död i händerna på en Valkyrie tvingar några plågsamma beslut om när det är värt att offra en värdefull besättningsmedlem i utbyte mot plyndring och Valkyries poäng. Alla dessa faktorer gör att även om många spelare kan börja känna sig lite för linjära och repetitiva efter några spel. Raiders lyckas hålla känslan av monoton i schack genom att alltid presentera spelaren för intressanta val.