Pikmin 3 Deluxe recension – seger för den lilla killen?

19 de februari de 2021

I den frodiga världen av Nintendo-franchiseföretag uppmärksammas tuffa behemoter som Mario och Zelda. Skittering runt anklarna under de senaste två decennierna har varit Pikmin, en älskad men undernärd scamp av en IP som alltid verkar vara på fel plats vid fel tidpunkt. Alla tre huvudlinjerna Pikmin har lanserats i två av Nintendos minst framgångsrika konsoler.

Pikmin 3 Deluxe är det senaste av Nintendos ansträngningar att rädda sin underbara programvara från Wii U-eran från dunkelhet, och utan tvekan den mest värdiga. Med tanke på att de flesta Switch-ägare inte har spelat Pikmin 3 förut, är det förmodligen klokt att se över grunderna.

Spelets kampanj ser dig ta direkt kontroll över en strandad trio av små främmande rymdfarare som heter Alph, Bretagne och Charlie. Planet PNF – 404 vimlar av liv, inklusive den överdimensionerade frukten som de så illa behöver hemma. Hjälp till med skörden är titulära Pikmin, en mystisk växtmyrhybrid som du bokstavligen kan starta vid alla problem, vare sig det är matinsamling, strider, konstruktion eller rivning.

Dessa upptagna varelser finns i fem olika färger, var och en med sina egna praktiska förmågor: röda Pikmin är stora kämpar och motståndskraftiga mot eld; gul Pikmin kan kastas högre och leda elektricitet; grå ’rock’ Pikmin kan krossa ömtåliga barriärer och fiendens skalle; rosa Pikmin kan flyga; och blå Pikmin kan simma.

På fem spännande kartor, var och en smart gated av naturliga hinder och oavslutad infrastruktur, måste du använda dina Pikmin-resurser för att skaffa nya komponenter och livsmedel. Du kommer också att delta i strid med den lokala faunan, vilket innebär att smyga runt till deras blinda sida, utnyttja svaga punkter och hantera den udda taktiska reträtten.

I slutändan spelar varje dag av Pikmin ut som ett kondenserat, inzoomat strategispel i realtid. Du kan till och med dela upp dina styrkor i tre separata trupper och bläddra mellan dem efter behag. Faktum är att några av de pussel du kommer att snubbla över kräver aktivt att du gör det.

Sammantaget är Pikmin 3 Deluxe lika absorberande som den någonsin var. Det finns en unik känsla av ökande panik som börjar i slutet av varje dag när du försöker avsluta vad du gör och korrigera dina trupper innan virtuell solnedgång.

Pikmin 3 Deluxe erbjuder en förtjänad andra bit på körsbäret för en förbises klassiker

Spelet fortsätter att kräva en hel del från dig när det gäller kontrollhantering, och dina Joy-Cons kan tyckas lite överbelastade ibland. Det är för fiddly att separera till exempel enskilda Pikmin-sorter, och alltför lätt att släppa en katastrofal bombattack mitt i ett nära angrepp. Vi är glada att se utbudet av rörelsekontroller överförda från tidigare iterationer, men utan Wii-kontrollerns exakta hårdvara känns de lite janky. Jag bestämde mig snart för de analoga standardkontrollerna och fann dem vara tillräckliga, utan tvekan tack vare den förbättrade låsfunktionen.

Trots dessa inledande prövningar fortsätter Pikmin 3 Deluxe-kampanjen att vara lite för lätt på sin vanliga normala svårighetsgrad. Du kommer att samla ett stort överskott av kördrivande juice tidigt, vilket börjar få spelets dystra valuta att kännas lite värdelös. Nintendo har lagt till ett Ultra Spicy svårighetsläge till Deluxe, men bara som ett avancerat Game + -alternativ när du redan har sett mycket av vad spelet har att erbjuda.

Annars är detta ett omfattande paket som innehåller alla originalspels DLC som standard, tillsammans med en liten hjälp av helt nytt innehåll. Den senare har formen av ytterligare 14 utmaningar, som kastar dig som kapten Olimar och hans sidekick Louie från de två första Pikmin-spelen. Erbjudandet om viss inblick i vad dessa två karaktärer gjorde under kampanjens händelser lockar, men det uppgår i huvudsak till fler av de befintliga DLC-uppdragen, som är enkla tidsutmaningar för att samla så mycket frukt eller slåss mot så många fiender som möjligt. .

Kanske det största Deluxe-tillskottet, särskilt för tidigare spelare, är möjligheten att uppleva den kompakta kampanjen i tvåspelarsamarbete. Som uppdraget och de konkurrenskraftiga Bingo Battle-lägena tidigare visat ger Pikmin en fantastisk flerspelarupplevelse, och att äntligen kunna spela det hela på delad skärm är en glädje. Det har inte gjorts för mycket ansträngningar för att utjämna övergången, men med några förvirrande klon- och kroppsbytestunder (särskilt tidigt), en tvivelaktig kamera under chefsmöten och ett fuskat system för att kasta din medspelare.

Jag var särskilt besviken över att notera bristen på teknisk och visuell glans som läggs till denna Switch-version. Originalet var utan tvekan det snyggaste spelet på Wii U, men det hade varit trevligt att se mer av ett framsteg bortom originalet på 720p / 30fps när det var dockat. Det finns inget ’Deluxe’ med det.

Sakerna är ännu lägre i handhållen, men spelet är fortfarande förvånansvärt spelbart i denna form. Nintendos ursprungliga beslut att hålla kameran fäst ganska nära dess huvudpersoner lönar sig verkligen när det gäller bärbar klarhet, och jag slutade spela mycket mer av Pikmin 3 Deluxe i handhållen än jag hade förväntat mig.

Pikmin 3 Deluxe är en annan förstaparts Switch-port som gör tillräckligt för att motivera sin existens och erbjuder en förtjänad andra bit på körsbäret för en förbisedd klassiker. Det är synd att Nintendo inte gick den extra milen för att göra det till den verkligt gnistrande förnyelse som fans kanske hade hoppats på. Men för de många nykomlingarna där ute finns det verkligen inget som Pikmin.