PictoQuest recension

19 de februari de 2021

Picross är en gammal nätbaserad familj av logiska pussel, snarare som en korsning mellan Sudoku och Minesweeper. Du fyller i rutor för att skapa en ”pixelerad” bild baserat på siffrorna som markerar varje rad och kolumn. En fem i rad betyder att det finns fem fyllda rutor, en efter varandra. Inte mer inte mindre. Reglerna är enkla men konsekvenserna är det definitivt inte. Picross hade en hel del mainstream-framgångar för över ett decennium sedan när det blev en del av Nintendo DS: s stora och mångsidiga katalog (även om det var populärt hade det aldrig breakout-överklagandet eller försäljningen av säg, Nintendogs).

Det har alltid varit ett solidt alternativ. Genom att lägga till ett generiskt fantasy-tema fyllt med magiska drycker, en vanlig bestiär och ungdomlig hjälte, försöker PictoQuest att ge Picross en ansiktslyftning. Det försöker ge ett fantastiskt pussel för att locka in nya spelare. Läsare, även för en pusselälskare (om det är du, hittar du mycket att hålla dig upptagen i vår bästa mobila pusselspelguide), resultaten är i bästa fall blandade. PictoQuest är en sammanblandning av många konventionella videospelidéer som är skokornade till ett klassiskt pusselformat. Det är tillräckligt trevligt och milt utmanande för nykomlingar, men i slutändan derivat.

Spelet är strukturerat kring korta nivåer med olika fiendetyper. Om du bara tittade på skärmdumpar skulle du bli förlåtad för att tro att det här var ett RPG, eller åtminstone RPG-inspirerat, som PuzzleQuest var. Det finns hälsostänger för både dig och fienden, men de är falska symboler. En match är över när bilden är klar och fienden är KO. Inte mer inte mindre. Om ett RPG är det du letar efter har vi dock täckt dig i vår bästa mobil-RPG-lista.

För dina problem får du lite guld efter varje nivå. Eventuella misstag eller långa pauser innebär att fienden attackerar dig och tappar din hälsofält. Så i PictoQuest är både hastighet och noggrannhet viktigt, vilket ger en stressande inlärningsmiljö. Lite fokus och koncentration kan ge bättre pussellösning, men trycket i realtid kan faktiskt stimulera språng av logik och deduktivt gissning, som straffas av den snäva hälsopoolen med tre hjärtan. Picross borde handla om den säkra saken, logikens järngitter. PictoQuest kan slås med hektiska knackningar, magiska föremål och upprepa en nivå om och om igen för att bara trycka in det oföränderliga bildgalleriet i din hjärna.

Spelets olika regioner har ganska anständiga svårigheter att skala, när det gäller den råa komplexiteten i själva pusselnäten. Det puristiska tillvägagångssättet dikterar att logiska pussel ska behandlas metodiskt med ett öga för konsekvenskedjor. Om en kolumn säger ’8’ måste de sex främsta mellanslagen fyllas. De flesta framsteg görs genom elimineringsprocessen genom att markera icke stödberättigande utrymmen X för att begränsa möjlighetsfältet. Det är spänningen i ett korsord, eller Sudoku, eller någon annan aktivitet där ett sinne kan observera ett mönster på jobbet och avslöja dess konsekvenser.

Det finns det stora ödemarken i det tomma pusslet i början, den långsamma byggnaden mot mindre ledtrådar och segrar, då momentum toppar och de sista få hållen faller på plats. Inte precis ditt typiska spelhopp, men ändå en respektabel och helt rolig aktivitet.

PictoQuest kan slås med hektisk knackning, magiska föremål och upprepa en nivå om och om igen

Själva pussel har väl valts ut och beställts, så de snygga kommer mycket senare. Denna släta kurva undermineras av det faktum att den faktiska spelmekaniken är kontraintuitiv och distraherande. Det finns gott om pinne och liten eller ingen morot.

Det är som att be någon att göra så många armhävningar eller knäböj på sextio sekunder medan man blundar för sin position och form. Det uppmuntrar slarv och skapar kognitiv dissonans genom att uppmana spelaren att förbättra vid varje mått samtidigt. Bosses kommer att få gradvis snyggare vändningar och slå hårdare medan pusselnätet blir större och tipsen blir mindre generösa.

Det är en ambitiös utmaning, men en som faktiskt aldrig känns svår. Det skapar hinder och olägenheter snarare än att finslipa och förfina den primära mekanikern, och bara av den anledningen är PictoQuest en larm.

För att återuppliva saker, kan engångsartiklar avslöja brickor, återställa hjärtan eller frysa fiender mot en liten guldavgift. Spelet har inga andra verktyg för att förbättra de utmaningar det har ställt: det är rent sjunka eller simma. Jag kan komma bakom en liten uppsättning regler; under de rätta omständigheterna är det faktiskt fantastiskt befriande (se Miracle Merchant), men här känns bonuseffekterna hokey och tacked-on, som om någon försökte ta ett pusselhäfte i dollarbutik och få det att leva upp med den mest hackade av video game tropes: en strävan att rädda kungariket. Fantasytema och magisk mekanik är bara fönsterförband, men lyckas också vara irriterande och invasiva.

Det finns ingen stor orättvisa i detta. Det är inte som om Picross-pussel är en helig gral, höjdpunkten i formen som inte tolererar någon bastardisering. Pussel och high fantasy-inställningar är inte konstiga sängkamrater på något sätt (se Puzzle Quest och Might & Magic: Clash of Heroes). Men det begränsade spelet gör att Picross-pusselens kala ben känns lite daterad. Till exempel, eftersom varje nivå bara är en statisk layout, kan den vara tvingad med ett bra minne och flera misslyckade försök. Det är som två roliga saker som beslutats att slås ihop på måfå och resultatet är sämre än hälften separat.

Det visuella är rent och ljust och användargränssnittet är trevligt; särskilt de gråtonade effekterna som används för att uppdatera tipsens delar i pusslet när de är färdiga. Musiken hittar en ren balans mellan dynamik och fred; någonstans halvvägs mellan ett stridstema och hissmusik. Det, tillsammans med anteckningssystemet, ger en tankeväckande digital Picross-upplevelse; om bara PictoQuest skulle sluta pinga min karaktärs hälsofält. Det har också kritiska träffar och missar, av någon fruktansvärd anledning som saknar all informerad statistik eller spelarinspel.

PictoQuest är ”spelaktig” som att mikrovågsugn mat är en måltid: bara tillräckligt för att göra i en nypa, men aldrig att berömas utöver det faktum att det är snabbt och billigt. Dess enda räddande nåd är att alla gimmicks och snygga distraktioner är byggda på en bunnsolid kärna av Picross, och de pixelerade bilderna har en viss retro-spelare, om du känner dig nostalgisk eller överseende. Ändå, taget helt och hållet, är det en mäktig medelmåttig upplevelse, så med all ärlighet, såvida du inte har längtat efter just detta pusselmärke, håll dig bara borta.