Pascal’s Wager recension

20 de februari de 2021

Pascal’s Wager kan låta som ett galliskt spel, men det är faktiskt ett argument formulerat av den franska filosofen Blaise Pascal. Argumentets kärna föreslår att vi ska säkra våra satsningar genom att tro på Gud och följa hans regler. Visst, vi kan behöva spendera våra söndagsmorgnar på obehagliga kyrkbänkar i dragiga kyrkor. Vi kan behöva offra en del av livets små lyx och avstå från vissa ohälsosamma metoder. I gengäld finns det emellertid utsikterna till ett par vingar, en harpa och evig lycka. Återigen kan du bara kasta försiktighet mot vinden, leva livet på en skurk och ta chansen att du inte kommer att behöva spendera livet efter detta för att röka helvetets bränder.

Du kanske frågar vad har allt detta med mobilspel att göra? Gå in i Pascals satsning och huvudperson, Terrence, som har förvisats från kyrkan för överträdelser och kämpar med sin teologiska tvivel. Vem är Terrence? Tänk dig att riva The Witcher’s Geralt of Rivia bort från ännu en runda Gwent och dumpa honom i en ännu mörkare och mer fientlig värld, starkt påverkad av Souls-gillar. Faktum är att hissnivån för Pascal’s Wager måste ha varit att replikera Dark Souls estetik och spel på mobila enheter (och om du gillar en utmaning, kolla in våra bästa mobila roguelikes för mer). Apple var lämpligt imponerad, var snabb att hoppa på vagnen och visa upp spelet på sina senaste enheter.

När vi talar om hästdragna transporter börjar Pascals satsning med en snygg vagn. Det kanske inte ger PS4 under din TV några sömnlösa nätter, det är lite suddigt och hackigt (mer VHS än UHD). Men för en plattform som inte så länge sedan såg att kontrollera en ständigt växande orm som toppen av mobilunderhållning är det väldigt imponerande. Uppenbarligen kommer du inte att få den överdådiga detaljerna och extra poleringen som en trippel-A-konsolsläpp möjliggör. Ändå för utvecklingen, TipsWorks, för ren blodig tankar förtjänar beundran.

Som redan berört liknar vår hjälte någon som spelar Geralt vid en komisk kongress. Faktum är att med ett namn som Terrence skulle du anta att han skulle vara mer hemma genom att sikta igenom bås med begränsad upplaga av Funko Pop! S snarare än att hacka och slå sig igenom monster-ridna landskap. Det är en mörk domän, både metaforiskt och bokstavligen. Solen har sedan länge kraschat i havet och orsakat en mörk dimma som omsluter världen. Endast de mystiska kolosserna, som avger gnistor av ljus, kan hålla dimman i schack. Men nu börjar även dessa förhärligade standardlampor misslyckas, och det är ditt jobb att ta reda på varför.

De första stridsmötena tjänar till att locka dig till en falsk känsla av säkerhet. Terrence använder en kombination av snabba snedstreck och kraftfulla skivor för att skicka några lyckligt omedvetna snigelkillar utan att svettas så mycket. Men alla spel som är inspirerade av den gotiska actionrollspelningen av Dark Souls (och om du letar efter mer, har vi dykt upp ett gäng i vår bästa mobil-RPG-lista), som beundras och avskeds i lika hög grad för sin oförlåtliga svårighet måste vara tuff. Således läggs alla förhoppningar om en promenad i parken till vila så snart du möter den första chefen. Detta är också den punkt då du också kommer att inse att beröringskontrollerna helt enkelt inte kommer att göra.

Det räcker inte att bara behärska konsten att sticka och lunga, du kommer också att behöva göra perfektionen och undvika, och allt detta är bara för mycket för beröringskontroller att hantera. Nu är det dags att damma ner en pålitlig konsolkontroll och dra nytta av Apples nya parningsfunktion. Även med en kontroller kommer du sannolikt att dö många gånger, men du kommer åtminstone att ha en chans att räkna ut varje chefs svagheter. Varje drag måste övervägas, eftersom uthållighet är begränsad och tanklöst pummeling bort kommer bara att döda dig. Spelets influenser är uppenbara och med rätt kontroller fungerar striden bra. Att ta ner en chef som har gjort köttfärs av dig känns oerhört givande.

Spelet kräver en hel del backtracking och utan detaljerad karta eller kompass, och få landmärken kan resor vara förvirrande

Pascals satsning försöker introducera några egna idéer. Att utforska en sådan skrämmande värld har en inverkan på Terrens förnuft. Om han inte återställer sinnet med drycker kan hans mentala tillstånd förfalla till det onormala eller, ännu värre, galningen. En snygg touch är det sätt som Terrence uppfattar hur världen förändras när hans sanity glider bort. Himlen blir rödare, fiender blir tuffare att besegra och vår hjältes förmågor försvagas. På plussidan får man extra belöningar genom att besegra fiender medan icke-komposit mentis.

Hittills har jag bara pratat om Terrence, men andra äventyrare stöter på under vägen. Det finns totalt fyra karaktärer, var och en med sina egna stridsstilar och relaterade skicklighetsträd. Du kan ta två karaktärer i strid och så snart den ena besegras kommer den andra in i striden. Detta lägger till ett välkommet extra lager av strategi när du försöker räkna ut vilka karaktärer som bäst distribueras mot en viss chef.

Förutom de olämpliga beröringskontrollerna har spelet några andra problem. Textöversättningen kan ibland kännas besvärlig och kameran är lite krånglig. Röstinspelningen är AmDram; förståelig när man tar hänsyn till spelets mycket lägre budget. På den positiva sidan är musiken och ljudet utmärkt, vilket skapar en underbart läskig och dyster atmosfär.

Pascals Wager ersätter frittgående roaming med små, fristående områden. Detta är en välsignelse eftersom det kan bli frustrerande att navigera dig runt nivåerna. Spelet kräver en hel del backtracking och utan detaljerad karta eller kompass, och få landmärken kan resor vara förvirrande. Den senaste versionen innehåller en burk med tio maneter som kan användas för att lämna waypoints. Ändå skulle en karta över din närmaste omgivning verkligen minska frustrationen, särskilt eftersom besök av helgedomar för att återställa hälsa och rädda framsteg också får besegrade fiender att reagera.

Det finns mycket att beundra i Pascals Wager, det erbjuder 20 timmars utmanande spel utan att tillgripa köp i appen. Det visar ambition och omfattning, och även om det kan anklagas för att låna för mycket från Dark Souls, har det åtminstone fångat ton och kärnspel i sin musa. Jag undrar bara om det verkligen finns en marknad för denna typ av spel på mobila enheter. Spelet kräver ganska mycket att du spelar med en kontroller, vilket inte är den perfekta inställningen för att spela på bussen. Även om du ska spela hemma är chansen att du redan har en konsol där sådana spel är lättare att spela.