Manic Mechanics recension – en växling för soffco-op

12 de juli de 2023

Det finns få spel nuförtiden som verkligen känns som att de är gjorda för soffco-op. Ändå, när spel går emot trenden, tenderar vi att fira dem för att de gör det – ta bara den kritikerrosade It Takes Two, till exempel. Så när 4J Studios erbjöd Pocket Tactics en Manic Mechanics recensionjag hoppade på chansen att se om partyspelet kunde varva motorerna ännu en gång i en underskattad genre.

Konceptet i Manic Mechanics är ganska enkelt. Du tar bildelar som motorer, hjul och dörrar från ett transportband, fixar dem med hjälp av mekaniska verktyg och sätter fast dem på en bil. Att det finns den centrala spelslingan, med komplikationer som uppstår ju längre du går genom nivåerna när du stöter på nya bildelar, som batterier och drivna motorer, och nivålayouter inklusive faror eller fall. Det är mycket överkokt för bensinflaskor, men det är inte en dålig sak.

Även om saker och ting börjar ganska ljummet, efter att ha slutfört några uppdrag, finjusterar Manic Mechanics utmaningsfaktorn och erbjuder ett seriöst engagerande spel. Med en fem-minuters timer på varje nivå finns det konsistens över hela linjen, och det är precis tillräckligt med tid för att få spelet att kännas rättvist även på några av de svårare nivåerna.

Du rör dig mellan uppdragen med hjälp av navvärldar – små biomer där du kan köra runt och hitta en och annan hemlighet. Dessa navvärldar är ganska små platser som var och en innehåller fem nivåer, med områden som Betty’s Scrapyard, Otto’s Industries och Vernes Aquapark, alla fulla av färg och karaktär. Även om det inte är lika fängslande som kärnspelet, tillför dessa minivärldar något till den totala upplevelsen och ger spelvärlden liv på ett sätt som partyspel ofta kämpar för att uppnå.

Visuellt har Manic Mechanics en viss nostalgi som ibland får mig att känna att jag spelar något från de tidiga noughties, men inte nödvändigtvis på ett negativt sätt. Den livfulla färgen påminner om Crash Bandicoot-trilogin eller Crash Bash, med en livfullhet som är sann genom hela spelet. Karaktärerna är kanske lite för barnsliga för min smak, men de passar med den övergripande estetiken, och det tar inte mycket ifrån det bredare tilltalandet.

Ändå är det sanna testet av Manic Mechanics hur det känns i co-op-läge, och det känns bra. Jag skickade en kontrollenhet till min partner, susade igenom handledningen och vi hade en stor gammal tid med att ta i drift bilar. Tack vare ett trestjärnigt system kan du klara nivåer med bara en stjärna samtidigt som du fortfarande lär dig mekaniken innan du kommer tillbaka för att få full poäng, och svårighetskurvan gör det så att det alltid finns något nytt men inte alltför skrämmande.

Skärmdump av fyra spelare som tar den första nivån i Betty's Scrapyard for Manic Mechanics recension

Min huvudsakliga oro för co-op-läget var att det, till skillnad från partyspel från Jackbox- eller Mario Party-serien, på sätt och vis är samma sak om och om igen. Lyckligtvis gör introduktionen av nya bildelar längre in i berättelseläget och ett konsekvent tema över nivåerna att detta inte är fallet. Faktum är att efter en timmes spelande sa jag till min partner att vi kunde avsluta det om hon ville eftersom jag hade all information jag behövde. Det ville hon inte göra. Hon ville göra fler bilar. Det är en stor gammal ruta för utvecklarna i min bok.

Ändå finns det ett par problem som sätter bromsen på min lysande recension. Min partner har uppenbarligen läst mitt arbete och beskrivit rörelsen på nivåer som ”klumpig ibland” – jag är stolt över här – och jag måste hålla med. Speciellt på nivåer med risker som Fan Service, ibland springer din karaktär in i hörnet bredvid trappan, inte trappan, eller så tappar du kontrollen i kaoset och din karaktär störtar ner i tomrummet mitt på scenen. Det räcker inte att lägga ner spelet, utan det tillför ett element som ibland känns orättvist och förtar upplevelsen.

Skärmdump från Fan Service Manic Mechanics-nivån med en spelare som väntar med ett batteri

Chefsnivåerna lider också något jämfört med de fyra vanliga nivåerna i varje navvärld som bygger upp till dem. Med den första chefen tyckte jag att det ibland känns orättvist då Betty tar bort halvfärdiga bilar medan jag lägger sista handen på motorn. Återigen, det räcker inte för att avskräcka dig från spelet, men de vanliga nivåerna är mer engagerande och konsekventa än träff-eller-miss-chefsutmaningarna i slutet av världen.

Det är också rättvist att säga att Manic Mechanics i de tidiga avsnitten känns lite härledd från andra sällskapsspel. Unik mekanik i de senare nivåerna gör detta till ett minne blott, men om spelet inte griper dig omedelbart kan det vara lite jobbigt att ta sig igenom det tidiga avsnittet för att hitta de mer egendomliga komponenterna. Om det ska bli en uppföljare skulle jag vilja se något utanför ”åh, men det är en bil!” koncept som gör att spelet känns mer eget och mindre av något som ibland känns ihopsytt från andra partyspelskoncept.

Skärmdump av Betty-chefsnivån med Betty-dialog för granskning av Manic Mechanics Switch

När det gäller Switch-prestanda finns det en märklig fördröjning i laddningsmenyn som får dig att tro att saker och ting kanske inte är bra i huvudspelet, men lyckligtvis är det inte så. Stamningen verkar bara dyka upp i menyn, med korta stunder av avmattning i övervärlden, men kärnspelet är till synes opåverkat. Det finns inga problem med att ta in flera mekaniker heller, eftersom spelet fortfarande fungerar utmärkt medan det hanterar fyra spelare.

Allt som allt är Manic Mechanics ett engagerande partyspel som lockar dig med skarpa bilder och spel som får dig att komma tillbaka för mer. Det finns lite utrymme för förbättringar med bossstrider och ibland otympliga kontroller, men om detta är början på en ny serie sällskapsspel kan du anmäla mig för fler hästkrafter.

För mer om de senaste spelen, kolla in vår recension av Pikmin 1+2, recension av Oxenfree II: Lost Signals och recension av Master Detective Archives: Rain Code.

Manic Mechanics recension

Med fantastiskt multiplayer-spel och en intelligent utformad svårighetskurva erbjuder Manic Mechanics timmar av engagerande innehåll att tävla igenom. Även om det finns utrymme att förbättra när det gäller kontroller och bossstrider, finns det tillräckligt här för att lägga till den här till din lista över titlar för partykvällar.