John Wick Hex Switch recension – sekund efter andra taktisk strid

8 de mars de 2021

John Wick: Kapitel 4 kan ha försenats till 2022, men om du fortfarande letar efter något för att fylla det Keanu Reeves-formade tomrummet i ditt liv är John Wick Hex nu tillgänglig på Nintendo Switch. Hur översätts non-stop action från filmerna till strategigenren? Överraskande bra, även om Bithell Games har fokuserat på John Wicks taktiska skicklighet över hans vapenskytteförmåga.

Medan det fortfarande är väldigt mycket dödande måste du vara två steg före dina motståndare när du navigerar bakgator och hanterar din arsenal av vapen. En av de mest intressanta sakerna med John Wick Hex är att historien är kanon, som spelas före händelserna i den första filmen. Utvecklaren har till och med gått så långt att Ian McShane och Lance Reddick röstar Continental Hotels ägare respektive concierge.

Precis som karaktären vi känner från filmerna håller John Wick hela tiden ett tätt schema och det är lika sant i Hex. Tidslinjesystemet delar upp varje åtgärd i millisekunder, vilket tvingar dig att ta svåra beslut när dina motståndare tar dig ur vakt. Varje taktisk åtgärd du utför har en sannolikhet, så att du kan väga upp vad som är bäst för varje scenario.

Spenderar du extra tid på att ta bort en fiende i närheten? Eller är det mer effektivt att skjuta dem? Alla dina beslut tömmer dina resurser, oavsett om det är tid, ammunition eller till och med hälsa. Det finns också fokusmätaren att ta hänsyn till. När denna bar är full kan John Wick undvika inkommande kulor genom att rulla eller koppla bort fiender med närstridsattacker. Att dränera fokus kan lämna dig i ett sårbart tillstånd, vilket tvingar dig att ta en snabb andning. Misshantering av ditt fokus kan avsluta din körning snabbt, så det är viktigt att ha det i åtanke.

Alla dina beslut tömmer dina resurser, oavsett om det är tid, ammunition eller till och med hälsa

Varje nivå i John Wick Hex tar bara några minuter att slutföra, men spelet har utformats för att spelas upp flera gånger för att skapa den perfekta körningen. Detta markeras i slutet av varje nivå när du får möjlighet att se körningen spela i realtid. Dåligt beslutsfattande kan resultera i roliga men besvärliga animationer som ser otroligt onaturliga ut. Varje omspelning ska gå ut som en scen från filmerna, och om den inte gör det kanske du vill ta en ny spricka åt den.

Att tjäna en hög poäng ger dig inte bara en snygg omspelning perfekt för sociala medier, du belönas också med kontinentala mynt. Dessa mynt kan spenderas innan du startar uppdrag, så att du kan uppgradera dina förmågor och skaffa nya vapen som förberedelse för mer utmanande nivåer. Trofasta fans kommer ihåg dessa mynt från filmerna, och det är fantastiskt att se små detaljer som denna hitta vägen in i spelet.

Det är synd att Nintendo Switch-porten inte kunde ha använt några av de unika handhållna funktionerna som pekskärmen. Denna typ av stöd skulle ha fungerat mycket bra i ett spel som John Wick Hex, så det är en besvikelse att inte se utvecklarna gå en extra mil.