Football Manager 2020 Mobile recension

10 de mars de 2021

Uppenbarligen räcker det inte med en årlig uppdatering till Football Manager-franchisen, vilket innebär att potentiella chefer nu har tre olika smaker att välja mellan. Den fullfjädrade versionen är Old Trafford av fotbollshanteringsspel; det kanske inte är det nyaste, men det är fortfarande det största och mest kända.

Åh, och talar om ledningsspel, vi har sammanställt en lista över de bästa mobilsportschefsspelen för din genomblick.

Den surfplatta-skräddarsydda Touch-versionen är mer som London Stadium; flashig och ny kan det vara, men det saknar en känsla av historia och ägande. Detta lämnar Mobile-varianten, som först introducerades på PlayStation Portable 2006 innan den debuterade på iOS 2010. Detta liknar mer Bournemouths Dean Court-mark; en tät och kompakt design som för inte så länge sedan var helt omorienterad för att få ut det mesta av det begränsade tillgängliga utrymmet.

Utrymme är definitivt till en premie när man försöker pressa Football Manager på mobila enheter. Inte så mycket utrymme när det gäller minne (även om spelet tar upp rejäl 2 GB) men utrymme när det gäller skärmstorlek. Fotbollschef spottar ut mer statistik än den mest motordrivna av amerikanska sportkommentatorer och ser att fler menyer presenteras än på den mest trafikerade dagen på Waiter Training School. Ett nyp här och en tuck där är verkligen viktigt, men lämnar denna omfattande operation ett spel som smickrar för att lura?

Initiala intryck är lovande, med ett omfattande utbud av inställningsalternativ som erbjuds. Du kan skapa din egen klubb eller starta en trettioårig karriär i ett lag du väljer. Det finns också ett utmaningsläge, som har sju scenarier som skjuter dig direkt in i handlingen. Du kan befinna dig i en nedgångskamp, ​​hantera en skadekris eller behålla en obesegrad körning. Slutligen ställer du in din chefs rykte som återspeglar svårighetsgraden, det blir mycket lättare att locka stjärnspelare om du är ett hushållsnamn snarare än okänt.

Det är mer meningsfullt att lyfta fram de nya funktionerna snarare än att dröja vid det välbekanta kärnspelet. Tillägget av danska och grekiska ligor innebär att mobilversionen nu har över 60 ligor, som spänner över 21 länder. Det här kan vara långt ifrån de 116 ligorna och 52 länderna i den fullfjädrade versionen, men det erbjuder fortfarande mer än tillräckligt med val för de flesta blivande chefer. Det uppgraderade systemet för ungdomsutveckling säkerställer att du nu har mer information om dina ungdoms framsteg innan de tas bort för större pengar av större klubbar.

Du kan till och med be en erfaren proffs att ta en barn som kan påverkas av dem och vägleda dem. Förhoppningsvis kommer detta inte att leda till att de blir involverade i att stjäla taxibilar eller berusade trafikolyckor.

Trots spelets premiumpris finns det fortfarande ytterligare upplåsningsbara och utmaningar som kan förvärvas

Andra tillägg inkluderar ett reservelag som ger möjlighet att få dina unga spelare att spela på en högre nivå eller förbättra konditionen hos seniorer som återhämtar sig efter skada eller förlust av form. Det finns också uppmaningar till under 21 landslag och fler alternativ för att hantera mediarapporter. Slutligen har derbyspel introducerats, vilket ger lite extra passion och glädje i matcher mot dina närliggande grannar. Sammanfattningsvis spricker det inte riktigt med nya funktioner eller idéer, och det finns alltid en känsla av att idéer alltid hålls tillbaka för att motivera nästa års släpp.

Det finns fördelar med att vara smalare och smalare; främst är att mobilversionen spelar mycket snabbare. Så om du vill ha ett liv utanför ditt virtuella ledningsansvar kan det här vara vägen att gå. Nackdelen är att taktiska alternativ känns begränsade och de otroliga höjdpunkterna gör lite för att dölja det faktum att detta bara är en övning i jongleringstal. Användargränssnittet kan ha uppdaterats men det är fortfarande långt ifrån perfekt. Det finns en labyrint av information att vada genom som kan göra till och med relativt enkla åtgärder som att nominera en kapten eller till och med se den senaste ligatabellen mer besvärlig än den borde vara.

Många skärmar låter dig svepa åt vänster och höger för att visa sidor med ännu mer detaljerad information. Tyvärr är det alltför lätt att av misstag välja något snarare än att dra det, vilket kan ta dig till en helt annan uppsättning skärmar. Känslan av överbelastning av information förekommer också på överföringsmarknaden. Trålning genom spelare kan kännas som att hitta en nål i en höstack, men det finns en verklig känsla av tillfredsställelse när du upptäcker en dold pärla.

Trots spelets premiumpris finns det fortfarande ytterligare upplåsningsbara och utmaningar som kan förvärvas. Den dyraste av dessa är databasredigeraren, som kanske låter dig spela Gud, men det kostar lika mycket som själva spelet. Vissa upplåsningsbara saker måste tjänas genom dina ansträngningar; till exempel kan du ta bort alla överföringsfönster genom att göra en enorm överföringsvinst. Andra kan också köpas med verkliga pengar, till exempel att skaffa en sockerpappersordförande och andra lika deprimerande pengar som tar pengar för att fuska dig till toppen. Kanske är allt detta en satir på de underhandliga striderna och de finansiella orättvisa spelreglerna som plågar det moderna spelet?

Utvecklarens preferens för droppmatning av nya idéer innebär att det inte finns tillräckligt med nytt innehåll för att rekommendera detta om du redan har förra årets version. Såvida du inte är den typ av person som helt enkelt måste ha sin favoritklubbs första, andra och tredje band på släppdagen. Spelet är fortfarande lite buggy, men programmerarna verkar vara mycket lyhörda när det gäller att lösa problem. Licensfrågor kan irritera perfektionister; England-fans kommer att andas lättnad när de upptäcker att det tyska landslaget saknas, men Juventus-fans kommer att korsa för att upptäcka att deras älskade lag har döpts om till Zebra.