Dragon Castle: The Board Game review

3 de mars de 2021

Vad ser ut som Mahjong, luktar som Mahjong och spelar som Mahjong men är egentligen inte Mahjong? Dragon Castle, det är vad. Om du såg någon spela, ta matchande brickor med minst en ledig kant från en hög, ser det ut som Solitaire Mahjong. Till och med ner till den orientaliska ikonografin. Designarna erkänner att den kinesiska klassikern inspirerade dem. Men när det kommer ner till klorna och skalorna är det verkligen en helt annan drake.

För det mesta kommer spelare att göra solo Mahjong-saken på sin tur och plocka upp ett par brickor från bunten. Om du känner till genren förstår du att samma strategikoncept gäller. Du vill försöka ställa in framtida drag för att frigöra brickor du vill ha längs linjen. Men samtidigt, eftersom detta är ett konkurrenskraftigt flerspelarspel, vill du inte frigöra enkla par som dina motståndare kan samla på.

Om det inte finns ett par slutar självklart inte spelet. Istället kan du antingen ta en segerpoäng och kasta brickan eller ta den enda brickan och en helgedom. Helgedomar och alla brickor du har använts i andra, och inte alls Mahjong-liknande, hälften av spelet. Det handlar om att ordna dina brickor på en trång spelmatta för att få poäng.

Ditt mål är att försöka skapa grupper av brickor av samma färg. Ju större grupp desto fler poäng kommer det att vara värt. Detta skapar ett omedelbart dilemma: riskerar du att försöka bygga en enda stor grupp eller går du efter mindre, snabbare poängmöjligheter? Rätt svar beror på vilka brickor som ser ut att finnas tillgängliga i stacken och vad andra spelare samlar in. Det är en knepig balanshandling som du måste behärska för att lyckas.

Det är också bara hälften av den högtrådiga wobbling du vill överväga. När du väl har gjort en grupp brickor vänds de nedåt och du kan placera nya brickor ovanpå. Du kan också lägga till en av dessa helgedomar som du tar när du bara plockar upp en enda kakel. Helgedomar gör poäng beroende på hur många brickor som vetter nedåt. Så igen, med ett osäkert och spelardrivet spelslut, balanserar du byggnaden högt mot slöseri med helgedomar.

Tillsammans samverkar dessa faktorer för att skapa en fascinerande, övertygande och ganska ny helhet. Det finns mycket att tänka på vid varje drag. Och medan det inte finns någon direkt interaktion i ansiktet känns spelet inte torrt. Strategi är mycket beroende av att titta på vad andra gör och reagera därefter. Det finns ingen känsla av att sakna interaktion när spelaren innan du rycker den sista brickan du behövde för en hög poängsättning av ren trots.

Denna mobilanpassning har de flesta nyckelelementen på plats, men den är lite bortskämd av några mindre brister. Det ser bra ut på skärmen och spelar snabbt men på telefonskärmar måste du växla mellan huvudkortet och spelarmattorna. Det är lite ont, men det är viktigt för bra spel. Större skärmformat får se spelarmattorna i varje hörn, vilket är mycket bättre. Det finns också, förbryllande, inget ångra alternativ, vilket kan vara lite frustrerande.

Det finns tre nivåer av AI men även det svåraste kommer inte att vara utmanande länge, och det finns inget annat enspelarinnehåll. Tack och lov är onlinespel bra. Det är enkelt att ställa in och gå med i spel och den asynkrona upplevelsen är smidig. Det är bara synd att det inte finns något alternativ att låta spel köra längre än sju dagar.

När du väl har tagit hand om basspelet har Dragon Castle en massa varianter för att hålla dig intresserad. Du kan bygga stapeln med brickor i en mängd olika former för en sak, varav några fungerar bättre med vissa spelarantal. Om du har spelat det fysiska spelet kommer du att förstå varför det är en välsignelse att ha en stapel med appstaplar åt dig.

Det finns också en massa drakar och sprit du kan lägga till i spelet. Den senare tilldelar alla spelare extra segerpoäng för att uppfylla vissa villkor. Dragon of Fortitude, till exempel, ger en extra poäng per helgedom placerad på kanten av din matta. Sprit erbjuder emellertid en speciell kraft som spelare kan betala för genom att kasta en kakel eller helgedom. Den tigerliknande Spirit of Destruction låter dig ta bort en kakel från huvudstacken och neka den för dina motståndare.

Alla drakar och andar är väl utformade och förändrar de strategier som behövs för att vinna, ofta ganska drastiskt. Dragon of Tranquility erbjuder alla bonuspoäng för att bygga mindre, separata brickor. Därefter följer att det är vettigare att bygga högre och att helgedomar blir mer användbara. Varje kombination gör att spel känns fräscha.

Dragon Castle är ett fantastiskt brädspel (så mycket att det ligger på vår bästa lista med digitala brädspel) som förtjänar mer tid i rampljuset. Den här appen är ett utmärkt sätt att kolla in den. Förhoppningsvis kommer de få små saknade funktionerna i denna anpassning inte att hindra den från att vinna en legion av nya digitala fans.