Disgaea 1 Fullständig recension

3 de mars de 2021

De kanske inte är lika kända som Final Fantasy eller Dragon Quest, trots allt har Disgaea-serien en lojal fanbase, uppskattande för sin hardcore taktiska inställning. (På tal om det, vi har sammanställt ett gäng av de bästa mobilstrategispelen om du gräver den typen av saker). Detta är en remake av det första spelet i serien, Disgaea: Hour of Darkness. Originalet släpptes på PS2 redan 2003. Tack och lov har den uppdaterade versionen förbättrad grafik och till och med några få mobilexklusiva funktioner.

När demonprinsen, Lahral, ​​vaknar från en tvåårig tupplur för att upptäcka att hans far har dött och många uppstarter tävlar om hans rättmätiga ställning som Overlord, bestämmer han sig för att göra något åt ​​det. Lahral stöter snart på salarna i Netherworld och möter snart många köpmän, var och en med sina egna hjälpsamma råd. Det finns mycket information att absorbera men efter försäkringar från en ganska nedlåtande kille, som förklarade att det är möjligt att slutföra spelet med minimal kunskap, bestämde jag mig för att ploga vidare.

The Dark Assembly-byggnaden lät olyckligt spännande, så jag gick in. Här kan du lägga till nya medlemmar i ditt parti, utbilda karaktärer till högre led, och till och med, genom antingen mutor eller brawn, försöka påverka själva församlingen.

Den första festen består av bara Lahral och Etna (en dam som du snart upptäcker har sin egen dolda agenda), med de återstående platserna tillfälligt fylls av udda små pingvin-typ varelser, känd som prinnies. Samtidigt som jag uppskattade deras stöd bestämde jag mig för att försöka få lite mer balans till mitt parti genom att först rekrytera en präst. Tyvärr behövs mana för att rekrytera även de mest våta bakom öronen karaktär.

Först ändå, resor till vapen- och rustningsbutikerna för att köpa lite glänsande ny clobber. Varje karaktär kan utrustas med högst fyra artiklar så att lagerhanteringen aldrig blir för mycket av en syssla. Det finns också ett sjukhus i närheten, och att använda deras läkande tjänster kan kosta guld men också belöna dig med speciella föremål. Ju mer läkande du behöver desto fler saker får du, så konstigt nog är det bra att drabbas av mycket skada?

Strider äger rum på ett isometriskt rutnät. De följer det vanliga turbaserade, allokeringsformatet, men lägger till några snygga vändningar. Att placera allierade i angränsande torg kan utlösa kombinationsattacker, och ett mentorsystem gör det möjligt för karaktärer som skapats vid den mörka församlingen att dra nytta av att slåss tillsammans med sin mästare. Ett alternativ är att lyfta och kasta intilliggande tecken. Detta gör att du kan plocka upp och slänga kamrater, vilket ökar deras rörelseomfång eller når oåtkomliga höga punkter.

Du kan också ta tag i och kasta prinnies, som reagerar som pingvinbaserade granater och exploderar vid slag. Fiender som blockerar din väg kan också gripas och kastas runt landskapet, som också är full av mångfärgade geotiler. Beroende på deras färg ger dessa antingen bonusar eller påföljder för karaktärer som står på dem. Geotiler drivs av kristaller som kan förstöras eller kastas och förändrar landskapets smink. Smart placering av kristaller och utplacering på geotiler kommer definitivt att ge dig en fördel, särskilt när spelet fortskrider och striderna blir mycket tuffare.

Framsteg kräver ständigt ombesök för att öka din karaktärs nivå

Disgaea är inte ett utforskningsspel och öppen uppdrag. Det är en linjär sekvens av taktiska strider uppdelade i tio avsnitt, var och en uppdelad i flera etapper. Framsteg kräver ständigt ombesök för att öka din karaktärs nivå. Du måste göra mer slipning än artister vid en Dirty Dancing-konferens.

Om det stänger av dig kanske du blir bättre med en annan mobil RPG. Med detta i åtanke har vi sammanställt ett gäng av de bästa mobila RPG: erna just för dig.

Tack och lov låter den här uppdaterade versionen spelare växla till ett autostridsläge och påskynda åtgärden med upp till en faktor åtta. Tecken i detta läge tenderar att vara försiktiga mot vinden och ibland kommer du att uppmanas att ta över kommandot för att nå fiender som är särskilt svåra att komma till. Men utan denna förmåga att klara igenom steg blir spelet snabbt repetitivt och frustrerande.

Frustrerande eftersom det från början är uppenbart att detta är en rak port från andra system. Någon som är van vid de instinktiva gränssnitten mellan Warbits och den senaste Apple Arcade-utgåvan Spaceland (letar du efter fler Apple Arcade-spel? Kolla in masterlistan) kommer att få en stor chock. Gränssnittet känns arkaiskt, med alla åtgärder som kräver konstant menyväxling snarare än en enkel tryckning och flyttning. Detta förvärras när du vill utföra ganska involverade kedjor av handlingar som att flytta, lyfta och kasta.

Kameran orsakar också frustration. Den kan bara roteras i 90 ° -steg, vilket innebär att en tydlig överblick över åtgärden kräver konstant vinkling. Terrängfunktionerna förblir envis solida och det är alltför lätt att förbise en lurande fiende och onödigt besvärligt att identifiera och hålla reda på dina enheter.

Det är verkligen synd att dessa frågor påverkar spelets glädje eftersom det fortfarande har många idéer som trots spelets ålder känns fräscha och innovativa. För att uppgradera utrustning måste du resa inuti den, Fantastic Voyage-stil. Här skiftar landskapet till det abstrakta, och att slåss dig igenom nivåerna förbättrar objektet. Galen, men också geni.

Den snygga grafiken, över de speciella rörelserna och kombinationerna, är också underbart realiserad med en uppsjö av omtyckta karaktärer och elegant röstverkande. En del av humor kan ha gått vilse i översättningen men det finns fortfarande gott om komedi och konstighet att njuta av, som vår egocentriska antihjälte satsar på att hävda vad som är rättmätigt hans. Det är delvis kärleksfull hyllning till anime-genren och delvis självparodi, eftersom karaktärerna hånar spelets nivåslipande natur. Musiken är också fantastisk, med en rad olika bakgrundsmelodier som kastar varje musikgenre i smältkrukan.

Trots förbättringarna kan man inte undgå att Disgaea är baserat på ett spel som är över 15 år gammalt, med ett pris som förmodligen är mer än din genomsnittliga mobilspelare spenderar på ett år. Autostridsläget är både välsignelse och förbannelse. Det eliminerar stridighetens lättsamhet och minskar originalets 100-timmars speltid avsevärt. Men överanvändning av den här funktionen förstör Disgaeas taktiska nyanser och gör hela spelet till en alltför lång anime.