Cultist Simulator Switch recension – klättring på den kosmiska stegen

4 de mars de 2021

Det finns många spel som jag tycker är beroendeframkallande. Ta till exempel inte svälta; när jag väl startat den cykeln av överlevnad, utforskning och eskalerande attacker från dag till dag av monster med ökande dödlighet är jag helt hakad. Det är detsamma för Total War-spelen; Jag fortsätter bara att klicka på den slutknappen och fortsätter att berätta för mig själv nästa testamente förmodligen vara den sista.

Men jag tror inte att något kommer nära Cultist Simulator. Det här kortskapande kulthanteringsspelet handlar om resurser när du navigerar i en ockult organisations bakgata, försöker undvika oönskad polisuppmärksamhet och får din hjärna stekt av ofattbara kosmiska enheter – allt i hopp om att nå uppstigning.

Det är en fantastisk installation, men dess mest beroendeframkallande kvalitet är dess klockor. På samma sätt som de fungerar i många bords-RPG: n använder Cultist Simulator timers för att berätta sin historia och skapa eskaleringar. Dessa klockor är i grund och botten mikrokosmos för den ”one more turn” -idén i strategispel, eftersom du hanterar flera som om du snurrar plattor.

Och snurrplattor är den perfekta metaforen för Cultist Simulator, eftersom man oundvikligen alltid kraschar till marken, eftersom man antingen tappar sinnet, arresteras av myndigheterna eller helt enkelt underkastar sig existentiell rädsla. Det vill säga om du inte stiger upp först. Cultist Simulator är en tarm och ära för gudomlighet – en kamp om levande eller dö av eskalerande komplikationer när du försöker hålla din alltmer olika organisation tillsammans.

Men först, grunderna i spelet. I Cultist Simulator har du en serie actionboxar: studera, arbeta, drömma, prata och besöka. Genom att placera kort i dessa rutor skapar du andra kort, som du sedan kombinerar för att skapa ännu fler nya kort. Om du till exempel lägger ett hälsokort i arbetsrutan utför du arbetskraft för en låg lön, men om du försöker lägga passionen där kan du måla istället och använda ännu fler kort som inspiration. Vill du bli starkare? Menialt arbete ger vitalitet. Kanske studera två vitalitet tillsammans? Och nu är du starkare än tidigare och har mer hälsa.

Cultist Simulator centrerar kring dessa experiment och räknar ut var du kan placera kort och vad de producerar, samtidigt som de berättar dessa kombinationer med text. Om du föreställer dig att du klättrar upp på sidan av ett korthus, gradvis jobbar dig uppåt en kedja av sällsynthet byggda på baksidan av tidigare kombinationer, skulle du vara nära vad spelet är.

När det gäller historia tar dessa handlingar många former. Du kan skapa en kult och bestämma vilken lore du vill bedriva. Du kan rekrytera medlemmar, lägga till dem i organisationen, skicka dem ut på expeditioner eller för att hantera oönskad uppmärksamhet. Du kan besöka platser eller navigera i drömlandskapet (känt som träet), studera ockult lore för att öka dess styrka och slutföra uppdrag för rika beskyddare. Du kan till och med kalla till kosmiska enheter. Cultist Simulator är ett kaninhål, och hur långt du går beror helt på dig.

In i träet

In i träet

Drömriket i Cultist Simulator, annars känt som The Wood, är fortfarande ett så coolt tillskott till spelet. I originalet fungerade det som ett hemligt bräde gömt under det huvudsakliga, som en värld dold under vår yta.

Det är också ett spel som har en utmärkt mobilport, så att du kan flytta kort runt brädet och organisera ditt ständigt växande ockulta imperium när du räknar ut vad varje kort är och gradvis kategoriserar dem i sektioner. Mobil- och PC-versionerna får dig verkligen att känna dig som en crackpot-konspirationsteoretiker, eftersom en låda förvandlas till två, och så småningom slutar du med den här spridda webben av medlemmar, historia, platser, kontakter, artefakter och personliga egenskaper. Den porten var också pekskärm, den perfekta formen för alla kortspel, så att du enkelt kan sortera och organisera.

Ett Cultist Simulator-bräde med få kort, fyra actionklockor och lite text som diskuterar ett paket med föremål

En extra inlärningskurva läggs till i ett spel som helt och hållet består av inlärningskurvor

Men en hel del av det går definitivt förlorat i denna Switch-port. I den här versionen blir kort del av en stor hög och kategoriseras i förväg, vilket innebär att du vet vad de är rätt från början. Det har inte heller någon av samma känsla av personlig organisation. I originalet kunde någon titta på ditt sena spelbräde och inte ha någon aning om vad det var, medan det var perfekt för dig eftersom du byggde det.

Jag tyckte också att åtgärdssystemet var extremt förvirrande. I grund och botten skapar actionklockor ibland andra klockor som biverkningar. Dessa är de viktigaste i spelet, eftersom det i allmänhet är det som leder till din död när du får slut på hälsa eller samlar för mycket rädsla, fascination eller beröm för polisen. Problemet med Switch-versionen är att dessa klockor visas i ett andra lager, som du måste fortsätta kontrollera om du inte av misstag vill dö utan att veta. Det tog mig ett tag att till och med inse att det här andra klocklagret fanns, och jag trodde verkligen att det faktum att vissa klockor inte dyker upp var ett fel.

En bra funktion som inte finns i mobilporten är dock axelknappen som gör att du snabbt kan pausa spelet – vilket du kommer att göra mycket – utan att behöva röra vid skärmen: ett riktigt användbart tillskott. Kontrollschemat för denna Switch-version centreras huvudsakligen kring axelknappar, eftersom de andra inställningarna går igenom möjliga åtgärder, medan den vänstra pinnen används för att välja kort för att gå i dem. Det är ett bra system, men det känns inte enkelt – en extra inlärningskurva läggs till i ett spel som redan består av inlärningskurvor.

Den stiliserade handboken för Cultist Simulator, täckt med bläck, notationer och handritade diagram

Jag älskar Cultist Simulator, det är ett av mina favoritspel, period, men det känns att när jag måste följa Switch har något viktigt gått förlorat från spelet. Missförstå mig inte, om du inte har någon annan plattform att spela detta på skulle jag definitivt rekommendera att du spelar det om du gillar kortspel och ockulta teman. Cultist Simulator är ett utmärkt exempel på hur bordsspeldesign kan användas för att berätta massiva historier och lägga till alla dessa lager av komplexitet. Jag har 50 timmar i spelet och det finns fortfarande några saker jag inte har sett än.

Men när vi förkategoriserar korten och tar bort det elementet i personlig organisation som finns i originalet känns spelet bara mycket mindre mystiskt och expansivt. Jag tror också att kontrollschemat kommer att göra ett redan komplicerat spel ännu svårare för nya spelare att närma sig. Cultist Simulator är jättebra, men om du istället kan spela mobilporten skulle jag definitivt rekommendera den över denna Switch-version.