Company of Heroes recension – håller företaget

3 de mars de 2021

9 september 2020: Company of Heroes lanseras på Android och iPhone, så vi har uppdaterat vår recension därefter

Även om RTS är en av de mest populära genrerna på PC, har det varit mycket svårt att få dessa upplevelser till mobilen. Där titanerna i genren mäter skicklighet delvis i klick per minut, är det svårt att föreställa sig en gedigen RTS-upplevelse som ger samma mikrohantering till en pekskärm. Det är osannolikt att denna upplevelse har anlänt i form av en port för en fjortonårig klassiker.

Om du har en Android- eller iOS-enhet och du älskar realtidsstrategi kan Company of Heroes vara spelet för dig. Det fokuserar tätt på andra världskrigets taktik, eftersom du kontrollerar en handfull trupper snarare än en hel armé när de försöker ta tillbaka häckarna i norra Frankrike i slaget vid Normandie. Det finns inget av det tråkiga resursinsamlingen och basbyggnaden som du hittar i dessa spel som är mer direkt påverkade av Warcraft. Du får fler resurser genom att ta mål och förstärka och uppgradera dina enheter i fältet, eftersom tyskarna ger konstant motstånd.

Det finns många sätt som Company of Heroes skapar ett perfekt mobilstrategispel – bara genom att vara gruppbaserat gör det mycket enklare att ge order med fingrar, snarare än precisa musklick. Du kan enkelt hantera dina trupper genom att knacka på några ikoner i trupplistan snarare än att söka efter små gråbruna soldater på en gråbrun karta. Du kan också använda ett bekvämt popup-hjul för att göra specifika beställningar.

Kontrollerna kan ibland vara besvärliga. För grundläggande attacker räcker det med enstaka kranar. Att dra upp en markeringsruta för att fånga mer än en enhet på kartan kräver dubbeltryck med två fingrar följt av ett drag. Att rikta en maskingevärsplacering är ett dubbeltryck och dra. Att placera landminor innebär att ta fram hjulmenyn, välja gruvor ett lager nedåt, knacka och dra över det område du vill ha gruvorna och sedan bekräfta beställningen i en popup-ruta.

Några förbättringar har dock gjorts för Android- och iPhone-utgåvan. Knappval och knappassistansöverlagringar är två praktiska alternativ för att förstora ikoner för grupputplacering, eller på minikartavsnittet i HUD, vilket gör det lättare att trycka på dem. Du kan aktivera dessa lägen via menyn. HUD blir nu också delvis transparent när du panorerar över slagfältet. Fullständig information om dessa ändringar finns nedan:

Som ett spel under andra världskriget mitt i början börjar Company of Heroes med den nödvändiga D-Day-strandnivån, vilket inte är den bästa utställningen för sina styrkor. På Omaha Beach finns det ingen möjlighet för flankering, kombinerade armar, rustningar eller mycket användning av taktiskt skydd. Det är en Saving Private Ryan-inspirerad köttkvarn, men inte en intressant utmaning. Bättre är följande flera uppdrag, där dina fallskärmsjägare sätter bakhåll och överträffar befästningar.

Det är en dramatisk skildring av blixtlås, flygande tankar och rytande luftfartygsvapen

En hög ton inträffar tidigt i en utmanande defensiv insats på en karta som du har tillbringat de senaste paruppdragen långsamt att erövra. En massiv våg av tysk rustning anländer som ser dina styrkor skjutas tillbaka till den närmaste förstörelsepunkten innan dina – skriptade – förstärkningar anländer. Det är spännande och senare kampanjuppdrag blir ännu mer spännande, eftersom spelet ständigt lägger till nya enheter och taktik för att hålla dig på tårna.

Precis så många spel från den eran som försökte skildra sig själva som dystra och realistiska, har Company of Heroes en avmättad brun och grå palett som inte är så trevlig att titta på medan den är korrekt. Det som är imponerande är detaljnivån insvept i allt det bruna och gråa. Byggnader och murar smuler realistiskt. Explosioner bränner landskapet. Soldater faller med puffar av blod. Fordon tappar kontrollen, flammar ut och glider av vägen för att spränga.

Kampanjhistorien berättas genom högfilmsscener som uppenbarligen är inspirerade av Band of Brothers. Det är en dramatisk skildring av blixtlås, flygande tankar och brusande luftfartygspistoler, men dessa scener är mindre framgångsrika när de zoomas in på de suddiga kamouflagestrukturerna som täcker sina soldater. Sammantaget gör kampanjen ett bra jobb med att ge ditt deltagande i Slaget vid Normandie betydelse och alltid koppla dina uppdragsmål till den större ansträngningen.

Det är inte Oscar-värdigt, men det gör jobbet att hålla dig kvar för ett enda uppdrag till. Dessa uppdrag är expansiva, med flera svåra etapper spridda över breda och detaljerade kartor. En minut är du ansvarig för att utplåna en prickskytt ur ett svårt bo, och nästa är du säkra en bas eller planera ett flerfaldigt angrepp. Alla dessa små uppgifter läggs till en upplevelse som är mer än summan av dessa delar, varje gata på kartan har svårt att vinna.

Company of Heroes ger dig tillbaka $ 13,99 (£ 13,99) och köpet inkluderar bara basspelet. Dock är iPhone-versionen av Company of Heroes gratis för alla som köpte spelet på iPad tidigare i år. Det är värt att nämna att Company of Heroes för närvarande inte har sina motsatta fronter och Tales of Valor-utvidgningar, som kommer senare som betald DLC. Du kan dock ladda ner skärmkartor för att också spela på.

Company of Heroes har inte heller multiplayer, men du kan fortfarande spela skärmläge om du är klar med allt annat. Men med en så bra kampanj är Company of Heroes en enkel rekommendation för alla med Android- eller iOS-enheter som har realtidsstrategi. Det är en spännande och unik upplevelse som passar bra för mobilspel. Nu sätter alla Dawn of War II på dina visionskort!

Du kan hitta Company of Heroes på Google Play och App Store.