BTS Universe Story recension – Majoras mask möter K-pop

3 de mars de 2021

Jag måste erkänna att BTS Universe Story inte alls var vad jag förväntade mig. När den glada introduktionsvideon gav plats för en prolog där de olika medlemmarna i K-popbandet BTS träffade tragiska slut med självmord, eld, fängelse och att bli låst på en psykiatrisk avdelning, var jag tvungen att ta det och titta på det igen bara för att dubbelkontrollera att jag inte blev helt galen. Det gjorde jag inte.

Det som hade Netmarble att skriva en så djupt tragisk plot är bortom oss, och vi kan bara föreställa oss att det kommer att traumatisera de yngre medlemmarna i den enorma BTS-fansen. Särskilt när du tänker på att det hämtar inspiration från sådana som Majoras Mask and Groundhog Day, där du måste se upprepade gånger din favoritmedlem dö en tragisk död som är ditt fel eftersom du fattade ett enda fel beslut.

Det är i själva verket att välja ditt eget äventyr, klippt från en liknande trasa som Life is Strange eller Telltale-spelen. Det spelar ut som en serie klippscener som ibland ger dig ett beslut att göra. Välj rätt beslut så får du det goda slutet där allt magiskt fungerar. Välj dock fel, så måste du se de fruktansvärda händelserna spelas ut gång på gång.

Det går bara långt utöver vad du kan förvänta dig av ett mobilt spelband av ett massivt K-pop-boyband, och jag kan inte låta bli att respektera det för det. Vad som kunde ha varit ett enkelt stycke fan-service är faktiskt ett äventyr som alla kan njuta av på grund av den fula dumheten. Från det nästan postapokalyptiska intrånget till de utmärkta bilderna, det finns bara så mycket att gilla här.

I själva verket fanns det stunder där jag var övertygad om att BTS Universe Story var ett enormt praktiskt skämt, och det mesta kom från själva skrivandet. Ibland är det bara så helt bisarrt att jag tyckte att det var omöjligt att tro att någon kunde ha skrivit det med allvarliga avsikter.

Den första berättelsen, till exempel, äger rum 2022 och ser NamJoon falla på så svåra tider att han arbetar på en bensinstation. I slutändan blir han fängslad på grund av att slåss med en kund som tappar sitt tips på golvet och ber NamJoon att plocka upp det. Som ett resultat flyger NamJoon så ilsket över orättvisa av allt att han slutar skrota med kunden, vilket hamnar i fängelse. Åh, och han hamnar bara i fängelse för att han vägrar be om ursäkt för striden.

Det är bonkers, och bara blir allt mer när du utforskar NamJoon’s backstory, som berättas i en så uppriktig och dramatisk ton att du nästan köper den. Var och en av berättelserna är ungefär lika dramatiska som de två första och ställer mycket fler frågor än de svarar på, men är lika övertygande på grund av sin galen uppriktiga natur.

Verkligen är dessa berättelser bara en front för att få dig att tänka för att skapa dina egna äventyr, eftersom BTS Universe Story har design för att bli nästa Roblox. Vem som helst kan skapa och uppleva varandras berättelser, som nästan säkert inte är så galna som de officiella.

Det är inte ofta du stöter på något så övertygande skämt

Att sätta ihop din egen historia är enkelt nog, med ett riktigt enkelt gränssnitt som spelare i alla åldrar kan använda. På samma sätt är det väldigt enkelt att spela en annan historia, med en fin lista att bläddra igenom. Du behöver en biljett för att faktiskt spela en annan spelares avsnitt, men dessa är relativt billiga, och du kan stöta på massor av dem genom att spela gratis.

Din utveckling är knuten till din ”Creator Rank”, som ökar när dina berättelser får visningar och gillar, precis som i den verkliga världen av påverkare. Du kommer dock att bli hårt pressad för att skapa berättelser som lika imponerande som huvudpartiet, så var medveten om det.

Sammantaget kan vi inte låta bli att rekommendera BTS Universe Story till bokstavligen alla. Det är inte ofta du stöter på något så övertygande bonkers, och vi kan inte uppmuntra dig nog att ladda ner det bara för att uppleva huvudhistorien. Verktyget för skapande av berättelser är dock så enkelt att använda att du kan hamna kvar för att skapa din egen, vilket ökar din skaparrankning i processen.

Gör dig själv en tjänst och ta tag i den just nu i App Store eller Google Play. Du är ute efter en vild åktur. Vi rekommenderar också att du tittar i vår BTS Universe Story-guide för alla tips och tricks du behöver.