Beholder 2 recension

6 de mars de 2021

Beholder 2 är ingenting om inte ambitiöst, även från början. Dess öppningsscen sätter scenen för en filmtragedi som ger handlingen rörelse. Evan Redgrave, den avlägsna sonen till en framstående tjänsteman, kommer för att fylla en tjänst vid det skuggiga ministeriet och upptäcka sanningen om sin fars arv. För att komma till den storslagna, saftiga finalen måste han dock flytta upp företagsstegen medan han betalar hyra och upprätthåller en patriotisk fasad. Det är ett berättelsedrivet dystopiskt spel som handlar om den själskrossande trängseln av det dagliga malet och byråkratiska ondskan. Så ja, det svartvita systemet här kan också se ut som en moralisk ram och inte bara en estetisk.

Beholder 2 är en markant förbättring jämfört med sin föregångare, men dess skumma kontrollschema och oförutsägbara ton ger en minskad upplevelse. Det första spelet spelades ut som Rear Window skrev stort, med fler prylar. Det hade en klaustrofobisk känsla, med konstant övervakning av dina grannar var obligatorisk för ren överlevnad.

Du var tvungen att försöka mata dina barn, tillfredsställa din fru och växa nära grannarna; allting samtidigt som staten trivs och dess ständiga krav på intel. Ur mekanisk synvinkel fick den konstanta realtidsklockan att spelet kändes som en riktig bummer. Överlevnad kom i vägen för berättelse. Tja, uppföljaren har en helt ny strategi. Först och främst är ’tid’ en diskret resurs som spenderas på uppgifter, så spelet har blivit en management-sim snarare än en häftig klickfest.

Den andra stora förändringen är platsen och kameran. Beholder 2 är nu befolkat med scener och människor i användbar 3D, även om dess 2.5D-miljö fortfarande är en fråga om att blanda fram och tillbaka linjärt. Det använder några knep för perspektiv och djup för att få byggnaden att verka som en ändlös platta. För att tjäna pengar och auktoritet måste du utmärka dig på både Evans dagjobb, lyssna på medborgarnas bekymmer och lämna in det relevanta pappersarbetet för att hänvisa dem till behöriga myndigheter, liksom de olika sidouppdrag och tricks som används för att generera auktoritet. Det är tillräckligt tekniskt för att vara tankeintensivt, men kraven är alla vardagliga och driver spektret från existentiellt till obetydligt.

Åh, och dina arbetskamrater är fyllda med sina egna osäkerheter och svagheter, vilket Beholder 2 uppmuntrar dig att utnyttja för personlig vinning.

Det handlar om tristess och ondskans banalitet. Det frestar ständigt spelaren att försöka vitrita vissa situationer och svarthatta andra

Och det är gnuggan. I ett trasigt system där ramarna för rättvisa och sanning systematiskt har demonterats och ersatts av reglerna och behoven hos en centralstat och dess eviga (bokstavligen?) Kloka linjal, är alla moraliska kompromisser bara nödvändiga. Enkelt uttryckt är spelet fullt av människor som bara kämpar för att klara sig, håller huvudet nere och händerna (relativt) rena. Men vår kära Evan rör om potten, och för att göra detta riskerar han att tappa huvudet för att störa status quo och komma till sanningen om sin fars död. Beholder 2 blandar den stora klassiska känslan av god mot ond moralisk absolutism med en pragmatisk känsla av överlevnad.

Så det handlar om tristess och ondskans banalitet. Det frestar ständigt spelaren att försöka vitridda vissa situationer och svarta hatten andra, och denna whiplash är bara möjlig eftersom varje spelare håller ut för den mytiska ”Good Ending”, traditionellt gated av de renaste, trevligaste valen möjligt. Tja, kasta den ideologin ur fönstret, för Beholder 2 bryr sig inte om värdefulla konventioner. Det gör att lidande och korruption känns tråkigt och vardagligt, för för dem som lever under svåra omständigheter blir krisen någon gång vardaglig.

Detta spelar ut i god dialog och karaktärsskrivning. Vår huvudperson är en generisk blid kille som bara tränger igenom livet på spelarens kommando, men alla andra har en unik agenda och röst, och skrivningen återspeglar detta. Den satiriska böjningen kommer också starkt ut. Massor av bisarra besynner presenteras utan tvekan, men de vanligaste människorna får hån och skämt på deras bekostnad. Tonen är surrealistisk och ibland inte matchad. Precis som med sin föregångare går handlingen fram genom kontrollpunkter och absoluta statliga krav, så för all sin känsla av långsamt företagsliv bryter Evan också in i kassaskåp åt vänster och höger och rör sig upp så fort som möjligt.

Historien är brådskande och snabb, och ”kampanjen” tillräckligt lång för att tillfredsställa men kort nog för att vara intensiv. Precis som med Beholder finns det en konstant källa till stress. Har jag tillräckligt med pengar? Gjorde jag rätt med den dåliga saften, eller kommer spelet att straffa mig för felaktig medkänsla?

Whelp, kära läsare, Beholder 2 spelar sina kort nära bröstet, men i allmänhet om din statistik är okej, är du okej, så extra skulduggery är inte absolut nödvändigt. Framför allt sökkedjorna ger tillräcklig direkt vägledning för att misslyckande är uttryckligt. Vanligtvis finns det flera vägar till framgång, så antingen spelar du besluten eller sussar ut alternativ innan du begår ett.

Det finns många rörliga delar till Beholder 2, och i allmänhet fungerar de ganska bra. Det grundläggande rörelsessystemet gör dock saknad dialog lite lätt, och vissa beslut straffar samtidigt som de förblir relativt ogenomskinliga. (Cue-spelarens frustration och furore, som ett lättare fall av Pathologic 2). Det blandar det politiska med det personliga utan att någonsin bli predikande eller högpanna, och spelet är mer raffinerat, men Beholder 2 har fortfarande den brodande, klaustrofobiska atmosfären gemensamt med originalet. Exempel: du kan få dina medarbetare avrättade som ett rent karriärdrag.

Medan spelet har många bra idéer och ett mycket förbättrat utförande av sin föregångares anda, är det inte riktigt ett måste. Humorn är cagey och dess satir ofta platt eller osubtil. Fortfarande ett bra spel och en upplevelse, men Beholder 2 är knappt övertygande.